Inlägg från: Fanny b |Visa alla inlägg
  • Fanny b

Generationsboende under samma tak - udda i Sverige

Jag tror att en förutsättning för alla parter ska trivas med ett sådant boende är att någon av familjemedlemmarna blir en ledare för allihopa, alternativt att alla trivs så bra med varandra att man vill bo så. När det gäller barnuppfostran så tror jag också en förutsättning är att de äldre får uppfostra sina barnbarn på de sätt de vill. Samt att föräldrarna lär sina barn att oavsett hur deras far/morföräldrar behandlar dem så får de inte ifrågasättas.

Jag tror också att en förutsättning är att kvinnorna i familjen går med på att ta huvudansvaret över hushållssysslorna, samt att kvinnan i den andra generationen är villig att när hennes mamma/svärmor inte längre p g  a ålder kan sköta sin del av hushållssysslorna vill ta hand om hela hushållet samt sköta om de gamla.

Jag tror att de är få svenskar eller svenska kvinnor som skulle gå med på detta. För i den svenska kulturen och traditionen är självständighet och individualism något viktigt. Svenska kvinnor vill generellt också tjäna egna pengar och förvärvsarbeta.

• Fanny b
    sextiotalist skrev 2013-12-29 15:52:03 följande:
    Never, aldrig i mitt liv jag skulle vilja dela boende med min mamma eller mina svärföräldrar och jag är ganska säker på att det är ömsesidigt.

Nej, det kan säkert fungera om alla vill och trivs med det och det förekommer, men jag har hört tillräckligt mycket skräckhistorier om hur den äldre generationen har svårt med att respektera deras vuxnas barn integritet.

Och denna kommentar att kvinnorna (ja, det är klar majoritet kvinnor) ska ta hand om sina åldriga föräldrar. Hade jag velat arbeta med omvårdnad så hade jag valt ett sådant yrke. Bara för att jag är född kvinna, så innebär det inte att jag med automatik är en god vårdare och ännu mindre skulle trivas med det.
    Det räckte med småbarnsåren och de är tack och lov förbi.
    Jag kan också tänka mig att många som arbetar inom vården och gillar det inte vill ta hand om nära släktingar. Dels för att om de på heltid skulle ta hand om sina föräldrar så kan deras relation med föräldrarna försämras, de kan t ex känna att de blivit mamma/pappa över sina föräldrar. Och dels för att gamla människor som behöver mycket omvårdnad inte alltid är snälla mot de personer som tar hand om dem. Om man som anhörig har ett ansvar att vårda en gammal släkting tror jag det kan bli svårt att i längden hantera sådana situationer, till skillnad om man som anhörig kan välja att lämna släktingens rum på dess boende om denne blir för jobbig.
  • Fanny b
    Januariblomma skrev 2013-12-29 16:23:35 följande:

Tänker... Om föräldern som "är för jobbig" så barnet lämnar skulle lämnat barnet under perioder under uppväxten för att barnet "är för jobbig"

Jag vet inte... Jag tycker det låter rätt omoraliskt och oansvarigt.
    Men det är min uppfattning här och nu.
    Jag skulle också tycka att det är jobbigt at ta hand om någon som är otrevlig men hade nog tänkt mig för både en och två gånger hur mycket den föräldern själv fått stå ut med under sina barns uppväxt gällande uppoffringar och tålamod.
    Som jag förstått det så råder BVC frustrerande föräldrar att lämna det rum som barnet är en stund, för att på det sättet kunna lugna ned sig, istället för att skrika på barnet av frustration. På samma sätt kan en anhörig lämna en gammal släkting som i en viss situation blir otrevlig/jobbig, för att komma tillbaka 5 minuter senare eller någon annan gång. För gamla personer har en tendens att i vissa situationer bete sig som barn, det är svårt ,om det ens går, att resonera med dem just då.

