• Alexi

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Hjälp mig, jag håller på att bli galen! Jag orkar verkligen inte med denna evinnerliga kamp varje gång vi ska duscha och tvätta håret. Mina barn är nu 3 och 5 år och vi har haft det så här så länge jag kan minnas. Det är liksom helt vansinnigt hur något man gör så regelbundet ändå blir så sjukt jobbigt.
    Femåringen har varit hysterisk och panikslagen varenda gång och tidigare var vi båda föräldrarna med henne i duschen, en satt med henne i knäet och den andra tvättade håret och vi sjöng typ samtidigt, världens process och teater alltså... Det där blev för jobbigt och kändes för hysteriskt ju äldre hon blev så sista året har en av oss varit ensam i duschen med henne. Och det har blivit bättre, helt klart. Hon gnäller när hon ska in i duschen och sen ibland under duschandet men accepterar det klart bättre. Under hösten gick vi på simskola och där gick duschen jättebra. Hon älskar att bada men det är det där med vatten på huvudet och ansiktet hon avskyr (så hon är långt ifrån att kunna doppa huvudet i bassängen). Sen har det gått lite sämre igen och jag står liksom inte ut med hysteri och gnäll vareviga gång. Idag börjar hon gråta och skrika mitt i duschen och det bara brast för mig, jag blir så vansinnigt arg och provocerad att jag bara vrålade (lika hysteriskt) åt henne och sa åt henne att gå ut ur duschen. Sen tog maken över och duschade klart henne...

Treåringen är ännu värre, han är verkligen paniskt rädd för vatten på huvudet. Men han kan jag åtminstone acceptera mer, han är ju så mycket yngre. 

Vi har ju provat allt med femåringen, sjungit, handduk för ansiktet, duschkanna, duschring på huvudet osv. Vi har ju hållit på så här sen vi började tvätta håret på henne vid 1,5 år... 

Hur länge ska man behöva ha det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 10:55

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!
  • Alexi
    Mella01 skrev 2014-01-03 08:34:33 följande:
    Vi har det exakt likadant hemma. Båda barnen är helt paniska när det gäller att tvätta håret. De beter sig och skriker som om de blir brända på bål. Vi duschar bara en gång i veckan och de badar badkar ibland och det går bra. Att springa under duschstrålen innan så att håret blir blött är helt ok. Dessutom har vi både pool och bubbelpool hemma och den äldsta badar gärna i båda, den yngsta håller sig borta. Men att tvätta håret är nån slags trauma för båda och det är så jobbigt för inget fungerar. Det blir 100 gånger värre av att de sprattlar och kastar sig. Känner mig som världens sämsta mamma varje gång håret ska tvättas. I veckan fick jag nog och fick dra hemifrån ett par timmar för att lugna ner mig efter speltaklet.
    Total igenkänning här!
  • Blivande sköterska

Din minsta är kanske inte rädd egentligen utan tagit över systerns beteende? Vi badar våra i badkar med tvål i sedan brukar jag ta en liten skål eller liknande och väta håret med, i med lite shampo och sedan skölja ur med kranvatten som jag hällt i skålen. Bad först och sedan avslutar snabbt med håret.

• susa
    Alexi skrev 2014-01-03 10:08:21 följande:
    Ja men det är kanske själviskt. Det är jag som är oerhört less på det här problemet, vi har kämpat med det sen 2009, jag är liksom så sjukt less på det att jag inte står ut med hela grejen längre.

Ååh! Sådär kan jag också bli. Jag har testat att be barnen om hjälp innan situationer där jag brukar tappa humöret. Jag ber dem att påminna mig om att inte blir arg. Det är en uppgift de brukar ta på största allvar och då glömmer de bort att krångla. Testa det!
  • happy in hell

Vi har också två barn, 3,5 respektive 5,5 år. De vill verkligen inte använda tvål/schampo/balsam. Verkligen inte. Men jag har insett att det faktiskt inte behövs tillnärmelsevis så ofta som jag trodde. Barnen badar badkar och duschar (så där har vi inte alls samma bekymmer) glatt och tämligen ofta. Men tvål/schampo används max en gång per månad. Och deras kroppar och hår (äldsta har långt, tjockt hår) håller sig fräscha ändå. Så mitt lilla ynkliga tips är att göra tvättproceduren ännu mer sällan. Kanske varannan vecka? Då får ni i alla fall vila lite mer emellan gångerna...

• jes03

Jag har samma problem med min tjej som är 4 år. Hon har ibland stått och vrålat, särskilt när jag tvättar håret. Hon har badat i badkars sen dag 1 och gör fortfarande hos sin pappa, medan jag mestadels duschar med henne. Mina råd är:

Duscha tillsammans och låt barnen duscha er föräldrar. Tvåla in, shamponera mm. Kanske kan de till och med ha med sig en docka eller ett leksakdjur som kan duschas? Försök få barnen att tycka ni är lite tramsiga som tycker det är läskigt med shampoo i ögat. Fortsätt att spela lite fåniga. Det måste det vara värt för att vända den här problematiken som barnen har? Ge dem förslag på när de kan duscha och be dem själva bestämma vilket förslag.

• jes03

Obs.
    En liten räddare för min tjej är en liten handduk som finns i duschen. Hon använder den för att hålla i anisktet när jag schamponerar/sköljer. Ibland är det jättenoga med handduken och hon blir ledsen om den inte hänger nära till hands, ibland när jag frågar om hon ska ha den ska hon vara lite duktig och säger att det inte behövs. 

• TaaDaa

endast läst ts så ledsen om jag upprepar andras svar:). har ni badkar är ju ett alternativ att du eller den andre föräldern badar tillsammans med barnen. istället för duschalangen så har ni en bunke och häller vatten med, inte över hela huvudet utan ber barnet titta upp i taket och skölj endast håret. barnet behöver inte ens blunda i detta momentet och överdriv inte sköljandet. det funkar också att göra det till en lek och se om barnet kan doppa huvudet under vatten, gör det själv så brukar barnet haka på. eftersom båda barnen är oroliga så kanske det är en bra ide att bada dom en och en i början. gör framför allt ingen stor sak av det, sånt känner de av på en gång .det ska ju vara roligt atg bada.

• 1978

Min dotter, 2,5 år, är rädd både för badkar och dusch. Vi tvättar henne med tvättlappar (blöt bomullsfrotté) istället. Hon gillar inte det heller, men det funkar.

• Poison82

Min son avskyr också det men om han får duscha ensam så går det jättebra, kanske för han känner att han själv har kontrollen

• Prospero

Ska ni fortsätta med simskolan till våren? I så fall fortsätter det väl att funka där och så räcker det för veckan?

Om inte: Jag skulle i ert läge fundera på om det verkligen är så viktigt att det går fort och lätt - om man ändå bara gör det en gång i veckan kan man väl lyxa till det med ett skönt badkarsbad? Om ni inte vill göra det på förmiddagen före ett kalas som du skriver så gör det kvällen innan i lugn och ro och mys. Jag förstår att man inte vill bada badkar med allt som hör till varje dag, men en gång i veckan är väl helt OK? 

Hoppas det blir bättre för er hur ni än gör (förstår att ni är less men då kanske man måste börja om och tänka på något helt nytt sätt)! Det skadar inte heller att prata med barnen om det, säga att ni märker att ingen i familjen tycker detta är kul och höra hur de skulle vilja göra (att inskränka tvättandet till den årliga jul-tvätten är ingen alternativ).

Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!