• Anonym (fläckis)

Vita fläckar på kroppen

Jag har fått vita fläckar jag inte kan förklara. Jag har dem på axlarna och i armvecken, det är oregelbunden form på dem och jag är torr i huden där de sitter. De blir särskilt framträdande när jag är solbränd i övrigt, det är precis som att jag saknar pigment där. Detta är något som uppkommit senaste året. Vad tusan kan det vara? Jag besväras inte av det, jag undrar bara.

• Svar på tråden Vita fläckar på kroppen
  • Anonym (läkare)

ÄR det inte bättre att kontakta en läkare ist för att fråga här? Ringa vårdguiden tex.

• Anonym (fläckis)

Så klart skulle jag kunna göra det men det känns lite som att ta upp onödiga resurser eftersom jag inte besväras av det. Ville bara ställa frågan om någon kan tänkas veta vad det är.

• Monchichier

Det kan vara lite olika saker.
    Svamp är det första jag tänker på, eftersom fläckarna är torra. Är det typ eksemigt?
    Försvinner de och dyker upp på andra ställen eller sitter de där de sitter hela tiden?

Det kan också vara vitiligo, men vitiligofläckar är inte torra.

• Anonym (fläckis)

De sitter där de sitter hela tiden, ändras inte och försvinner inte, kliar inte. Syns tydligare om jag är solbränd eller varm. Kanske ska prova nån typ av svampkräm?

• Monchichier
    Anonym (fläckis) skrev 2014-01-02 12:00:57 följande:
    De sitter där de sitter hela tiden, ändras inte och försvinner inte, kliar inte. Syns tydligare om jag är solbränd eller varm. Kanske ska prova nån typ av svampkräm?
    Har du en UV lampa blir det lätt. Lyser det om fläckarna är det svamp.
    Lyser det inte är det troligtvis vitiligo

Har även håret i armhålorna blivit vitt är det vitiligo.
    Hur torra är fläckarna? Har du någon blid på dem?
  • Anonym (fläckis)

Svårt att fånga på bild, men såhär såg det ut i somras precis efter att jag lyckats med konststycket att bränna mig på solen. Fläckarna finns inte i armhålorna så hur håret blir vet jag inte ^^
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (fläckis) skrev 2014-01-02 12:57:03 följande:

Svårt att fånga på bild, men såhär såg det ut i somras precis efter att jag lyckats med konststycket att bränna mig på solen. Fläckarna finns inte i armhålorna så hur håret blir vet jag inte ^^
    Det där är flagningen man får efter man bränt sig i solen. Sola kortare tid så slipper du sånt. Den ljusare huden är ny hud som ersatt den brännskadade som flagat bort.
  • Monchichier

Det ser inte ut som den där fläcken är speciellt torr.
    Jag gissar på att det är vitiligo

• Monchichier
    Anonym (fläckis) skrev 2014-01-02 12:57:03 följande:

Jag fick helt för mig att du hade skrivit armhålor i TS, såg nu att det var i armvecken. 
    Måste ha läst för fort..
Svar på tråden Vita fläckar på kroppen