• Anonym (ej matte)

Atarax till hund, ca 5 kg?

Jag frågar för en väns räkning. Vännen sitter i en garderob med en hund. Hunden är så rädd att hon skakar när fyrverkerierna sätter igång. 
    Min vän har atarax, 25 mg tabletter. Hur mycket kan man ge till en hund på ca 5-7 kg? 1/4 tablett, dvs ca 1 mg/kg. 

• Svar på tråden Atarax till hund, ca 5 kg?
  • Lady Paraplyh

Är Atarax ens godkänt som läkemedel till djur? Kolla upp det först på www.fass.se/ Om det inte är det så ge inte atarax, det kan vara livsfarligt. Djur reagerar inte som oss människor på alla preparat.

• Anonym (...)
    Anonym (ej matte) skrev 2013-12-31 19:38:59 följande:
    Jag frågar för en väns räkning. Vännen sitter i en garderob med en hund. Hunden är så rädd att hon skakar när fyrverkerierna sätter igång. 
    Min vän har atarax, 25 mg tabletter. Hur mycket kan man ge till en hund på ca 5-7 kg? 1/4 tablett, dvs ca 1 mg/kg. 
    Min hund dvärg  pudel a`9 kg får 0.25 mg stesolid av veterinär, så det borde funka. De har i stort sett samma mediciner som vi
  • Anonym (...)

Man kan ge en hund alvedon och ipren oxå glömde jag skriva.

Det finns utmärkt receptfri medicin för skotträdda hundar varför har hon inte skaffat det ? 

Undersökning hos veterinär för att få stesolid kostar 500 stesoliden får man ca 20 st. och det räcker med en om dagen de här dagarna, känns dåligt planerat ! Med en så rädd hund.

• Anonym (ciara)

Ring något djursjukhus som har jour och rådfråga. Det är inte bra att laborera på egen hand och det verkar inte helt lätt att hitta dosangivelser på nätet. Säg åt din vän att inte trösta hunden utan att hon ska försöka bete sig som normalt. Om hon försöker trösta så visar hon att hunden har rätt i att det är något farligt och hon befäster rädslan.

• Anonym (idioti)
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 19:46:46 följande:
    Man kan ge en hund alvedon och ipren oxå glömde jag skriva.

Det finns utmärkt receptfri medicin för skotträdda hundar varför har hon inte skaffat det ? 

Undersökning hos veterinär för att få stesolid kostar 500 stesoliden får man ca 20 st. och det räcker med en om dagen de här dagarna, känns dåligt planerat ! Med en så rädd hund.
    NEJ NEJ NEJ NEJ DETTA ÄR GIFTIGT FÖR HUNDAR!!!!!!!!!!!!

och nej man kan inte ge atarax till hundar !!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (ej matte)

Jag har ju bara gått efter var allt sant vad Google säger och tydligen så har hundar med kvalsterallergi Atarax utskrivet mot det. Vad just denna hunden har för sjukdomshistoria vet ju inte jag men andra hundar kan ju få atarax har jag förstått. 

• Anonym (ciara)
    Anonym (idioti) skrev 2013-12-31 19:49:07 följande:

Även veterinärer skriver ut atarax till hundar, så visst går det. Men det ska ske efter en veterinärs ordination eftersom tidigare hälsoproblem och andra mediciner kan påverka, samt för att man ska ge rätt dos såklart.
  • Anonym (jösses)

Jösses vad du går på. Dessutom har du fel eftersom man visst kan ge Atarax till hundar. Ganska ofta får man det utskrivet pga allergi som medicinen ju egentligen är tänkt för men den funkar ju utmärkt som ångestdämpande också.
  • Anonym (...)

Vad är giftigt för hundar ? 

idiot kan du va själv. Jag har haft hund hela mitt liv 60 år och de har fått både alvedon och ipren av veterinärer efter div operationer. Inga problem.

Atarax vet jag dock inget om och det har jag inte påstått jag skrev att man borde kunna, Inte kan.
  • enmodigman

Nästa år ska jag kontakta vet innan nyår och se till så den raketrädda av mina hundar får lugnande. Vågar inte ge henne människomedicin, det är rejält hög musik som gäller. Förra året somnade hon till och med.

Jag skulle inte ge en hund atarax.

Svar på tråden Atarax till hund, ca 5 kg?