-
Ena är du beroende andra inte, spelar du dum nu igen?FlamingRed skrev 2013-12-30 16:35:04 följande:Och vad betyder detta? -
Jag förstår att du vill omdefiniera ordet beroende.FlamingRed skrev 2013-12-30 16:38:58 följande:Om jag gör ett påstående:
"du har en viss nivå av beroende från första intaget av en beroendeframkallande substans."
Och du klipper det i två delar istället, och svarar som om det vore två påståenden...
Är det "logik" i din värld? Vad håller du på med?
Jag går inte med på det, lev med det. -
Vet inte, du verkar ha bra fantasi, så take a pick.FlamingRed skrev 2013-12-30 16:56:32 följande:Ok, vi låter ordet "beroende" vara den nivå som vården kliniskt benämner beroende.
Vilket ord vill du använda för det fysiska begär som uppstår gradvis vid användandet av beroendeframkallande substanser? -
Nä, men en bit in blir det möjligt.FlamingRed skrev 2013-12-30 17:03:10 följande:Vi kan använda "fysiskt begär".
Håller du med om att ett fysiskt begär börjas byggas upp redan vid första intaget av en beroendeframkallande substans? -
Digestive skrev 2013-12-30 17:04:17 följande:Det borde har räckt med ordet "kanske" för att förstå poängen. Om dock poängen inte vill accepteras så tas gärna något annat upp.
Ja, för nonsens kommer det verkligen härifrån. Räcker det inte med att läsa inlägg ordentligt, bekräfta poängerna som finns i ärlig manér och bemöta vad som faktiskt står? Om det önskas något mer i den här diskussionen så kom med önskemål.Du måste väl stött på han innan?
Det är exakt såhär hans diskussionsteknik är.
När näckrosbladet sjunker så hoppas det vidare till nästa näckrosblad.
På vägen så råkar han hoppa på en sten eller två.
-
chinaman skrev 2013-12-30 17:10:43 följande:Hej!
....Du säger du är missbrukare, men inte någonstans såg jag i hur detta missbruk tedde sig.
Ett visst beroende gick skönja, men idag så inte så ofta.
-
chinaman skrev 2013-12-30 17:10:43 följande:Hej!
....Du säger du är missbrukare, men inte någonstans såg jag i hur detta missbruk tedde sig.
Ett visst beroende gick skönja, men idag så inte så ofta.
Att överdriva berusning är aldrig bra.
Det får räcka med 1-2ggr i veckan om man nu inte överdriver dessa två ggr.
I så fall får man tänka om lite.
-
FlamingRed skrev 2013-12-30 17:14:03 följande:Jaha, hur tänker du då, att de flesta beroendeframkallande substanser är inte beroendeframkallande i "början", utan det är en egenskap hos substansen som bara uppstår en bit in?
Substansen har givetvis samma egenskap vid första intaget, som vid 100:ade. Bara att summan av effekten är betydligt mer uppenbar vid 100e gången.
Om du sparar en krona varje dag så har du snart tusen kr. Dock så är den sista kronan inte värd mer än den första.
Likadant fungerar uppbyggnaden av ett fysiskt beroende från beroendeframkallande substanser.Nu börjar det bli för avancerat för oss bägge, när man i detalj ska förklara en sådan här sak.(om du inte är en biokemiskt, det är inte jag i alla fall)
Svårt att tro ens en forskare i ämnet tycker det är lätt att förklara.
Sen har jag ingen magisk gräns på vart det börjar och slutar.
Kan inte heller ge dig en sådan nu, eller ens aldrig.
Kan hålla med om att den första droppen här ihop med den sista droppen som gör så det svämmar över.
Men då är du redan där, och korrelationen mellan första och sista droppen är hopsatt.
Kommer inte sista droppen som för bägaren rinna över, så uppstår inte den korrelation längre.
Och här får man använda en annan retorik.
Vad vet jag inte, för ämnet var redan tråkigt innan jag ens började.
Och blir inte roligare desto mer inlägg som kommer.
Din liknelse, var riktigt dålig.
Måste väl finnas bättre liknelser än den?
Som kan stödja i vad du säger.
För denna accepterar jag inte alls, brukar sällan göra så här MYCKET sällan.
