Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 07:35:31 följande:
Jag vet ärligt talat inte vad du pratar om - om en åsikt är rätt eller fel beror vem det är som ska avgöra om den är rätt eller fel. Enligt dig är den rätt och enligt mig är den fel, men det är ju fortfarande din åsikt.
Det spelar ju ingen roll vad jag säger eller vilka fakta jag kommer med för det är ju inte fakta vi ska diskutera utan en åsikt och den striden kan ingen vinna.
Jag skulle dessutom kunna skriva en massa fakta här men det vet du lika väl som jag att du säkert skulle förkasta dem för det är inte fakta du anser vara sann eller accepterar som sann, du har redan din sanning klar.
Men om du nu vill motbevisa mig så är här är lite fakta från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning)
CAN, har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger.
CAN tar inte ställning i alkohol- och narkotikapolitiska frågor.
"Cannabisruset gör att man till en början känner sig avslappnad och pratar och skrattar mer än vanligt. Tidsupplevelsen förändras; ett par minuter kan verka som timmar eller tvärtom. Senare blir man ofta tyst, fundersam och sömnig.
De kroppsliga tecknen på ett cannabisrus är att hjärtat slår snabbare och ögonvitorna blir rödaktiga. Man blir torr i munnen och halsen och känner sig ofta hungrig eller sugen på sötsaker.
De vanligaste negativa effekterna av ruset är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani.
Ruset är i regel över på 2-3 timmar. Korttidsminnet och inlärningsförmågan kan vara nedsatta i upp till ett par dagar.
Missbruk försämrar förmågan att använda hjärnan och att reflektera över sig själv. Det gör att psyket utvecklas långsammare och för känsliga människor finns risken för psykisk sjukdom. Hos tonåringar kan den psykiska mognaden och den viktiga frigörelseprocessen gå långsammare och försenas vilket anses vara farligare än de fysiska skadorna. Korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande blir sämre. Hormonbalansen kan påverkas hos både män och kvinnor (för ungdomar kan det innebära att kroppen inte utvecklas normalt). Cannabisrökaren löper ökad risk att få cancer i luftvägarna (lungor, munhåla, svalg, hals), kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Tjäran från cannabisrök innehåller minst 50 % större mängd av cancerframkallande ämnen jämfört med tobakstjäran.
När cannabisruset är borta finns fortfarande cannabinoiden THC kvar i kroppen. Den är fettlöslig och kan, beroende på hur mycket och ofta man rökt, lagras i kroppens fettvävnad i flera veckor. På så sätt kan hjärnan fortsätta att påverkas efter att ruset är över."
källa
www.can.se/drogfakta/cannabis
Ingen smickrande läsning för cannabisanvändning alltså.
Men kanske CAN är en del av en konspiration och istället är det så som det påstås på en del sidor på internet att 'cannabis botar cancer'.. (här är jag väldigt ironisk ifall man missar det)
Du har grundat dina åsikter på dina erfarenheter av cannabis, kanske du har positiva erfarenheter enbart men du är smartare än så och borde inse att det finns en anledning till varför det är olagligt, det är inte för att man vill hindra människor att må bra så långt måste väl din logik ta dig.
Det finns fakta man inte kan bortse ifrån, med alla 'sanningar' och 'fakta' och övertygelser som droganvändare svänger sig med så tar dem själva bort trovärdigheten för den sak dem kämpar för.
De framstår som' flummiga' människor som upprepar samma 'sanningar' om och om igen likt en ledare för en sekt, sanningar som ter sig logiska för dessa människor men som för övriga männniskor framstår som ologiska och inte så väl genomtänkta om man ska uttrycka det snällt.
Hoppas du njöt av dina chips, anhöriga till människor som är fast i sitt drogmissbruk tar det nog lite mer allvarligt än så, men hoppas det smakade gott.
Får höra nu hur faktan från CAN är fel och hur cannabis både botar cancer och skapar fred på jorden etc
Det är omkring det man gör när man vänder sig till statens propagandasida även om dom har städat rejält dom sista åren och tagit bort många myter så är det fortfarande inte många rätt dom har, man skulle kunna skriva spaltmeter om deras korta text.