Inlägg från: Anonym (Arg och ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg och ledsen)

Snälla läs!

För att göra det hela kort. Exmaken och jag delar vårdnaden, har två barn på 9 och 6 år. Han har dem enbart varannan helg lör-sön. Nu vill vi flytta in till stan och barnen behöver därmed byta skola vilket deras pappa inte vill skriva på. Han ger mig ingen förklaring till varför utan säger bara att jag ska köra den biten det behövs och lämna barnen på gamla skolan trots att vi flyttar. Har han rätt till det? Vad gör jag??

• Svar på tråden Snälla läs!

För att lägga till, har inget körkort och vi bor en bra bit ifrån stan vilket för min del betyder bussresor fram och tillbaka varje dag trots att det finns en skola väldigt nära den nya lägenheten.

Anonym (Z) skrev 2013-12-29 17:21:44 följande:
    Ja vägrar han så lär han få rätt, finns ett förslag om lagändring att den som flyttar med barnen skall så för resorna själv, men du kan flytta och låta barnen bo med pappan istället för att vara arg

Sen verkar fu kunna lika mycket om lagen dom han när du skriver så där! Lagen säger att man ska tillgodose barnens bästa och det är väl knappt det när dem i den åldern ska ta bussen till skolan! Kolla lagen innan du är stor i käften.
    Anonym (***) skrev 2013-12-29 17:50:18 följande:
    Men då så, du kan lagen, då vet du vad som gäller. Det är bara och flytta, eftersom det är för barnens bästa, enligt dig.

Det är lite skrämmande hur folk kan döma och tro sig veta utan att ens veta om den andres situation.

Jag orkar allvarligt inte bra svara på alla era kommentarer då inte nån utav er verkar vilja veta det hela från grunden utan dömmer. Synd!

.., med mig pch ha dem mer än lör- sön vill han inte har redan frågat och tom föreslagit fre-sön vilket han inte heller vill

Life skrev 2013-12-29 18:49:13 följande:
    Vad har hänt från grunden? Skriv in det i trådstarten så läser vi... Jag förstår din frustration TS men vad tycker barnen om att bryta upp från sin nuvarande skola? Är detta val bäst för dem?

Det är ju alltid svårt att svara i trådar då mycket info inte framkommer (och det är ju helt ok, en del är mer personligt än annat-man väljer ju vad man vill berätta).

Men hur är barnens relation till sin pappa? Har ni dem varannan vecka eller bor de med dig på heltid?

Vi bor på ett väldigt kriminell och oroligt område där det händer mycket. Har velat flytta härifrån länge men inte lätt att hitta lägenhet. Deras pappa bodde själv här men flyttade in till stan. Han godkänner flytten men inte skolbyte. Han har dem varannan helg lör-sön, han vill inte ha dem mer. Barnen vill gärna flytta då dem inte trivs i skolan pga mobbing, otrevliga påhopp av andra barn mm. Han ger mig inget direkt svar varför utan säger med ett leende att jag får skjutsa dem varje dag, vilket tom gudarna vet om handlar enbart om att jävlas med mig.
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 01:02:26 följande:
    Vi bor på ett väldigt kriminell och oroligt område där det händer mycket. Har velat flytta härifrån länge men inte lätt att hitta lägenhet. Deras pappa bodde själv här men flyttade in till stan. Han godkänner flytten men inte skolbyte. Han har dem varannan helg lör-sön, han vill inte ha dem mer. Barnen vill gärna flytta då dem inte trivs i skolan pga mobbing, otrevliga påhopp av andra barn mm. Han ger mig inget direkt svar varför utan säger med ett leende att jag får skjutsa dem varje dag, vilket tom gudarna vet om handlar enbart om att jävlas med mig.

Självklar blir man arg när man får ett sådant bemötande utav nån som inte känner till det hela och utan frågor bara dömmer en.
    Brumma skrev 2013-12-30 00:58:31 följande:
    Tyvärr gör dina extremt aggressiva svar till ganska sakliga inlägg att man inte direkt känner empati för dig... Om du tänder på alla cylindrar för ett sådant svar som du svarade på här så tappar man liksom lusten att hjälpa..

Synd, för jag tror många skulle kunna göra just det..

Självklar blir man arg när man får ett sådant bemötande utav nån som inte känner till det hela och utan frågor bara dömmer en.
    Anonym (Enkelt) skrev 2013-12-30 06:29:53 följande:
    De är enkelt TS. Du flyttar, byter adress och skola. näe han kommer inte godkänna de men enligt lag ska barnen vara folkbokförd på den adress där dom har sin huvudsakliga vila, alltså där dom sover mest nätter. Och enligt lag ska barnen gå på skola där dom vistas, lämpligast är ju närmast där dom bor. Så in your face alla som tror att man har nått å säga till om vid gemensam vårdnad. Den som är slugast å kör fulast spel vinner...

Han kan neka hur mkt han vill men så länge han har en snopp mellan benen så har han inget å säga till om, och ja de är ren fakta och av egna erfarenheter.

Pratade precis med fam rätten! Hipp finns trots allt! Fick höra att dem tolkar det till att han inte anser till barnens bästa då han säger att dem ska skjutsas så långt varje sagt trots att skola finns i närheten och jag därmed har rätt att ansöka om ensam vårdnad.
    Brumma skrev 2013-12-30 09:23:55 följande:
    Jag uppfattade inte det inlägget som elakt eller aggressivt. Utan mer bara ett svar på din fråga.. Sen bemötte DU svaret mkt aggressivt. Men kanske läser vi in olika saker i det.. Men nej, jag ser inget i följande text som är dåligt bemötande eller dömande.

"Ja vägrar han så lär han få rätt, finns ett förslag om lagändring att den som flyttar med barnen skall så för resorna själv, men du kan flytta och låta barnen bo med pappan istället för att vara arg"

Finns lag att barn under 12 år inte ska resa överhuvudtaget då annan skola finns närmare, fick jag veta precis.
    Brumma skrev 2013-12-30 09:39:24 följande:
    Det var fortfarande inget otrevligt inlägg....

Vad är det för lag? Den var ny för mig. Länka gärna. Många barn reser ju för att de väljer att gå i en annan skola. Pga föräldrars boende, för att man flyttat men vill gå kvar där kompisarna går eller för att man helt enkelt tycker att skolan längre bort är bättre. Bryter de mot lagen menar du?

Fom att man fyllt 12 kan man bestämma själv var man vill bo, skola mm det fick jag veta av fam rätten precis. Det med att ha skola nära är ju självklart för en liten, sen är det mer att tillgodose den andre förälderns tycke om umgänget är rättvist uppdelat dvs att man har dem varannan vecka. Då tittar man på mil mm men iom att han enbart har varannan helg lör- sön så har han inte mycket att säga om.
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-12-30 09:34:10 följande:
    Nu blir jag nyfiken! Vad är det för lag? Hur är den formulerad? Jag trodde inte ens närhetsprincipen var en lag utan bara kommunernas rekommendationer om placering i skola.

Men är det olagligt för kommunen att hänvisa till en skola dit barnen behöver åka buss om en annan skola finns inom gångavstånd? Eller är det olagligt för barnen att bo hos en förälder där de behöver åka buss till skolan om den andra föräldern bor inom gångavstånd?

Närhetspromcipen är ett lag då barnets bästa ska tillgodoses, fick jag berättat för mig precis.

En logisk fråga! Vilken förälder godkänner flytten men inte byte av skola och vill barnen ska fortsätta på en skola dem inte mår bra på och speciellt på ett sådant område?? Snälla!! Lite vett alltså!!

Vaniljpinglan skrev 2014-01-01 15:16:49 följande:
    Nej jag vet det, enda åldersgränser som finns är 18 dvs när man är myndig men då upphör de flesta tvister med så....

Det kan vara olika från kommun till kommun. Jag har nu i 3 år haft kontakt med på fam rätten och soc förv och har fått höra att barn som fyllt 12 har en hel del att säga om. Sedan har jag ett behov av regelbunden kontakt av adv
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2014-01-01 19:11:30 följande:
    Det kan vara olika från kommun till kommun. Jag har nu i 3 år haft kontakt med på fam rätten och soc förv och har fått höra att barn som fyllt 12 har en hel del att säga om. Sedan har jag ett behov av regelbunden kontakt av adv

Av advokat och vet att hon har sagt exakt samma. Skulle inte hitta på något sånt utan säger det jag fått höra och bekräftat av advokat. Sedan måste jag säga att jag fått papperna påskrivna igår. Han ringde själv och ville mötas för att skriva på och det efter att jag i måndags pratat med fam rätten och dem ringde upp honom. Hörde även sedan att fam tten rådit honom kolla upp saker med egen advokat innan han nekar mig något då det i slutändan handlar inatt han har barnen så lite och aldrig lämnar och hämtar från skolan. Jag vet av 10 års erfarenhet med honom att det enbart handlar om att jävlas med mig och om fam rätten inte hade tagit tag i det hade han fortsatt.
Svar på tråden Snälla läs!