• Miss P

Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?

Min son på ett år är en liten orkan. En dag vill jag ge honom ett syskon men att skaffa barn för tätt känns som big no no just nu. Vill inte ha två småbarn. När börjar barn bli såpass lugna att det är OK att skaffa syskon? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-01 21:07
    Tack för svaren. Väljer att lyssna på gbgumman och vänta tills magkänslan säger att det är dags.

• Svar på tråden Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?
  • ApanApansson

Otroligt individuellt
    Vi har kört på så tätt som möjligt mellan barnen, men samma sak passar inte alla!
    Ni känner själva när det börjar kännas lagom, men tänk på att efter man blir sugen är man gravid i nästan ett år också så mycket hinner hända

• Jacqueline

Vi satt igång verkstaden ganska så fort efter första barnet var fött men sen tog det först 7 månader innan det tog sig och sen nästan 9 innan hon föddes och det blev 2veckor innan storasysters 2årsdag har varit perfekt.

Nu väntar vi trean och tjejerna kanske kommer hinna fylla 6 och 8år innan dess annars strax efter.(har BF i Juni och har haft BF i Juni med båda tjejer med).

• pigglet

Det går ju inte säga något generellt. Vissa vill ha barn med 1 års mellanrum, andra att det är bättre med 4-5 år mellan.
    Grundregeln tycker jag är att man ska känna att man orkar med alla sina barn. Gillar inte när man måste skola in 1-åringar på förskolan för att man ska få fler barn, eller när man måste be att utöka förskoletiden för man inte orkar ha barnen hemma.

Det finns ingen ålder då barn "lugnar ner sig". Vissa är sjövilda hela uppväxten. Andra är lugna från start. De flesta har väl kanske bättre och sämre perioder, som kommer och går.

• Miss P
    pigglet skrev 2014-01-01 20:39:35 följande:
    Det går ju inte säga något generellt. Vissa vill ha barn med 1 års mellanrum, andra att det är bättre med 4-5 år mellan.
    Grundregeln tycker jag är att man ska känna att man orkar med alla sina barn. Gillar inte när man måste skola in 1-åringar på förskolan för att man ska få fler barn, eller när man måste be att utöka förskoletiden för man inte orkar ha barnen hemma.

Det finns ingen ålder då barn "lugnar ner sig". Vissa är sjövilda hela uppväxten. Andra är lugna från start. De flesta har väl kanske bättre och sämre perioder, som kommer och går.
    Hoppas inte sonen fortsätter att vara sjövild. Om han nu gör det får det gott räcka i så fall. Håller med dig om att man ska orka. Fyra till fem år låter hyfsat bra. Det är nog bäst att avvakta då. 
  • gbgumman

Vi vänta och plötsligt kom dagen då man kände NU kör vi. Det blev 3 år och 3 mån mellan. Ni kommer också få den känslan en dag. Det är jag nästan säker på.

• Miss P
    gbgumman skrev 2014-01-01 20:57:30 följande:
    Vi vänta och plötsligt kom dagen då man kände NU kör vi. Det blev 3 år och 3 mån mellan. Ni kommer också få den känslan en dag. Det är jag nästan säker på.
    Tack. Då är det bara att vänta tills magkänslan säger att det är rätt. Glad
  • tideloo

Nog mkt individuellt, vi har tre å ett halvt år mellan dom å det tyckte vi va super, men hade han kommit tidigare så hade man kanske tyckt det varit lika bra

• Vinterankan

Vi hade ett supervilt förstabarn och vi väntade tills hon hade kommit ur 3-årstrotsen innan vi började försöka. 3,5 år mellan barnen och det funkar super, inte alls för långt emellan som jag tidigare trott.

• aftereight

Bästa tiden för barnet att få ett syskon ska enligt någon psykolog vara antingen innan 1 års ålder eller efter 4 års ålder. Risk för svartsjuka är tydligen störst mellan 1-4. Efter 4 är barnet redan trygg med sin roll i familjen, och före 1 är dom för små för att förstå. Ingen källa tyvärr men läst det någonstans.

Vi väntar andra barnet till mars och det kommer att skilja 13 månader mellan våra barn. Jag hoppas att sonen fortfarande kommer att vara för liten för att kunna bli svartsjuk. 

• felia67

Själv har jag 3 barn, 2 resp 1 år mellan dem. Hade en intressant diskussion med mina syskon (har 3 syskon) under julen, Vi har mellan 2 och 4 barn vardera. Vi kom in på det här med syskonbråk, vi har alla fått komentarer om hur våra barn är så snälla mot varandra, bråkar så lite etc. Vi funderade vad det kan bero på, vi syskon bråkade som barn ganska normalt och ganska rejält i perioder. Vi syskon är födda med 3-4 års mellanrum, men vi har alla barn som är födda med ¨1-2 års mellanrum (vi har alla fått våra barn tätt). Jag har som sagt 3 barn liksom min syster, mina bröder har 2 resp 4 barn. Kanske är det närheten i ålder som gör att våra resp barn är så "tighta" det var den terori vi trodde mest på.

• EllisBell
    aftereight skrev 2014-01-02 08:10:18 följande:

Bästa tiden för barnet att få ett syskon ska enligt någon psykolog vara antingen innan 1 års ålder eller efter 4 års ålder. Risk för svartsjuka är tydligen störst mellan 1-4. Efter 4 är barnet redan trygg med sin roll i familjen, och före 1 är dom för små för att förstå. Ingen källa tyvärr men läst det någonstans.

Vi väntar andra barnet till mars och det kommer att skilja 13 månader mellan våra barn. Jag hoppas att sonen fortfarande kommer att vara för liten för att kunna bli svartsjuk. 

Vilken psykolog då? Enligt bl.a.psykiatern Oluf Martensen Larsen och beteendevetaren Elisabeth Schönbeck som båda forskat på syskonrelationer är det bästa att vänta till omkring tre år (tills barnet kan tala, är blöjfritt etc och har orienterat sig lite bort från föräldern). Barn som får syskon för tidigt, framförallt pseudotvillingar (mindre än 18 mån emellan) riskerar att påverkas negativt. Bland annat får de ofta problem att hantera relationer.
  • gbgumman

Vi har börjat se svartsjuka NU när de är 9 och 6 år. Sonen avguda sin lillasyster från första dagen. När vi kom hem med henne på kvällen hon föddes kom han springandes mot oss. Jag trodde han ville krama mig. Men inte han skulle till SIN hett efterlängtade lilla syster. Sedan titta han på henne nästan hela kvällen. Han dyrkar henne än. Ända problemet är att hon har fått tre personer som dansar efter hennes pipa. Men vi jobbar på det.

• aftereight
    EllisBell skrev 2014-01-02 08:49:56 följande:
    Vilken psykolog då? Enligt bl.a.psykiatern Oluf Martensen Larsen och beteendevetaren Elisabeth Schönbeck som båda forskat på syskonrelationer är det bästa att vänta till omkring tre år (tills barnet kan tala, är blöjfritt etc och har orienterat sig lite bort från föräldern). Barn som får syskon för tidigt, framförallt pseudotvillingar (mindre än 18 mån emellan) riskerar att påverkas negativt. Bland annat får de ofta problem att hantera relationer.
    Jag skrev ju att jag inte har någon källa. Glad Läst det någonstans men vet inte var. Ang ditt inlägg blir jag inte ett dugg förvånad att olika psykologer säger olika. :)
  • Gott svart kaffe

Lagom åldersskillnad tycker jag är runt 3-4 år. Vi har nästan 4 år mellan barn 1 och 2 och även om det inte är lätt så är det stora barnet ganska självgående. Nu när de blivit lite större leker de med varandra trots åldersskillnaden så där är inga problem. Ganska vilda lekar ibland dock men det har ju inte med saken att göra. Blev sedan oplanerat gravid med nr 3 och då blev åldersskillnaden mellan 2 och 3 "bara" 2,5 år vilket jag tycker är lite. En del tycker ju att drygt 2 års skillnad är idealiskt men jag upplever ändå att ett halvår till nog skulle gjort en del. Mellankillen pratar bra men har fortfarande blöja och strular en del vid sänggåendet. Tids nog kommer jag nog iofs tycka att 2,5 år är en bra åldersskillnad men jag är mycket glad att det inte blev tätare.

• En blå giraff

Minst 3 år, gärna mer tycker jag är det bästa. Har själv 3 år 9 mån emellan och det har funkat men ändå varit rätt arbetsamt periodvis. Min äldsta har varit rätt "sen" allmänt också, så han var inte självgående med toalettbesök, påklädning m.m. då den yngsta föddes. Jag har känt många gånger att jag skulle ha behövt klona mig själv Glad Kan tänka mig en trea men då vill jag att tvåan ska vara minst 5,5-6 år först. Jag vill inte behöva gå ifrån amningen för att hjälpa de andra barnen med en massa saker. Och jag vill kunna gå ut med bebisen en liten sväng medan de stora kan vara hemma t.ex.

• L1ndizz

Har 3 barn och dom 2 yngsta planerade vi inte för vi tänkte att blir det så blir det. Så mellan 1:a och 2:a blev det 2 år 5 mån och mellan 2:a och 3:e blev det nästan exakt 4 år (skiljer 11 dagar) Tycker det känns lagom

Svar på tråden Hur länge är lagom att vänta innan man skaffar syskon?