• Anonym (ej matte)

Atarax till hund, ca 5 kg?

Jag frågar för en väns räkning. Vännen sitter i en garderob med en hund. Hunden är så rädd att hon skakar när fyrverkerierna sätter igång. 
    Min vän har atarax, 25 mg tabletter. Hur mycket kan man ge till en hund på ca 5-7 kg? 1/4 tablett, dvs ca 1 mg/kg. 

• Svar på tråden Atarax till hund, ca 5 kg?
  • Anonym (ej matte)
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 19:46:46 följande:
    Man kan ge en hund alvedon och ipren oxå glömde jag skriva.

Det finns utmärkt receptfri medicin för skotträdda hundar varför har hon inte skaffat det ? 

Undersökning hos veterinär för att få stesolid kostar 500 stesoliden får man ca 20 st. och det räcker med en om dagen de här dagarna, känns dåligt planerat ! Med en så rädd hund.
    Vad som händer och sker före idag vet varken du eller jag. Vad min vän har planerat inför och vad som händer kan vi inte ta upp här och nu. Jag undrar bara efter styrka på det som min vän har hemma, atarax och en hund på ca 5 kg.
  • Anonym (...)
    enmodigman skrev 2013-12-31 19:52:33 följande:
    Nästa år ska jag kontakta vet innan nyår och se till så den raketrädda av mina hundar får lugnande. Vågar inte ge henne människomedicin, det är rejält hög musik som gäller. Förra året somnade hon till och med.

Jag skulle inte ge en hund atarax.
    Som sagt det finns även utmärkta preparat på apoteket receptfritt 

Men viktigt ändå med veterinär för de kollar hjärtat
  • enmodigman

Jag skulle inte ta till mig råd om medicin till hundar av andra än veterinärer. Det kan vara farligt för hunden att följa hemmasnickrade råd från nätet.

• enmodigman
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 19:55:27 följande:

Finns det även lugnande receptfria för hund på apotek?
  • Teresa 914

Är det en collieras (shetland sheepdog, collievalp eller annan från colliesläktet) så ge INTE utan att kolla med en veterinär. Collieraserna är jättekänsliga för mediciner. Tycker som många andra säger att det låter klokare att ringa jourhavande veterinär och fråga i stället för att själv experimentera. 

• enmodigman
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 19:55:27 följande:

Jag får bara upp feromonhalsband och doftspridare med feromoner.
  • Houdini

Är väl försent nu men Valerina funkar jättebra på mina hundar de blir lugna utan att bli utslagna.

Och man ska inte ge paracetamol till hund att man gett det förr i tiden säger ingenting eftersom det har kommit nya rön om detta. Samma med ibumetin det är inte heller bra för hundar. Ska man ge något smärtstillande utan att varit i kontakt med vetrinär är det preparat med ASA som gäller. Typ asprin. Inen annan sort.

Atarax och sobril kan jag inte uttala mig om.

Men personligen tycker jag att lugnande som lugnar hunden utan att slå ut dom är det bästa

• Anonym (...)
    enmodigman skrev 2013-12-31 19:57:51 följande:
    Finns det även lugnande receptfria för hund på apotek?
    Japp. Kan kolla nästa gång jag reser mig ur soffan vad det heter :) 
  • enmodigman
    Houdini skrev 2013-12-31 20:01:23 följande:
    Är väl försent nu men Valerina funkar jättebra på mina hundar de blir lugna utan att bli utslagna.

Och man ska inte ge paracetamol till hund att man gett det förr i tiden säger ingenting eftersom det har kommit nya rön om detta. Samma med ibumetin det är inte heller bra för hundar. Ska man ge något smärtstillande utan att varit i kontakt med vetrinär är det preparat med ASA som gäller. Typ asprin. Inen annan sort.

Atarax och sobril kan jag inte uttala mig om.

Men personligen tycker jag att lugnande som lugnar hunden utan att slå ut dom är det bästa
    Tror du smärtstillande för hund kan göra henne lite lugnare?
  • enmodigman
    Anonym (...) skrev 2013-12-31 20:07:37 följande:
    Japp. Kan kolla nästa gång jag reser mig ur soffan vad det heter :) 

Okej, tack Glad även om det är försent i dag så har vi efterraketandet som kommer att pågå några dagar framåt
Svar på tråden Atarax till hund, ca 5 kg?