• Anonym (Nere)

Får inte info

Vi har gemensam vårdnad och växelvis boende. Mamman ger mig inte information.
    Exempelvis så var det tydligen utvecklingssamtal för dottern som lämnade lappen till mamman. Inte fått nån information om att det skulle vara eller vad som sades på samtalet. Ett annat exempel är att dottern kommer hem till mig besviken att jag inte kom på uppspelningen på musikskolan. Hon hade lämnat lappen till mamman. Ett tredje exempel är att hon varit iväg vid två tillfällen med dottern till barnpsykolog utan att meddela mig varken före eller efter eller då inte sagt vad det handlar om.

Samtidigt pågår en upptrappning från mammans sida där hon nu vill att Tingsrätten fastställer boendet till henne. Soc-tanten jag går hos på rådgivning höjer ett varningens finger och säger att blir det fastställt så kommer snart frågan om vårdnaden upp.

Samlar givetvis på mig detta i min lilla lista över saker men hur ska jag förhålla mig till detta? Jag upplever detta som allvarliga kränkningar men hur ser familjerätt och tingsrätt på det hon håller på med?

• Svar på tråden Får inte info
  • Anonym (Nere)

Tycker tråden drar iväg något. Kyss

Jag har tagit kontakt med skolan. Har koll! Har kontakt med musikskolan men missat en spelning. Ska ta kontakt med psykolog nu när jag just fått reda på att hon varit där.

Min poäng är att jag anser det är bäst för dottern att bo här växelvis och risken ökar avsevärt är jag rädd för att jag får reda på allt mindre och tappar närheten till mitt barn om hon istället ska bo här varannan helg istället för varannan vecka. Tror även risken ökar att det naturliga blir att informera mamman istället för mig. Bara en känsla...

För övrigt anser jag inte det är att curla den andra föräldern om saker som berör barnet. Dottern är rent ut sagt skitdålig på att säga vad som är på gång eller glömmer lappar trots tjat. Dessutom verkar hon anse att har hon meddelat ena föräldern så har hon gjort sitt. Vad mer kan man begära av ett barn egentligen? Är det nått viktigare på gång så skickar jag hellre ett SMS för mycket än för lite till mamman typ "har xxxxxx meddelat att det är utedag på tisdag". Ofta har det då visat sig att informationen inte gått fram.

Soc-tanten sa inte att vårdnaden går över men hon sa att det är vanligt att först begär en förälder boendet. Efter ett tag kommer en ny ansökan. Om den sen går igenom är en annan sak. 

• Anonym (Nere)

Nej det där att få information har jag lagt ner. Men ursprungsfrågan kvarstår hur tingsrätt och familjerätt ser på det att inte informera den andra föräldern. Är det något som påverkar ev utgång? Vill ju tro att om det är dåligt idag så lär det ju inte bli bättre om boendet minskar. Men det kanske inte är en anledning?

För övrigt var det tre "avslutningar" med musikskolan varav detta var nån julstuga. Slutkonsert och nån intern avslutning var jag med på resp. lämnade på. Att det är ett elände att hinna runt  på alla dessa aktiviteter är ju en annan fråga... Glad

• Anonym (Nere)

Fast vad jag hört så när det gäller skolan och vård så har jag skyldighet att informera den andra föräldern. Men så hårt är det kanske inte?

• Anonym (Nere)

Och vården säger att dom inte har någon informationsskyldighet. Fast dom blev rejält sura att jag inte fått information om vårdbesök för "vad hade hänt om det var nått mer livsavgörande såsom allergier eller annat". Men det är ju inte lätt att veta vad man ska söka för information när ungen klämmer fram det först några månader efter besök hos psykolog.

Mamman har hela tiden hållit familjerätt och samarbetssamtal ifrån sig men nu kommer nog tingsrätten att förordna samarbetssamtal och då kommer jag givetvis ta med det i samtalet. Men det suger så mycket energi att försöka få reda på saker som jag tycker är självklara...

• Anonym (Nere)

Det var psykologen som sa det och tyckte inte det var ok att inte informationen når båda vårdnadshavarna. Säkert lite höna-varning där men det kom inte från mig från början.

Kräver inga silverfat. Försöker bara förbereda mig på samtalen i tingsrätt och familjerätt och försöker reda i vad som är en rimlig nivå på informationen.

• Anonym (Nere)

Bättre att kolla här än i rätten. Så jag är glad för den feed-back jag får. Får olika information från olika håll.

• Anonym (Nere)

Akuta besök får/måste man alltid göra men är det inte det ska båda vårdnadshavarna ge samtycke. Annars lämnar man in en anmälan till socialnämnden som kan "ta över". Läs mer här: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18868/2012-10-25.pdf

I mitt fall så har hon varit med dottern vid två besök hos psykolog under hösten utan att meddela mig. Tycker det är skit att inte vårdgivaren kollar sånt först! Ska jaga rätt på psykologen efter helgerna för att få reda på varför dom inte inhämtar mitt godkännande samt vad besöket handlat om.

Svar på tråden Får inte info