Som jag ser det bör man skaffa barn för att man vill ha barn, inte för att de ska ta hand om en när man är gammal, eller för att de ska tänka att de får stå ut med ens ibland jobbiga beteende som gammal för att man tog hand om dem när de var barn.
  • Fanny b
    Januariblomma skrev 2013-12-29 16:45:17 följande:

...och det där med "komma tillbaka om fem minuter" var inget du nämde i detta inlägg när jag tänker efter.
    Det var mer en skönskrivning i svaret med BVC känns det som... En räddning för att du såg själv hur illa det såg ut det du skrivit. Du menade att en anhörig kan dumpa över ansvaret till en betald skötare när föräldern är för jobbig att vara med enligt barnet.

Så tokigt det känns att vi (generellt) är så djupt rotade i tanken att uppoffring för sina föräldrar är otänkbart.
    Du har fel,  det var ingen skönskrivning, jag valde att inte nämna det först för att undvika att skriva ett för långt inlägg. Som jag ser det handlar det inte om att dumpa ansvaret över åldringars vård till betald personal, utan om att betalt personal tar hand om gamla personer, så att deras anhöriga kan umgås med sina gamla släktingar på ett sätt som är innehållsrikt och kvalitativt. Vad tycker du själv man ska göra om en gammal person blir oresonlig, kanske bli otrevlig mot en? Stå kvar och ta emot detta bara för att det råkar vara ens förälder?
  • Fanny b
    dskkvinnan skrev 2013-12-29 16:55:04 följande:
    Jag bor i kollektiv o det är toppen.
    När jag separerade i våras så köpte min syster (också ensamstående) och jag ett stort hus. Där hyr vår mamma ett rum. Min syster har två barn och jag två barn. Ibland är vi hemma alla sju, ibland bara de vuxna.

Vi kan hjälpas åt alla...min mor tycker om att tvätta och sköter all tvätt i huset. Därimot vill hon inte laga mat så det skiftar jag o syrran om att göra. Vi har alla varsitt eget rum och några större gemensamma så det är frivilligt att umgås. Trivs toppen och man är aldrig ensam om man inte vill. Förstår inte varför fler inte hjälps åt, man bor ju mkt billigare i hus också än i lägenhet...

Hälsningar
    Fia
    Jag tycker det är bra att du och din  familj hittat för eran del det optimala sättet att umgås men för egen del skulle jag ha svårt för att bo sådär. Jag gillar mina föräldrar, har inga problem med att under semestrar och i sommarstugan dela boende med dem, men jag skulle inte vilja bo hela tiden under samma tak som dem. 
  • Fanny b
    Januariblomma skrev 2013-12-29 17:11:49 följande:

Det känns som en rejäl utsvängning av tråden om jag skulle börja diskutera vad jag eventuellt skulle göra i en fiktiv situation. Kortfattat skulle jag löst situationen efter bästa förmåga.
    Vad är innehållsrikt och kvalitativt?
    Är inte det bara en omskrivning på göra det bästa av en trist situation, som växelvis boende för barn exempelvis.
    "kvalitetstid med barnen" är mer "ta igen missad tid för att jag valt bort heltiden med dem" vilket är en märklig paradox men hursom.
    Jag tror att tid är mer viktigt än om man pratar koncentrerat om något givande i en kvart och jag tror att umgås är viktigare än vad man gör.
    Vi ser nog väldigt olika på det här.
    Jag tror också att det är viktigare att umgås än vad man gör, och det tycker jag är en anledning till att inte ta hand om sina gamla släktingar. För då har man inget ansvar över deras vård utan kan fokusera på att  umgås med dem istället. Självklar finns det personer som både vill ta hand om sina gamla släktingar och umgås med dem, inget fel med detta. Det jag däremot tycker är fel är att synen att personen som inte vill vårda sina gamla föräldrar är ogina.
  • Fanny b
    LillGris skrev 2013-12-29 20:14:55 följande:
    Det blir ju lite konstigt att du typ tycker att man ska ta hand om sina föräldrar för att de tog hand om mig när jag var barn. Du glömmer liksom av att när man skaffar barn är det ett ansvar man tar på sig. Jag tycker inte man tar på sig ansvaret att vårda sina föräldrar bara för att man föds, liksom.
Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige