• Anonym (Ny bil?)

7-sitsig bil, tips?

Vi kommer snart bli sex i familjen då fjärde barnet kommer. Syskonen är tonåringar och så en i skolåldern. Vi har även en hund, labrador. Vagn + hund kommer kanske att åka samtidigt nångång. Vi kommer nog inte åka alla sex i bilen så jätteofta. Bara när vi åker bort, ska på kalas osv. Vi vill inte ha en stor buss. Hade tänkt oss en mindre variant. Har kollat på WV Touran. Men jag anar att den blir lite liten? Tittade även på Mazda 5 men gillar inte att mittensätena är så konstiga. Har ni fler tips? Min man är oerhört kräsen, vilket inte gör saken bättre! Han tycker de flesta minibussar är fula, t.ex. sharan, galaxy osv. Dessutom vill han ha en bil som inte drar så mycket eftersom vi bor en bit utanför stan och åker dagligen. Svår ekvation Så tips tas tacksamt emot!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-28 13:33
    Just det, glömde uppge att budgeten ligger på max. 90 000:-

• Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?
  • Lovizas Mamma

Vi har en cheva, tagit bort ena sätet längst bak för mer lastutrymme, älskade dock vindstaren jag hade förut för den hade 2+2+3 så det vart som en gång genom bilen, på chevan är det 2+3+2 så det blir krångligt att komma längst bak...

• Dr Mupp

Beror ju på budget.

Nya sharanen gillar jag. Sätena är nerfällbara i golvet vilket ger mycket lastutrymme när alla inte är med. Med alla sätet uppe så blir det desto mindre lastutrymme. Snygg är den inte, men snygga minibussar finns inte. Dieselvarianten borde inte dra så mycket. 

Själva kör vi femsitsig bil. Vi kom fram till att det är så pass sällan alla ska åka med att det inte kan motivera extra kostnaden för sjusitisgt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • TreFantastiskaBarn

Har volvo xc90, är jättenöjd. Har diesel som drar 0,7 men hört att bensinarna drar myyyycket. Vi får plats sex pers, dubbelvagn och stor hund. Dåligt med packutrymme kvar därefter men funkar bra i vardagen. Hade innan sharan och den var större invändigt men drog mycket soppa. Jag var nöjd med den med.

• LadyViolette

Vi har också¨en volvo XC90, väldigt nöjda Enda snygga 7-sittsiga bilen, men packutrymmet blir kanske inte gigantiskt

• Rockabillydelight

Vi har precis haft vår Chrysler Grand Voyager stow and go 2010 i en månad, 3 dvd skärmar och all utrustning som finns. Vi älskar den. Växellådorna på de nya är inte som de gamla. Vi har 3.8 bensin. Ligger på 0.8 landsväg och runt 1.1 i stan. Älskat den. Och snygg med.

• Burberry

Finns bara en: Mercedes R-klass (den långa varianten, annars för lite bagageutrymme). Tyvärr finns den inte att köpas som ny nu just, men några år gammal hittas.

Mercedes komfort o kvalite, drar relativt lite bränsle med tanke på vikten, och ser inte lika ful ut som de vanliga familjebussarna. Rymlig inuti. Smidig trots storleken. Min drar under 10 litet diesel / 100 km.

Tror fin man skulle gilla den, så far och prova en sådan!

• Som snö

Jag säger också Orlando.

Snygg. Lätt att fälla säten så man kan välja mellan sju säten men inte så mycket bagage, eller färre säten och massa bagage. Snål för sin storlek. Inga problem att ligga på 0,7-0,8 utan att fisköra.

Och skön att köra/åka i. Ingen av dom sex i bilen som klagar under en 100-mila tripp.

• Anonym (Ny bil?)
    Dr Mupp skrev 2013-12-28 11:15:52 följande:
    Beror ju på budget. Nya sharanen gillar jag. Sätena är nerfällbara i golvet vilket ger mycket lastutrymme när alla inte är med. Med alla sätet uppe så blir det desto mindre lastutrymme. Snygg är den inte, men snygga minibussar finns inte. Dieselvarianten borde inte dra så mycket.  Själva kör vi femsitsig bil. Vi kom fram till att det är så pass sällan alla ska åka med att det inte kan motivera extra kostnaden för sjusitisgt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

De tankarna har vi också. Det kanske räcker med en 5-sitsig och sen åka två bilar när vi ska iväg alla?
Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?