-
FlamingRed skrev 2013-12-30 18:44:53 följande:Jag personligen drivs av en tro på att människan utvecklas till en lyckligare människa utan bruk av droger. Främst pga droger tar bort "tvånget" för varje människa att faktiskt lära sig skapa sin lycka, droger utgör en sorts dålig genväg/senväg.Det är beundransvärt, men en Utopi i världen.
Du är kör meditering och liknande saker väl?
Är du medveten om att en hel dessa har ett ursprung tillsammans med vissa droger som hallucinogena tex.
Är medveten om att det går uppnå saker utan dessa droger.
-
FlamingRed skrev 2013-12-30 20:15:00 följande:Jag skulle snarare kalla det ha kul nykter, vilket är tio gånger så roligt som att ha kul stenad/full, när man väl lärt sid det.Ja, jag har kul nykter, och jag har kul även de ggr jag är berusad.
Det ena utesluter inte det andra.
Jag respekterar nykterhet.
-
Det är nått som man inom läkarvärlden kallar predisponerad för psykos.Bambio skrev 2013-12-30 22:52:27 följande:
Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill! -
Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 23:51:35 följande:Antingen är du väldigt dåligt påläst eller så försöker du medvetet att mörka hur det ligger till för det är ju inte helt sant det du säger
"While the effects of cannabis on aggression in humans have not been adequately studied, there is evidence from animal studies that cannabis (THC) can reduce aggressive behaviour in response to challenge, rendering the subject more likely to avoid an aggressive incident or aggressive responses to a threat. However, for some individuals heavy use of cannabis may precipitate a psychotic reaction with aggressive outbursts."
(källa IDMU Independent Drug Monitoring Unit )"The use of cannabis typically causes a sedative effect, making the drug less likely to cause violence in users than other substances such as alcohol and stimulants (e.g. amphetamines and cocaine).
However, sometimes when people use cannabis it can cause fear, anxiety, panic or paranoia, resulting in an aggressive outburst. "
(källa NCPIC)
"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar."
(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetil.../ )
"Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet"
Jag kan fortsätta i det oändliga, det finns en massa källor och studier men självklart har du rätt i ditt tvärsäkra påstående att cannabis inte kan göra någon våldsam
HAHAHA, aggressivitet, en på 50000?
Nä så många är det inte.
Det är bara undantaget som bekräftar regeln.
70% av alla våldsbrott begås under på¨verkan av alkohol, försök att få ihop detta gumman.
-
Anonym (olämplig) skrev 2013-12-31 00:35:32 följande:Vad var det du sa före det?
"Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam "
Du nämnde inget om snedtändningar eller enskilda fall utan uttalade dig bara tvärsäkert, med andra ord du sa inte hela sanningen, något som är väldigt vanligt bland droganhängare.
Sanningen är att Cannabis visst kan göra folk aggressiva, vilka som blir det går inte att säga i förväg men att säga att det inte beror på just cannabisen trots att otaliga studier visare detta (även pro-droger sidor upplyser ju om detta) Men enligt dig beror det alltså inte på cannabis utan på personen.
Jag tror att jag och det flesta med mig nog heller sätter sin tilltro till en rad oilka forskningsstudier än till dina tvärsäkra yttranden.Undantaget som bekräftar reglen.
Sen om man säger så och det är 1 på 10000, så är det i praktiken samma sak.
Men märka ord är din enda chans när det komemr till denna.
Du tror bara på forskningsstudier som stödjer din agenda. -
Vad vet du om att det är ett missbruk, jag tyvärr inte tagit del av nått som stödjer detta påstående.Anonym (usch) skrev 2013-12-31 10:02:00 följande:Massa snack här. Huvudsaken är att ts lämnar sin missbrukande man om han inte slutar med missbruket. Hoppas på det senare! -
För det första läst trådstarten din fåne, så slipper vi inlägg som är helt meningslösa.Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:17:39 följande:Hur kunde du till en början välja en man som rökte cannabis? Var det det bästa du kunde hitta? -
Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:42:51 följande:
Drogval definierar dig ordentligt. Har man valt en knarkare får man stå sitt kast. Då ska man inte klaga sedan.Vad är det och klaga på?
Verkar som det är endast vetenskapen som stör henne och inget annat.
Det är vad de flesta kalla påhittade problem.