• miamaria777

Barnmorskan så hårdhänt på ul igår, idag blöder jag! Hjälp!

Jag är i v 13, och igår var jag på ul (KUB). Detta är mitt andra barn och i förra graviditeten gjorde jag enbart ul i v 18. Denna gång upplevde jag att barnmorskan var så hårdhänt, hon tryckte och tryckte med kameran (eller vad det nu är) och sen pickade hon jättehårt med fingret på livmodern för att få bebisen att vända på sig. Hon var trevlig och pratade hela tiden, kändes som att hon hade erfarenhet och var van och jag tänkte att hon kanske måste trycka hårt för att se ordentligt vid ul så här tidigt... Men efteråt var jag alldeles öm i magen. 

Imorse när jag vaknade och gick på toa för att kissa blev det alldeles brunt på pappret. Jag har inte haft några blödningar tidigare i denna graviditet, och inga alls under min förra graviditet. Jag kan inte låta bli att tro att det har ett samband med barnmorskans hårda hantering. Vad tror ni?? Kan det ha ett samband? Bör jag oroa mig?? Jag vet ju att det inte behöver vara farligt med små blödningar men det här känns inte helt bra...

• Svar på tråden Barnmorskan så hårdhänt på ul igår, idag blöder jag! Hjälp!
  • Fjärilslarv

Jag tycker att du ska kontakta barnmorskan och tala om vad som hänt, det är inte ok att vara så pass hårdhänt!

• miamaria777
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 09:56:56 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta barnmorskan och tala om vad som hänt, det är inte ok att vara så pass hårdhänt!

Ja det har du rätt i, det borde jag göra. Idag och imorgon är det ju dock stängt. Ni andra som gjort tidigt ul, brukar barnmorskan behöva trycka hårt? Tänker att barnmorskan borde ha koll och göra det som krävs för undersökningen...?
  • Tadelle

När jag gjorde kub så tryckte bm ul grejen i magen på mig, trodde de bara skulle lägga den ovanpå men hon tryckte in den och buffade med den på magen så han skulle vakna o röra sig. De gjorde inte ont då eller efter men dom trycker typ in i magen. Blödde inte då. Men i vecka 8 hade jag bruna flytningar i en vecka

• LillGris

När jag gjorde ul i typ v.14 fick hon peta rätt bra på magen för att få fostret att vända sig. Det kändes typ som att hon försökte ha ihjäl barnet. Men allt gick bra och hon förklarade bra varför.

• JA77

Det hände mig också, så jag ringde mottagningen och frågade vad det berodde på. Barnmorskan sa att det sannolikt var därför. Man måste trycka hårt för att få en bra bild. 

• miamaria777

Tack för era svar! Nu känner jag mig lite lugnare. Det har inte kommit något mer blod så jag hoppas att det inte är nån fara. Det var kanske bara en slump att blödningen sammanföll med ul-undersökningen. Jag såg ju en så livlig och pigg bebis igår på ul att det känns förfärligt om det skulle bli missfall så här dan efter...

• miamaria777
    JA77 skrev 2013-12-31 11:49:13 följande:
    Det hände mig också, så jag ringde mottagningen och frågade vad det berodde på. Barnmorskan sa att det sannolikt var därför. Man måste trycka hårt för att få en bra bild. 
    Menar du att du fick en blödning som barnmorskan sa berodde på undersökningen? 
  • Fjärilslarv
    miamaria777 skrev 2013-12-31 10:18:08 följande:

Ja det har du rätt i, det borde jag göra. Idag och imorgon är det ju dock stängt. Ni andra som gjort tidigt ul, brukar barnmorskan behöva trycka hårt? Tänker att barnmorskan borde ha koll och göra det som krävs för undersökningen...?
    jag vet inte vad UL står för ;), men jag har inte fött några barn eller varit gravid, men jag har gjort ultraljud genom att en stav förs upp "där nere" när jag har gjort undersökningar.

