Jag står inte ut med att duscha mina barn!
Hjälp mig, jag håller på att bli galen! Jag orkar verkligen inte med denna evinnerliga kamp varje gång vi ska duscha och tvätta håret. Mina barn är nu 3 och 5 år och vi har haft det så här så länge jag kan minnas. Det är liksom helt vansinnigt hur något man gör så regelbundet ändå blir så sjukt jobbigt.
Femåringen har varit hysterisk och panikslagen varenda gång och tidigare var vi båda föräldrarna med henne i duschen, en satt med henne i knäet och den andra tvättade håret och vi sjöng typ samtidigt, världens process och teater alltså... Det där blev för jobbigt och kändes för hysteriskt ju äldre hon blev så sista året har en av oss varit ensam i duschen med henne. Och det har blivit bättre, helt klart. Hon gnäller när hon ska in i duschen och sen ibland under duschandet men accepterar det klart bättre. Under hösten gick vi på simskola och där gick duschen jättebra. Hon älskar att bada men det är det där med vatten på huvudet och ansiktet hon avskyr (så hon är långt ifrån att kunna doppa huvudet i bassängen). Sen har det gått lite sämre igen och jag står liksom inte ut med hysteri och gnäll vareviga gång. Idag börjar hon gråta och skrika mitt i duschen och det bara brast för mig, jag blir så vansinnigt arg och provocerad att jag bara vrålade (lika hysteriskt) åt henne och sa åt henne att gå ut ur duschen. Sen tog maken över och duschade klart henne...
Treåringen är ännu värre, han är verkligen paniskt rädd för vatten på huvudet. Men han kan jag åtminstone acceptera mer, han är ju så mycket yngre.
Vi har ju provat allt med femåringen, sjungit, handduk för ansiktet, duschkanna, duschring på huvudet osv. Vi har ju hållit på så här sen vi började tvätta håret på henne vid 1,5 år...
Hur länge ska man behöva ha det så här?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 10:55
Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...
Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.
Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!
Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.
Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...