• BioBonus

Får inte info

Vi får all info dubbelt som rör bonus. Alltid. Från skolan, fritis och numera även från sjukvården. Det har varit separata utvecklingssamtal några gånger pga praktiska omständigheter. Dubbla kallelser till läkarbesök.
    Maken har bett om det. Och han får det.

• BioBonus
    Nenne666 skrev 2013-12-27 11:57:19 följande:
    Jag fattar inte vad den här mamman har för svårigheter med att meddela vad som gäller. Måste det finnas en lag på att hjälpas åt som förälder? Mamman behöver inte så då slipper hon... Det är åt helvete galet. Om jag som mamma får info om nåt så meddelar ju jag mig - för BARNETS skull. Pappan kan omöjligt veta om mamman beställt tid hos vårdcentralen tex, men av någon underlig anledning så ska TS magiskt nog va intresserad nog att räkna ut detta på förhand. Annars är han ingen engagerad pappa... Mamman behöver kanske inte meddela pappan, men det är INTE till hennes fördel att skita i det, då det KAN se ut som att hon aktivt går in och försvårar samarbetet. Jag anser att mamman är lat och lider av samarbetsproblem och ser det inte ur barnets perspektiv. Får hon reda på nåt, skicka ett sms, detsamma gäller pappan. Fungerar inte detta från nåt av hållen eller bådas så måste det regleras även om övriga instanser skickar dubbla utskick.

Jag håller helt med dig. Så svårt är det inte att lägga ett sms eller ett mail. Och lik förbannat så verkar det vara många som inte gör det. Förstår inte heller varför. 

Fast det är inte alltid så enkelt att ändra en person beteende även om man tycker det är korkat :) Då kan det vara enklare att gå direkt till skolan eller läkarmottagningen.

• BioBonus
    SupersurasunkSara skrev 2013-12-27 12:28:06 följande:
    Det är ju så klart bra att kunna bevisa att man har skickat info, då har man gjort mer  än man måste. Men pappans ansvar att själv ta reda på saker finns där ändå. Nu fick du fördel gentemot honom och kunde påvisa hans ointresse vilket gynnade dig. TS är på andra sidan och ska visa att intresse och engagemang finns från hans sida. HANS jobb är alltså att bevisa att han har försökt få info från skolor och liknande, inte att klaga på att mamman inte skickat något.

Dessutom har väl de flesta skolor idag en hemsida/infosida och maillistor? Vi får info till höger och vänster :) Och hembrev finns i allafall på våra skolor på hemsidan. 

TS - ta kontakt med skolan och förklara läget. Och se vilka informationsmöjligheter du har missat att anmäla dig till? Står du på klassens maillista? Har du inloggning till Dexter (el liknande system) etc etc. Du kan själv göra massor!
    Att försöka ändra mamman känns som den svårare vägen att gå :)

Svar på tråden Får inte info