• Alexi

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Hjälp mig, jag håller på att bli galen! Jag orkar verkligen inte med denna evinnerliga kamp varje gång vi ska duscha och tvätta håret. Mina barn är nu 3 och 5 år och vi har haft det så här så länge jag kan minnas. Det är liksom helt vansinnigt hur något man gör så regelbundet ändå blir så sjukt jobbigt.
    Femåringen har varit hysterisk och panikslagen varenda gång och tidigare var vi båda föräldrarna med henne i duschen, en satt med henne i knäet och den andra tvättade håret och vi sjöng typ samtidigt, världens process och teater alltså... Det där blev för jobbigt och kändes för hysteriskt ju äldre hon blev så sista året har en av oss varit ensam i duschen med henne. Och det har blivit bättre, helt klart. Hon gnäller när hon ska in i duschen och sen ibland under duschandet men accepterar det klart bättre. Under hösten gick vi på simskola och där gick duschen jättebra. Hon älskar att bada men det är det där med vatten på huvudet och ansiktet hon avskyr (så hon är långt ifrån att kunna doppa huvudet i bassängen). Sen har det gått lite sämre igen och jag står liksom inte ut med hysteri och gnäll vareviga gång. Idag börjar hon gråta och skrika mitt i duschen och det bara brast för mig, jag blir så vansinnigt arg och provocerad att jag bara vrålade (lika hysteriskt) åt henne och sa åt henne att gå ut ur duschen. Sen tog maken över och duschade klart henne...

Treåringen är ännu värre, han är verkligen paniskt rädd för vatten på huvudet. Men han kan jag åtminstone acceptera mer, han är ju så mycket yngre. 

Vi har ju provat allt med femåringen, sjungit, handduk för ansiktet, duschkanna, duschring på huvudet osv. Vi har ju hållit på så här sen vi började tvätta håret på henne vid 1,5 år... 

Hur länge ska man behöva ha det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 10:55

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!
  • Vaniljpinglan

Låt dem vara med och hålla i duschen när den ska upp över huvud och ansikte, tala om att man måste tvätta hår och ansikte och antingen gör ni det lugnt eller så får ni raka av håret så det går snabbt. Menar du på alvar att ni i te tvätta huvud och hår innan 1.5 år och varför gjorde ni inte det?

• sextiotalist

Är det nödvändigt att duscha varje dag. Och det går att duscha utan att blöta ner håret och ansiktet.
    Och, har ni möjlighet, invester i ett badkar

• Förkunnaren

Min son var också så, han gick motvilligt med på att jag sköljde håret med små skopor vatten från en liten skål. Det viktigaste är, tror jag, att inte blåsa upp det och göra det till en cirkus för då bekräftar man barnets rädsla, att det finns något att vara rädd för alltså. Bit ihop och var metodisk och kontinuerlig, inget tjafs men heller inget pjosk.

• elyse

Om ni duschar/badar tillsammans och du tvättar håret/doppar huvudet i vattnet, då? 

• YokohamaNr2

Balja i duschen? det hade min bror när hans barn var jobbiga, man fyller den bara lite och sen kan man ha en svamp som man blöter håret med. Massa leksaker i, typ koppar som man kan fylla och hälla lite över kroppen

Håll hennes hår kort så att det går snabbt att tvätta

• Flickan och kråkan

Vi har en 4,5-åring och 6-åring här som inte heller gillar att tvätta håret. Det har varit en lång process . Vi tvättar för det första håret rätt sällan. Tidigare så fick vi bada (har badkar) med dem och så kunde man ligga och hålla dem medan man sköljde ur. Annars har det varit effektivt här att ge dem en vanlig ansiktshandduk som de själva kan hålla för ansiktet. Då går det fint att tvätta håret då de själva har kontroll över att det inte kommer vatten och schampo i ansiktet. Nu för tiden räcker det med att ha en handduk vid sidan i beredskap för det mesta. 

• Loriyana

Ni dushar väl inte varje dag? Min dotter avskyr att dusha/bada men vi har som rutin att hon badar/dushar varje lördag och sedan får hon sitt lördagsgodis. Det är fullständigt onödigt att bada barnen oftare än det, såvida de inte rullar sig i gyttja ELLER verkligen TYCKER OM att bada/dusha. Vissa barn finner det avkopplande innan läggdags. Men om barnen nu inte gillar att dusha, så håll det till en gång i veckan. Ni kan till och med göra så att ni går till badet en gång i veckan och så tar ni tvätten där.

• Alexi

Många missförstånd ser jag.

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var  år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Flickan och kråkan

Testa att ge dem en vanlig frottéhandduk att hålla för ansiktet när schampot ska sköljas ut. Då kommer det verkligen inget i ansiktet vilket mina tycker är obehagligt och som varit den stora stötestenen och dessutom kan de kontrollera det själva vilket brukar vara av yttersta vikt i den åldern

Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!