• scrapparlotta

släppa ut katterna i dag...vad tänka på?

vi tänkte prova att släppa ut våra katter idag, dom är 5 månader. Dom är så nyfikna och vill gärna smita ut ibland. Så dom ska få komma ut men är det nåt vi ska tänka på, några tips. Rädd att dom ska bli rädda för nåt och springa iväg. Vi bor på landet och inga grannar....men dom kan bli rädda för saket ändå...

• Svar på tråden släppa ut katterna i dag...vad tänka på?
  • blomman07

Jag skulle inte släppa ut dem för första gången dagen innan nyår.. Mycket smällare och liknande idag också.

• Birmafröken

Hur menar du att ni ska "släppa ut" dem? Man kan inte släppa ut katter fritt som inte har vant sig vid utomhuset och närmiljön. Ta ut dem i koppel kortare stunder dagligen och släpp möjligen ut dem på egen tass till sommaren när det är varmt ute, de är vuxna, kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade och har lärt sig var de bor och är mogna nog att hålla sig inom ett mindre område som utgår ifrån hemmet.

• scrapparlotta

vi ska ju vara med och dom har varit ute i koppel, fast dom hatar kopplet....vi bor i en pytteliten by där inga ungdomar vill vara. Här smäller inga smällare....men tänkte eftersom dom nästan smiter ut så vore det bra kanske att ta ut dom innan...

• Birmafröken

En katt blir inte fullvuxen mentalt och socialt förrän vid 2-4 års ålder. En 5 månaders kattunge har ingen som helst uppfattning om hur man ska bete sig ute i det fria och vad man ska akta sig för. Släpper ni ut dem fritt nu är risken väldigt stor att de går dit nosarna pekar och hamnar i trubbel på ett eller annat sätt p.g.a. sin naivitet och nyfikenhet.

Innan det ens bör övervägas att släppa dem utan koppel måste de vara kastrerade, fullvaccinerade, id-märkta och ägarregistrerade. Tänk på vilket lidande en bortsprungen okastrerad 5-månaders kattunge mitt i vintern kan innebära och leda till.

• scrapparlotta

ok, vi väntar väl då....men till våren/sommaren måste bi väl kunna ta ut dom? Vi kan ju inte vänta i 2 år....

• Birmafröken
    scrapparlotta skrev 2013-12-30 12:49:23 följande:
    ok, vi väntar väl då....men till våren/sommaren måste bi väl kunna ta ut dom? Vi kan ju inte vänta i 2 år....

Det finns inget som hindrar er att ta ut dem redan nu, fast i koppel. Kopplet bör vara ett rullkoppel som är minst 5 meter långt. Ett starkt snöre går också bra, huvudsaken är att det är långt så att katterna kan röra sig obehindrat. Ju mer ni vänjer dem vid utevistelse runt huset nu, desto större chans är det att kattena håller sig där när de så småningom får vara lösa. Er närvaro hjälper dem att befästa "reviret" och ju äldre de blir, desto mer kommer de känna att det känns bäst att hålla sig där (ifall de är kastrerade vill säga).

Att de avskyr selarna nu är bara en fråga om vana. Tycker de att det är spännande att vara ute kommer de glömma bort selarna ganska snabbt.

När det blir varmare ute (till sommaren) kan ni låta dem vara lösa ifall de är kastrerade då (jätteviktigt!), men de kommer  fortfarande vara för unga för att vara det helt utan uppsikt och jag rekommenderar att ni i så fall bara låter dem vara ute under dagtid.
  • Lady Paraplyh

Är katterna kastrerade och ID- märkta? Om inte så gör det först. Jag skulle vänta till efter nyår med att släppa ut dem också. Så i mitten av januari någon gång. Se till att de har halsband med ditt telefonnummer också.

• Birmafröken
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-30 14:09:49 följande:
    Är katterna kastrerade och ID- märkta? Om inte så gör det först. Jag skulle vänta till efter nyår med att släppa ut dem också. Så i mitten av januari någon gång. Se till att de har halsband med ditt telefonnummer också.

Om man har halsband på katten måste det dock vara ett töjbart med säkerhetslås (som släpper ifall halsbandet fastnar någonstans). Om en ungkatt med halsband rymmer och lever som hemlös kan det få katastofala följder när katten växer eller får in ett ben i halsbandet i försök att få av sig det. Jag har sett otäcka bilder på hur det kan se ut...
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2013-12-30 12:44:56 följande:

Innan det ens bör övervägas att släppa dem utan koppel måste de vara kastrerade, fullvaccinerade, id-märkta och ägarregistrerade. Tänk på vilket lidande en bortsprungen okastrerad 5-månaders kattunge mitt i vintern kan innebära och leda till.

• scrapparlotta

Dom är vaccinerade, kastrera ska jag göra så fort jag får....dom skulle vara ca 6 månader sa veterinären. Men vi ska ut och öva i koppel lite mer innan vi släpper ut dom lösa...

• Arbetsvegan
    scrapparlotta skrev 2013-12-30 20:39:40 följande:
    Dom är vaccinerade, kastrera ska jag göra så fort jag får....dom skulle vara ca 6 månader sa veterinären. Men vi ska ut och öva i koppel lite mer innan vi släpper ut dom lösa...

Hurra för dig!

Öva först på sele och sen koppel redan nu, inomhus så att de vänjer sig. Om du gör det en lite stund varje dag så kommer de troligen att acceptera det förr eller senare.

• nemo1
    scrapparlotta skrev 2013-12-30 20:39:40 följande:
    Försäkrade ska de även vara och idmärkning förstås, glöm inte att registrera numret annars är det meningslöst.
  • Knapsu

Ett annat bra tips, lär dem att lystra till sitt namn! Det gjorde vi och när de började gå ut på egen hand så behövde vi bara ropa så kom de vinande

• TreFantastiskaBarn
    Knapsu skrev 2014-01-02 15:39:24 följande:
    Ett annat bra tips, lär dem att lystra till sitt namn! Det gjorde vi och när de började gå ut på egen hand så behövde vi bara ropa så kom de vinande
    Så gjorde även jag. Alla katter jag haft kommer på inkallning. Ett tag hade vi två vuxna och två ungkatter som kom springandes från alla håll på min vissling :). "Här kommer en" kunde jag höra grannarna ropa 50 m bort när någon av dem kom rusande i full galopp förbi dem :). Men håller med om att det är bättre att börja till våren.
Svar på tråden släppa ut katterna i dag...vad tänka på?