• Anonym (Ny bil?)

7-sitsig bil, tips?

Vi kommer snart bli sex i familjen då fjärde barnet kommer. Syskonen är tonåringar och så en i skolåldern. Vi har även en hund, labrador. Vagn + hund kommer kanske att åka samtidigt nångång. Vi kommer nog inte åka alla sex i bilen så jätteofta. Bara när vi åker bort, ska på kalas osv. Vi vill inte ha en stor buss. Hade tänkt oss en mindre variant. Har kollat på WV Touran. Men jag anar att den blir lite liten? Tittade även på Mazda 5 men gillar inte att mittensätena är så konstiga. Har ni fler tips? Min man är oerhört kräsen, vilket inte gör saken bättre! Han tycker de flesta minibussar är fula, t.ex. sharan, galaxy osv. Dessutom vill han ha en bil som inte drar så mycket eftersom vi bor en bit utanför stan och åker dagligen. Svår ekvation Så tips tas tacksamt emot!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-28 13:33
    Just det, glömde uppge att budgeten ligger på max. 90 000:-

• Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?
  • Anonym (Ny bil?)

Budgeten ligger på 90000:- så det faller bort många bra bilar. Vi har nyss köpt hus och det är de pengarna som finns kvar att avvara till bilköp. För lån tar vi inte.

• MtillMoJ

Vi har en caddy maxi life. Dock vet jag inte om den går att få tag på för den budgeten :/ annars är den väldigt billig i drivmedel, försäkring, skatt, nya däck (normal däcksstorlek)

• Anonym (Ny bil?)
    Caroline 148 skrev 2013-12-28 13:52:47 följande:
    Vi har denna o den e kanon extra plus att där är rulldörr bak vilket jag till en början tyckte var fult men nu insett är det bästa vi kunde ha :) behöver aldrig oroa mig att barnen ska slå upp dörren i en annan bil. www.mazda.se/bilarna/mazda5/egenskaper/exteri.../

Den funderar vi faktiskt på. Är dock lite tveksam till hur man sitter i mitten på mittenraden? Vi måste ju utnyttja det sätet eftersom vi kommer att ha en hundbur bak.
  • jagälskarallaminabarn

Med en sån stor familj och dessutom en hund så reduceras urvalet av fordon drastiskt. Det finns flera bilar på marknaden där man har tagit en befintligt modell och gjort den sjusitsig, Volkswagen Touran, Mazda 5 samt Peugeot 307 SW för att nämnda några. Problemet med dessa är att sista radens sittplatser är verkligen nödsäten för barn, inget man vill åka i som vuxen någon längre sträcka. Dessutom med alla stolar på plats så är lastutrymmet löjligt litet. Visst, ni kan plocka bort ett säte eftersom ni bara är 6 men den platsen går ju åt till hunden som dessutom då är lös i kupéutrymmet och inte skyddas av nåt lastgaller.

Att gå upp ett snäpp i storlek till exempelvis Volkswagen Sharan eller Citroen c8/Peugeot 807 (samma bil, bara små utseendeskillnader) gör bara att dom längst bak får lite mer utrymme, men inte så mycket. Det lilla bagageutrymmet har växt något men inte så värst mycket.

Nästa snäpp upp i skalan så hittar ni bilar som Chrysler Grand Voyager, tidigare utskällda med viss rätt p.g.a. mycket strul med bl.a. växellådor och elfel - problem som man dock har kommit tillrätta med idag. Såväl inner- som lastutrymmen är betydligt generösare. Dock så betingar en sådan i bra skick rätt så mycket pengar. För mycket om du frågar mig.

Går du upp ytterliggare ett snäpp så hittar vi fullstora fordon som Volkswagen Caravelle och amerikanska vanar. Där är det gott om utrymmen såväl som för last och passagerare men förbrukningen blir också därefter.

När vi blev fler i familjen så gick vi från en Peugeot 307 till Citroen C8. Skillnaden  var stor men problemet var att Citroenen var väldigt dyr i drift, kvalitén var inte den bästa och när något väl gick sönder var det svindyrt att laga. Kan bara nämna ständiga problem med bussningar som blev snabbt utslitna, det värsta var när en länkarmsbussning blev utsliten och hela länkarmen fick bytas tack vare att bussningen inte kunde pressas ut separat som brukligt. Efter över 30.000 kr i reparationskostnader på 3 månader så fick vi nog och började se oss om efter något annat.

