• Anonym (fläckis)

Vita fläckar på kroppen

Jag har fått vita fläckar jag inte kan förklara. Jag har dem på axlarna och i armvecken, det är oregelbunden form på dem och jag är torr i huden där de sitter. De blir särskilt framträdande när jag är solbränd i övrigt, det är precis som att jag saknar pigment där. Detta är något som uppkommit senaste året. Vad tusan kan det vara? Jag besväras inte av det, jag undrar bara.

• Svar på tråden Vita fläckar på kroppen
  • Monchichier
    Anonym (tka) skrev 2014-01-02 13:39:30 följande:
    Jag har små vita fläckar på överarmar. Lite knottriga. Men de är pigmentfläckar?
    Fick de svaret hos läkaren
    Alltså alla fläckar som inte är i sin vanliga hudton är pigmentfläckar.
    Vare de är röda, bruna, vita, rosa, orangea.

Om vi säger att du visat upp ett runt föremål för din läkare har denne svarat att det är en boll.
    Inte om det är en handboll, fotboll, tennisboll osv.
  • Anonym (tka)
    Monchichier skrev 2014-01-02 13:46:49 följande:
    Alltså alla fläckar som inte är i sin vanliga hudton är pigmentfläckar.

Vare de är röda, bruna, vita, rosa, orangea.

Om vi säger att du visat upp ett runt föremål för din läkare har denne svarat att det är en boll.

Inte om det är en handboll, fotboll, tennisboll osv.

Ja så kanske de är. Jag berättade bara min erfarenhet
  • Bonsaiii

Men svamp kliar och flagnar. Jag gissar ändå på vitiligo.
    För att utesluta svamp kan du smörja med daktacort eller pevaryl i 10dgr, blir du bra då var det svamp. Är det vita kvar då är det ngt annat.

• Anonym (fläckis)

Här är en bild tagen alldeles nyss!
  • frasp

Sätter en slant på att du äter (eller inhalerar) kortison.

• Anonym (hj)

Med stor sannolikhet hudsvamp. Kan behandlas med Fungoral. Hjälpr inte det så sök läkare, det finns receptbelagda medel. Det kan vara mycket svårt att bli av med, vissa får helt enkelt leva med det. 

• Anonym (fläckis)

Varken äter eller inhalerar kortison.

• Anonym (hj)
    Bonsaiii skrev 2014-01-02 15:25:41 följande:
    Men svamp kliar och flagnar. Jag gissar ändå på vitiligo.
    För att utesluta svamp kan du smörja med daktacort eller pevaryl i 10dgr, blir du bra då var det svamp. Är det vita kvar då är det ngt annat.
    Nej, svamp behöver varken klia eller flagna. Min gjorde det inte, den gick bort med fungoral, men jag fick behandla några omgångar. Min kompis har kronisk svamp, den varken kliar eller flagnar och har aldrig gjort det - hon har provat alla behandlingar som finns men fått veta att hon bara får leva med det.
  • Anonym (...)

Dina fläckar syns ju ingenting, är du väldigt jätteblek månne?
    Jag är extremt blek och ändå syns mina vitiligofläckar väldigt bra.
    Här på hals och bröst:

På handryggen är stället de syns mins på, i närbild såhär:

• Anonym (hj)
    Anonym (...) skrev 2014-01-02 22:04:09 följande:
    Dina fläckar syns ju ingenting, är du väldigt jätteblek månne?
    Jag är extremt blek och ändå syns mina vitiligofläckar väldigt bra.
    Här på hals och bröst:

På handryggen är stället de syns mins på, i närbild såhär:

Det är med stor sannolikhet för att det inte är vitiligo.
  • Anonym (...)
    Anonym (hj) skrev 2014-01-02 22:33:21 följande:
    Vad tror du att det är då?
  • Anonym (...)
    Anonym (hj) skrev 2014-01-02 22:33:21 följande:

Såhär såg fläckarna ut för drygt två år sedan på sommaren, när jag var lite mer solbränd.
    Tror du fortfarande att det är något annat än vitiligo?

• Anonym (hj)
    Anonym (...) skrev 2014-01-02 22:49:56 följande:

Såhär såg fläckarna ut för drygt två år sedan på sommaren, när jag var lite mer solbränd.
    Tror du fortfarande att det är något annat än vitiligo?

Japp, jag tror definitivt på hudsvamp. Gå till din husläkare och se vad han/hon säger.
  • Anonym (...)
    Anonym (hj) skrev 2014-01-02 22:58:17 följande:
    Japp, jag tror definitivt på hudsvamp. Gå till din husläkare och se vad han/hon säger.
    Min hudläkare säger att det är vitiligo, så jag går nog på vad han säger faktiskt. Det tillsammans med mitt sunda förnuft. Husläkare ska man inte ha något förtroende alls för, de verkar ju inte ens kunna utläsa provresultat rätt.

Vad får dig att vara så bensäker på att det är hudsvamp?
  • Anonym (hj)

Det ser ut precis som det jag haft och en av mina vänner har. Det ser inte alls ut som vitiligo, som några vänner och min svärfar har. Men naturligtvis, allt kan se olika ut, speciellt på bild.

• Anonym (fläckis)

Jag vet inte alls vad det är, men jag störs inte av det så var bara nyfiken på vad det skulle kunna vara.

• Psychopath

De bilderna andra har visat här ovan är definitivt pigmentfläckar, men om de är små och oregelbundna skulle jag tippa på svamp. Googla tinea versicolor.  

Svar på tråden Vita fläckar på kroppen