• Anonym (lagen)

Får inte info

Anonym (Nere) skrev 2013-12-26 23:37:39 följande:
    Och vården säger att dom inte har någon informationsskyldighet. Fast dom blev rejält sura att jag inte fått information om vårdbesök för "vad hade hänt om det var nått mer livsavgörande såsom allergier eller annat". Men det är ju inte lätt att veta vad man ska söka för information när ungen klämmer fram det först några månader efter besök hos psykolog.

Mamman har hela tiden hållit familjerätt och samarbetssamtal ifrån sig men nu kommer nog tingsrätten att förordna samarbetssamtal och då kommer jag givetvis ta med det i samtalet. Men det suger så mycket energi att försöka få reda på saker som jag tycker är självklara...
    Hur gammalt är ert barn? Barn har rätt till privata vårdkontakter, utan att föräldrar har rätt till information, och den rättigheten ökar i takt med att barnet blir äldre.

Du kan alltid försöka begära ut hennes journal från dem.

Istället för att känna att mamman inte informerar så lägg ansvaret på skolan, vården och musikskolan. Ert ständiga problem att inte kunna kommunicera skadar ert barn.
  • Anonym (lagen)
    Anonym (75) skrev 2013-12-27 10:58:41 följande:
    Till att börja med så är du vårdnadshavare för barnet och har alltså rätt till information från vården, skolan, etc om du frågar efter den, alltså har mamman ingen sådan informationsplikt till dig. Hon har skyldighet att informera om sådant som påverkar umgänget (om man nu kan kalla det umgänge när barnet bor lika mycket hos båda), tex att dottern behöver ta medicin morgon och kväll pga öroninflammation.

Dottern kan dessutom inte vara speciellt liten om hon går i musikskolan, minst 9-10 år, så dottern kan själv berätta för dig om du frågar henne. Vilket ytterligare minskar föräldrarnas informationsplikt.

Sedan så förstår jag inte varför psykologen lägger det på mamman att informera dig. Antingen så är dotterns besök hos psykologen av mindre, icke akut art och då ska psykologen ha godkännande av både mamman och dig innan hon träffar dottern. Eller också så var det akut kris/livsavgörande och då har dottern rätt till vård oavsett vad vårdnadshavarna säger. I vilket fall så har mamman inte gjort fel, utan snarare psykologen.

I dina inlägg här framstår du som rätt lat när det gäller dottern. Du vill att andra ska servera dig information utan att du behöver anstränga dig och du tycker att det är jobbigt att hinna med ett barn med en aktivitet. Är man förälder så får man acceptera att det tar energi och kraft. Lägg energin på dottern istället för att klaga på mammans beteende!
    Det är lätt att kalla en förälder som aldrig får ett brev med en kallelse osv för lat. Jag antar att du får hem all info rörande dina barn. Vissa skolor är skitdåliga på att informera båda vårdnadshavarna. Och sjukvården skickar aldrig dubbla kallelser.
  • Anonym (lagen)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-27 11:16:32 följande:
    Då anmäler man skolan. Vården kan visst skicka dubbla kallelser, men man måste begära det och alla gör det inte.
    Ja, och när de fortsätter att strunta i att skicka info till båda vårdnadshavarna så får man anmäla igen, och igen.... Vad hjälper det?

Nej, här gör sjukvården inte det även om man ber dem.

• Anonym (lagen)
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-27 11:33:23 följande:
    Tror du skolan skulle bryta mot lagen med flit? Min dotters skola fick stora skälvan när de insåg att de inte skickat inbjudan till utvecklingssamtal till pappan. Han har inte bett om det, han och jag har god kontakt så jag brukar meddela sådant som är av vikt men ändå är de skolans skyldighet att erbjuda båda föräldrarna samma möjligheter.
    Ja, de struntar även i att få godkännande från båda vårdnadshavarna vid inskrivning och vid ledighetsansökningar osv, så ja. Även skolhälsovården slarvar. På vissa skolor funkar det säkert som det ska, men långt ifrån alla sköter sig. Jag vet många som har problem.
    BioBonus skrev 2013-12-27 11:50:54 följande:
    Vi får all info dubbelt som rör bonus. Alltid. Från skolan, fritis och numera även från sjukvården. Det har varit separata utvecklingssamtal några gånger pga praktiska omständigheter. Dubbla kallelser till läkarbesök.
    Maken har bett om det. Och han får det.
    Som sagt, på vissa ställen i landet funkar det men på många fungerar det inte alls.

Svar på tråden Får inte info