Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Struligt med samsovning 3-åring, vad händer??

Jag har också en nybliven treåring. Vi samsover visserligen inte mer än att hon gärna kommer på morgonen och kryper ner och vill då vara nära. Ibland somnar hon om, om hon inte vill ha "frukost, mamma". På morgonen kan jag också uppleva att hon har ett stort behov av att plocka och pilla. Likaså har hon på kvällen blivit sådan att hon vill kramas jättelääänge. Kanske är det för att då har hon chansen och leken är ingen konkurrent.

Att hon söker mycket närhet tror jag beror på att det händer massor med deras utveckling. De lär ju sig en hel mängd med ord samtidigt som de lär sig hur man ska bete sig i olika situationer. Just nu har hon självmant börjat gå mer på toaletten också. 

Det enda jag tänker är att ge henne mycket närhet med t ex sagoläsning och uppmärksamhet vid lek. Jag får nog införa minst 10 minuters medveten närvaro i hennes lek igen. Det har varit mycket nu med julfirande i 3,5 dagar och hennes kalas i 1,5 dagar ...

Sedan får man väl fundera på vad man låter dem se på tv och vad man läser. Att läsa om spöken, troll (Bockarna Bruse) kan ju både vara en bearbetning av det som är lite läskigt, men även spä på drömmarna med otäckheter.

Svar på tråden Struligt med samsovning 3-åring, vad händer??