Generationsboende under samma tak - udda i Sverige
Jag tror att en förutsättning för alla parter ska trivas med ett sådant boende är att någon av familjemedlemmarna blir en ledare för allihopa, alternativt att alla trivs så bra med varandra att man vill bo så. När det gäller barnuppfostran så tror jag också en förutsättning är att de äldre får uppfostra sina barnbarn på de sätt de vill. Samt att föräldrarna lär sina barn att oavsett hur deras far/morföräldrar behandlar dem så får de inte ifrågasättas.
Jag tror också att en förutsättning är att kvinnorna i familjen går med på att ta huvudansvaret över hushållssysslorna, samt att kvinnan i den andra generationen är villig att när hennes mamma/svärmor inte längre p g a ålder kan sköta sin del av hushållssysslorna vill ta hand om hela hushållet samt sköta om de gamla.
Jag tror att de är få svenskar eller svenska kvinnor som skulle gå med på detta. För i den svenska kulturen och traditionen är självständighet och individualism något viktigt. Svenska kvinnor vill generellt också tjäna egna pengar och förvärvsarbeta.