Inlägg från: Anonym (Ny bil?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ny bil?)

7-sitsig bil, tips?

Vi kommer snart bli sex i familjen då fjärde barnet kommer. Syskonen är tonåringar och så en i skolåldern. Vi har även en hund, labrador. Vagn + hund kommer kanske att åka samtidigt nångång. Vi kommer nog inte åka alla sex i bilen så jätteofta. Bara när vi åker bort, ska på kalas osv. Vi vill inte ha en stor buss. Hade tänkt oss en mindre variant. Har kollat på WV Touran. Men jag anar att den blir lite liten? Tittade även på Mazda 5 men gillar inte att mittensätena är så konstiga. Har ni fler tips? Min man är oerhört kräsen, vilket inte gör saken bättre! Han tycker de flesta minibussar är fula, t.ex. sharan, galaxy osv. Dessutom vill han ha en bil som inte drar så mycket eftersom vi bor en bit utanför stan och åker dagligen. Svår ekvation Så tips tas tacksamt emot!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-28 13:33
    Just det, glömde uppge att budgeten ligger på max. 90 000:-

• Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?
  • Anonym (Ny bil?)
    Dr Mupp skrev 2013-12-28 11:15:52 följande:
    Beror ju på budget. Nya sharanen gillar jag. Sätena är nerfällbara i golvet vilket ger mycket lastutrymme när alla inte är med. Med alla sätet uppe så blir det desto mindre lastutrymme. Snygg är den inte, men snygga minibussar finns inte. Dieselvarianten borde inte dra så mycket.  Själva kör vi femsitsig bil. Vi kom fram till att det är så pass sällan alla ska åka med att det inte kan motivera extra kostnaden för sjusitisgt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

De tankarna har vi också. Det kanske räcker med en 5-sitsig och sen åka två bilar när vi ska iväg alla?
  • Anonym (Ny bil?)

Budgeten ligger på 90000:- så det faller bort många bra bilar. Vi har nyss köpt hus och det är de pengarna som finns kvar att avvara till bilköp. För lån tar vi inte.

• Anonym (Ny bil?)
    Caroline 148 skrev 2013-12-28 13:52:47 följande:
    Vi har denna o den e kanon extra plus att där är rulldörr bak vilket jag till en början tyckte var fult men nu insett är det bästa vi kunde ha :) behöver aldrig oroa mig att barnen ska slå upp dörren i en annan bil. www.mazda.se/bilarna/mazda5/egenskaper/exteri.../

Den funderar vi faktiskt på. Är dock lite tveksam till hur man sitter i mitten på mittenraden? Vi måste ju utnyttja det sätet eftersom vi kommer att ha en hundbur bak.
  • Anonym (Ny bil?)

Hunden kommer sitta i hundbur bak, finns inget alternativ. Vi har pratat lite om detta nu på eftermiddagen. Vi har i dagsläget en bil men behöver två eftersom vi flyttat ut på landet och är bundna vid bil. Däremot så tittar bebis ut i början av sommaren så det är ett tag kvar. Vi har bestämt att köpa en vanlig kombi nu. Sen typ i samma veva som bebis tittar ut byter vi ut min skruttvolvo mot en 7-sitsig kombi typ Touran, Mazda 5 m.fl. Då kan vi åka alla OM vi skulle vilja och ska vi ha både hund och barnvagn med får vi åka två bilar.

• Anonym (Ny bil?)
    Dr Mupp skrev 2013-12-28 17:25:48 följande:
    En kompromiss som jag ser är modellerna med extrasätet bak som Zafira, Grand Scenic och liknande. De är femsitsiga vardasbilar med ordentlig skuff och när hela familjen ska med så drar man upp ett - två extra säten och får lämna vagnen och/eller hunden hemma. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D

Det är så vi har tänkt nu Så slipper vi de stora, törstiga, bilarna
Svar på tråden 7-sitsig bil, tips?