Inlägg från: Dina08 |Visa alla inlägg
  • Dina08

Generationsboende under samma tak - udda i Sverige

Nej, jag tror inte det är bra för flygfärdiga barn att bo så. De behöver något eget. Sedan kanske det skulle vara bra för pensionärer, men ack vad vissa lägger sig i saker de inte har med att göra, och så kanske de vill bo i skogen där det inte finns några jobb och man behöver varsin bil. Bodde så själv när jag var liten och det var ok, men mamma kände att hon inte hade någon egen sfär. Kräver mycket respekt för varandra som kanske sällan finns. De vuxna barnen behandlas som småbarn och det blir bråk. Hellre då att man bor nära varandra och att den som har utrymme bjuder in släkten. Så kan man få en bra sammanhållning. Dock ska inte vuxna döttrar slita ut sig genom att vårda sina gamla föräldrar när de behöver hjälp dagligen, för det kan gå ut över arbete och fritid. Risken finns att kommunen lutar sig tillbaka om de äldre bor med sitt barn.

• Dina08

I vår släkt har de flesta äldre varit dementa eller fysiskt handikappade i minst 10-15 år, så det är nog rätt vanligt om man ens lever till ålderdomen.

• Dina08

Det fina är ju att varje familj själva kan bestämma hur de vill leva. Jag är tacksam för att jag själv bestämmer när dörren öppnas för gäster.

Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige