• Vaniljpinglan

Snälla läs!

Skriver inte pappan på flyttpapper och skolbyte så får de helt enkelt gå kvar där de går nu och som nån sa innan den resan kommer ligga på dig då du är den som flyttar. Btw så kan de åka buss ensamma så små är de inte eller så får du åka med annars får du lägga fram underskrift finare och snällare en vad du svarat folk i tråden. Förstår det inte är de svar du vill ha men så ser lagen ut så länge ni har gv

• Vaniljpinglan
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2013-12-30 09:46:51 följande:
    Fom att man fyllt 12 kan man bestämma själv var man vill bo, skola mm det fick jag veta av fam rätten precis. Det med att ha skola nära är ju självklart för en liten, sen är det mer att tillgodose den andre förälderns tycke om umgänget är rättvist uppdelat dvs att man har dem varannan vecka. Då tittar man på mil mm men iom att han enbart har varannan helg lör- sön så har han inte mycket att säga om.

Låter väldigt konstigt att de säger så för idag finns ingen åldersgräns utan man går helt och gållet på andra kreterier som barnets mognad, men det innebär inte att barnen får bestämma iallafall bara att de får komma till tals
  • Vaniljpinglan
    Brumma skrev 2014-01-01 15:12:39 följande:
    Bara för att fylla på rent faktamässigt :) Det har faktisk aldrig funnits ngn åldersgräns där ban fått bestämma själva var de vill bo. Det är en myt att det varit en tolvårsgräns på det (trodde själv det fram till för ett halvårsedan ungefär när jag fick påpekat det här på FL ;) ).

Nej jag vet det, enda åldersgränser som finns är 18 dvs när man är myndig men då upphör de flesta tvister med så....
  • Vaniljpinglan
    Brumma skrev 2014-01-01 15:21:51 följande:
    Nja. När man är sexton kan man skriva sig på vilken adress man vill så egentligen kan man välja var man vill bo när man är sexton :) Så har jag fattat det iallafall :)

Ja men det är sant 16 är det jag missa det :)
    Anonym (Arg och ledsen) skrev 2014-01-01 19:11:30 följande:
    Det kan vara olika från kommun till kommun. Jag har nu i 3 år haft kontakt med på fam rätten och soc förv och har fått höra att barn som fyllt 12 har en hel del att säga om. Sedan har jag ett behov av regelbunden kontakt av adv

Nu är det i te kommunerna som sätter reglerna utan det gör regeringen och det är samma regler i alla kommuner, det finns ingen åldersgräns och har aldrig funnits även om man kan tro det när man läser på fl, barnen ska lyssnas på men det de säger är inget som bestämmer för det gör fortfarande de vuxna dvs föräldrar eller tr om det gått dit
Svar på tråden Snälla läs!