Valet föll på en van, visst är den betydligt törstigare. Räkna med ca 1,2 - 1,3 l/mil på landsväg och några deciliter till blandad körning. Men i det stora hela så tar vi igen det på att övriga ägandekostnader är låga. Tack vare bensinpriset så går det att göra rejäla fynd på vanar, att hitta en fin 90-tals van för 30.000 kr är ingen omöjlighet om man har ögonen med sig lite. Och dessa bilar bara går och går, reservdelspriserna är mycket låga och konstruktionen är enkelt uppbyggd. Svaga punkten är rosten, men dessa rostar ärligt på ställen som är lätta att se som dörrarnas underkanter, skärmkanter och liknande. Bilarna är rambyggda så försåtliga rostangrepp på bärande detaljer upptäcks tidigt. Den andra svaga punkten är växellådorna, sköts dom rätt så går dom utan problem 30 000 mil, ibland längre. Problemet är att många misshandlar dessa bilar, skiter i att göra servicar, buskör med rivstarter och liknande och detta tar växellådorna stryk av. Men hittar man en fin van med nyrenoverad låda så kan det vara köpläge.

Vi har haft våran van i tre år och det är den bilen vi är mest nöjda med. Servar gör vi en gång per år på den lokala Mekonomenverkstaden och det är inga problem att hitta reservdelar, finns flera importörer i landet med egna lager.

Sammanfattningsvis kan man säga att önskemålet om en stor bil för hela familjen rimmar illa med kravet på låg bränsleförbrukning och att ni bör vidga vyerna lite. Ni har fått några tips, som kanske verkar avskräckande först men som vid närmare granskning kan vara dom enda alternativen och då menar jag bilar som Chrysler Grand Voyager, Volkswagen Caravelle och amerikanska vanar.

• Dr Mupp
    Anonym (Ny bil?) skrev 2013-12-28 13:35:17 följande:

De tankarna har vi också. Det kanske räcker med en 5-sitsig och sen åka två bilar när vi ska iväg alla?
    En kompromiss som jag ser är modellerna med extrasätet bak som Zafira, Grand Scenic och liknande. De är femsitsiga vardasbilar med ordentlig skuff och när hela familjen ska med så drar man upp ett - två extra säten och får lämna vagnen och/eller hunden hemma. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Ny bil?)

Hunden kommer sitta i hundbur bak, finns inget alternativ. Vi har pratat lite om detta nu på eftermiddagen. Vi har i dagsläget en bil men behöver två eftersom vi flyttat ut på landet och är bundna vid bil. Däremot så tittar bebis ut i början av sommaren så det är ett tag kvar. Vi har bestämt att köpa en vanlig kombi nu. Sen typ i samma veva som bebis tittar ut byter vi ut min skruttvolvo mot en 7-sitsig kombi typ Touran, Mazda 5 m.fl. Då kan vi åka alla OM vi skulle vilja och ska vi ha både hund och barnvagn med får vi åka två bilar.

• Anonym (Ny bil?)
    Dr Mupp skrev 2013-12-28 17:25:48 följande:
    En kompromiss som jag ser är modellerna med extrasätet bak som Zafira, Grand Scenic och liknande. De är femsitsiga vardasbilar med ordentlig skuff och när hela familjen ska med så drar man upp ett - två extra säten och får lämna vagnen och/eller hunden hemma. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Det är så vi har tänkt nu Så slipper vi de stora, törstiga, bilarna
  • accept

En seat alhambra har vi köpt idag

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • Englia

Mitsubishi Grandis! Finns både 6 och 7 sitsig, antingen 2+2+2 säten eller 2+3+2.
    Även de längst bak sitter i "riktiga" stolar, jag som vuxen åker också bra i alla säten.

Stolarna längst bak snurrar man enkelt på och "stoppar" ner i golvet, så blir bagageluckan enorm.

Provkör en, man blir förvånad över hur fina de känns, varken ser ut som en buss eller känns som en buss.

Jättetrevlig bil att köra, vi köpte vår 05a för 70t ganska nyligen.

Googa namnet så ser du hur de ser ut, riktigt snygga, ganska coola till och med ;)

I snitt drar den ca 1 liter milen, blandad körning. Långkörning ca 0.8.

• Alexe

7-sitsig Dacia har min far bilhandlaren just gjort ett klipp på. Som en joker om ingen nämnt tidigare. Oförskämt billig.

Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?