Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Mytomaner...

Känner du någon mytoman eller har träffat någon? Vad har ni för erfarenheter av den personen?

Vet någon varför vissa blir mytomaner?

Jag känner tre stycken, varav två av dem är ganska harmlösa. Eller ja, en ljuger för att få pengar till droger, så hen lurar ju av folk pengar (om de tror henom), men annars påverkar det inte andra. De två ljuger mest om saker som kretsar kring sig själva och man förstår ganska lätt att de ljuger. Den tredje ljuger hejdlöst, inte bara om sig själv utan andra med. Den här personen har bl.a. gått runt och sagt att min partner blivit landsförvisad och mördad. En helt otrolig historia enligt mig och min partner (vi skrattade så vi höll på att kikna), men vissa har alltså trott på detta. Då var det inte lika kul längre. Vem vet vad den här personen mer har sagt? När jag tidigare konfronterat mytomaner har det inte hjälpt ett dugg, då har de hittat på en annan lögn bara, så jag vet inte riktigt om det är värt att leta upp den här personen och ställa henom mot väggen eller ej...

En annan undran är hur dessa människor faktiskt kan gå runt och ljuga såhär. De kan ju säga helt sjuka saker, men vissa kan ju faktiskt tro dem. Finns det någon hjälp för dem (mytomanerna)?

• Svar på tråden Mytomaner...
  • Anonym (Undrar)

Dessa individer är ju så märkliga...

Den mest harmlösa ljuger inte om vad hen ätit till frukost eller så, däremot om sina husdjur (som alla tydligen kan karate), om sina psykologer (som alla tagit livet av sig eftersom hens liv är så tragiskt), och om alla de olika arbetsplatser hen haft (bl.a. om den där där hen stal en truck och körde in i sin gamla lärares hus)... Jag själv tycker det är lättare att hantera karatekatter-lögner än så vardagliga saker som lögner om ens frukost. Gällande karatekatter så förstår man direkt att det bara är trams och man sitter mest och nickar. Men när människor börjar ljuga om sånt som inte är lika självklart om det är lögn eller sanning är för mig rätt otäckt. Det låter jättehemskt att en person ska behöva byta namn och så p.g.a. sina lögner. Ursch. Önskar vissa människor kunde få något slags sanningspiller att ta till varje måltid. (Särskilt de som ljuger om att andra blir landsförvisade och mördade.)

• Anonym (Undrar)
    Anonym (höna) skrev 2013-12-28 15:46:22 följande:

Jag vet inte hur du är men jag litar inte ett smack på vad hönor säger, man tar allt med en stor nypa salt.

Hönor?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (höna) skrev 2013-12-28 17:27:40 följande:

Det är väl klart man kan och folk gör, men okey, jag håller mig till strikt svenska då, jag tar inte ett smack på allvar om det kommer från brynsten, har helt enkelt inget förtroende för dessa.

Man märker verkligen att du bara kör på strikt svenska med tanke på hur du skriver.

Inte.

(Helt off topic: Jag studerar vid en språkvetenskaplig institution där det ofta talas om hen och än så länge har jag inte stött på någon som varit negativ till användandet av det ordet. Tvärtom så har alla föreläsare vi haft ställt sig positiva till bruket av hen, likaså majoriteten av studenterna som alla studerar något inom det svenska språket. Kom med dina lama hön-argument du, men skulle du sitta på en föreläsning med  en utav universitetets språkforskare och lägga fram det skulle de antagligen skratta åt dig, hen-hater.)

Jag använde mig av hen eftersom mytomanernas kön inte var relevant för deras beteende.
Svar på tråden Mytomaner...