Jag tycker absolut att du ska säga till, det är ju faktiskt din kropp! Jag har morrat åt både barnmorskor och gynetkologer när de tagit i för hårt. 
  • JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 12:38:51 följande:
    jag vet inte vad UL står för ;), men jag har inte fött några barn eller varit gravid, men jag har gjort ultraljud genom att en stav förs upp "där nere" när jag har gjort undersökningar.

Jag tycker absolut att du ska säga till, det är ju faktiskt din kropp! Jag har morrat åt både barnmorskor och gynetkologer när de tagit i för hårt. 
    UL = ultraljud
  • JA77
    miamaria777 skrev 2013-12-31 11:56:20 följande:
    Menar du att du fick en blödning som barnmorskan sa berodde på undersökningen? 
    Jag hade väldigt ont i ena delen av magen och fick en blodig flytning, vilket barnmorskan kopplade ihop med undersökningen. 
  • JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 09:56:56 följande:
    Ibland så måste man vara det, tyvärr. Är kvinnan fet är det ännu vanligare eftersom det är svårt att få bra bilder annars. 
  • Fjärilslarv
    JA77 skrev 2013-12-31 14:45:25 följande:
    Ibland så måste man vara det, tyvärr. Är kvinnan fet är det ännu vanligare eftersom det är svårt att få bra bilder annars. 
    då kanske man ska byta jobb, alt förklara varför man "måste" vara hårdhänt?
    Man är ju inte ens hårdhänt vid en rättsundersökning efter en våldtäkt (som gör skitont i alla fall eftersom man inte kan använda glidmedel), och till och med då så förklarar doktorn varför man inte kan använda glidslem osv.

dessutom så vet ju varken du eller jag om ts ÄR fet.
  • JA77
    Fjärilslarv skrev 2013-12-31 14:59:55 följande:
    då kanske man ska byta jobb, alt förklara varför man "måste" vara hårdhänt?
    Man är ju inte ens hårdhänt vid en rättsundersökning efter en våldtäkt (som gör skitont i alla fall eftersom man inte kan använda glidmedel), och till och med då så förklarar doktorn varför man inte kan använda glidslem osv.

dessutom så vet ju varken du eller jag om ts ÄR fet.
    Ta det lugnt! Ett abdominalt ultraljud är annorlunda än ett vaginalt. 
  • miamaria777
    JA77 skrev 2013-12-31 14:44:45 följande:
    Jag hade väldigt ont i ena delen av magen och fick en blodig flytning, vilket barnmorskan kopplade ihop med undersökningen. 
    Gick det bra sen? Det var inte en blödning som ledde till missfall eller skador på fostret?

Jag får nog ta och ringa och prata med mottagningen när de öppnar på torsdag. Om tidiga ultraljud kräver att man trycker hårt och kan resultera i blödningar tycker jag att de ska upplysa om det innan. Då hade jag nog valt att avstå, ultraljudet är ju frivilligt. 

Jag är inte fet (160 cm, 59 kg), så det kan inte vara därför hon tryckte hårt. 
  • JA77
    miamaria777 skrev 2013-12-31 15:28:55 följande:
    Gick det bra sen? Det var inte en blödning som ledde till missfall eller skador på fostret?

Jag får nog ta och ringa och prata med mottagningen när de öppnar på torsdag. Om tidiga ultraljud kräver att man trycker hårt och kan resultera i blödningar tycker jag att de ska upplysa om det innan. Då hade jag nog valt att avstå, ultraljudet är ju frivilligt. 

Jag är inte fet (160 cm, 59 kg), så det kan inte vara därför hon tryckte hårt. 
    Ja, det gick bra sedan. Barnet ligger skyddat!
  • miamaria777
    JA77 skrev 2013-12-31 15:32:08 följande:
    Ja, det gick bra sedan. Barnet ligger skyddat!
    Tack för svaret. Känns skönt att höra, jag hoppas det blir så för mig också. 
Svar på tråden Barnmorskan så hårdhänt på ul igår, idag blöder jag! Hjälp!