• QueenBeee

    Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?

    Jag valde kategorin Kropp & Själ, Filosofi för att.. För att, helt enkelt. :P

    Frågan är inspirerad av Torka Aldrig Tårar Utan Handskar, där Pauls begravningsceremoni hölls på en teater.
    Om jag själv inte begravdes i en kyrka skulle kanske jag också ha valt en teater. Det symboliserar min lilla konstnärliga sida, och kanske skulle man kunna göra en liten föreställning av det precis som Paul gjorde.

  • Svar på tråden Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?
  • kaffeamanda

    När jag är död så är jag död, så för mig spelar det ingen roll. Om mina nära vill ha någon minnesstund el liknande så får de ha det men eftersom jag är död så får de göra som de vill med den saken.

  • Mandel

    Jag vill INTE ha någon ceremoni över huvud taget!

    Den dagen jag dör så får de ta vilka organ de vill ha och resten skänker de till läkarstudenter eller eldar bara upp eländet.
    Blir det någon aska så spola ned den i toan alternativt kör den till tippen. 
    Den som styr upp någon form av ceremoni har jag lovat att hemsöka och spöka för. På sin höjd att den som känner sig manad kan gå på restaurang och äta en bit god mat och dricka fritt till det på min bekostnad. 

    Lägg hellre tiden och pengarna på välgörande ändamål ex barndiabetesfonden eller Tobiasregistret eller liknande.


    Den som kommer dragandes med blommor kommer jag att sätta snavben på ifrån mitt moln i paradiset


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2013-12-27 16:27:12 följande:

    Jag vill INTE ha någon ceremoni över huvud taget!

    Den dagen jag dör så får de ta vilka organ de vill ha och resten skänker de till läkarstudenter eller eldar bara upp eländet.
    Blir det någon aska så spola ned den i toan alternativt kör den till tippen. 
    Den som styr upp någon form av ceremoni har jag lovat att hemsöka och spöka för. På sin höjd att den som känner sig manad kan gå på restaurang och äta en bit god mat och dricka fritt till det på min bekostnad. 

    Lägg hellre tiden och pengarna på välgörande ändamål ex barndiabetesfonden eller Tobiasregistret eller liknande.


    Den som kommer dragandes med blommor kommer jag att sätta snavben på ifrån mitt moln i paradiset



    missunsamt av dig tycker jag.
    *puss puss puss puss*
  • Mandel
    puss skrev 2013-12-27 16:28:42 följande:

    missunsamt av dig tycker jag.

    Hur menar du nu?

    Är jag död så är jag ju död, vad ska då folk samlas och storgråta för? Vill de umgås med mig så är det ju bättre att de gör det när jag lever så jag har glädje av deras närvaro.
    Vill de säga farväl kan de göra det där de själva är när de får beskedet. Inget jag anser att man måste träffas på en begravningsceremoni för att kunna göra.

    Mer missunsamt av dem i så fall att inte vilja umgås med mig för ens jag är död


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2013-12-27 17:46:17 följande:

    Hur menar du nu?

    Är jag död så är jag ju död, vad ska då folk samlas och storgråta för? Vill de umgås med mig så är det ju bättre att de gör det när jag lever så jag har glädje av deras närvaro.
    Vill de säga farväl kan de göra det där de själva är när de får beskedet. Inget jag anser att man måste träffas på en begravningsceremoni för att kunna göra.

    Mer missunsamt av dem i så fall att inte vilja umgås med mig för ens jag är död



    för att ceremonin är inte för dig, för du sörjer inte, den är för de anhöriga och du borde unna dem det med gott samvete.
    *puss puss puss puss*
  • Mandel
    puss skrev 2013-12-27 18:03:34 följande:

    för att ceremonin är inte för dig, för du sörjer inte, den är för de anhöriga och du borde unna dem det med gott samvete.
    Fast jag personligen avskyr begravningsceremonier och har endast närvarat för att det krävs av mig. Det ligger inte i linje med min tro och är det min död så borde ju min tro vara riktmärket tycker jag.
    En enda dag i mitt "liv" kan väl folk leva efter min tro? Jag har aldrig begärt att någon någonsin ska ha förståelse för min tro så det är inget jag tjatar om dagligen...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2013-12-27 18:36:28 följande:
    Fast jag personligen avskyr begravningsceremonier och har endast närvarat för att det krävs av mig. Det ligger inte i linje med min tro och är det min död så borde ju min tro vara riktmärket tycker jag.
    En enda dag i mitt "liv" kan väl folk leva efter min tro? Jag har aldrig begärt att någon någonsin ska ha förståelse för min tro så det är inget jag tjatar om dagligen...

    fast det handlar inte om dig eller din tro, eller brist på tro för al del.
    det handlar om de anhöriga.
    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Om din begravning skulle hållas på en valfri icke-religiös plats, vilken skulle det vara och varför?