Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Generationsboende under samma tak - udda i Sverige

Januariblomma skrev 2013-12-28 14:37:16 följande:
    Det gnälls på skolan, det gnälls på uppfostran, det gnälls på stökiga ungdomar, det gnälls på äldreomsorgen, det gnälls på pensionspengar, det gnälls praktiskt taget på allt och det är alltid alla andras fel.
    Kanske en sådan här sak hade fått människor att förstå att de faktiskt ingår i en grupp och själv har ett delansvar i människor som grupp.
    Tror vi är alltfor bortskämda att ha allt på vårt egna sätt.

Läs allehanda trådar där svärfar eller svärmor gudbervars vill dricka en öl eller ett glas vin eller två medan de passar småglina, och se mamman gå i taket. Bo i samma hus?, ha ha! In your dreams.
  • Tow2Mater
    Januariblomma skrev 2014-01-15 17:10:33 följande:
    Om generationsboendet är uppbyggt så det finns dörrar att stänga så vet jag inte vad skillnaden egentligen är mellan det och att bo vägg i vägg i lägenhetsbostäder. Om du vill välja att vara en enstöring med din chipspåse medan de andra har trevligt och hjälps åt så kan du ju välja det.
    Tänk så fantastiskt det kanske hade blivit om generationsboende hade varit normen och inte tvärtom.
    Vad händer när en av de boende vill flytta for nytt jobb, eller for en ny kärlek? Vid skiljsmässa? Ska man lägga alla andra saker på hyllan for att det är ju ens skyldighet att bo med sina 'anhoriga'?
  • Tow2Mater
    Januariblomma skrev 2014-01-16 08:29:14 följande:

Eller om jorden går under?
    Tja vad händer då?
    Tyvärr har jag inte svar på allt.
    Däremot är jag villig att se möjligheter istället för hinder och det är väldigt lätt att bli motarbetad i Sverige med det tankesättet.
    Det ska gärna målas fan på väggen och negativa självuppfyllande profetior skapas allt för ofta.
    Varför köpa en bil, den kan gå sönder.
    Varför skaffa jobb, du kan bli arbetslös.
    Varför gå upp på morgonen, du kan bli påkörd väl ute med hunden.
    Ja, varför liksom försöka göra något bra när det faktiskt kan gå fullständigt åt helvete?
    Det var inga "negativa profetior", det var bara saker som visar att det faktist AR skillnad mellan sk generationsboende och att bo vägg i vägg i lägenhetsbostäder. Du kunde ju inte se vad skillnaden egentligen är mellan det och att bo i vanliga lägenheter, sa jag pekade ut ett par saker.
  • Tow2Mater
    Januariblomma skrev 2014-01-16 11:08:54 följande:
    De som målar fan på väggen har ofta inte mer erfarehet än att i ord yttra "nä jag skulle fan aldrig stå ut" eller jämför det med ett studiekollektiv med andra i samma ålder.
    Eller så har vi bara egna erfarenheter som inte alls skulle gå ihop med sk generationsboende! Både jag, och min mamma när hon var ung, flyttade till andra länder. Vi ville båda folja våra drommar, och det skulle inte gå ihop med att "sitta fast" i ett hus/boende där andra personer är beroende av en så starkt.
Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige