• susa

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Hej TS!

Har ni testat med belöningstavla där ni gemensamt sätter ett mål (typ en leksak eller nöjesbad?! eller lekland eller skogsutflykt med korvgrillning eller vad nu barnen tycker är roligt)?

Efter varje lyckad hårtvätt/duschning så sätter ni upp en bild/klistermärke/gör ett kryss och efter ett antal ni kommit överens om. Så här i början skulle jag nog starta med 5 st så blir det inte för stort för barnen. Sedan kan man öka i antal och belöningen kan bli större om man vill.

Kanske ska sätta upp belöningstavla för er föräldrar också? En belöning för varje gång ni behåller lugnet.

Lycka till!

• susa
    Alexi skrev 2014-01-02 22:55:00 följande:
    Ja vi körde med handduk framför ansiktet länge men sen gick det så bra utan hela hösten på simskolan så då tyckte jag det kändes onödigt. Hon kan ju titta uppåt och hålla händerna för ansiktet och det kommer max några rännilar vatten någon gång för jag är jätteförsiktig. Men det räcker för att hon ska bli hysterisk. Och det är då mitt tålamod brister.

Onödigt och onödigt. Visst är det onödigt men om det underlättar hårtvätten så skulle jag nog välja att inte ta den fajten, om jag var du.
  • susa
    Alexi skrev 2014-01-02 23:44:44 följande:
    Jojag inser att handduken kanske skulle göra skillnad och jag får bita ihop där. Har bara tyckt att det är lite äckligt med en dränkt schampookladdig handduk varje vecka. Men jag ska börja med att leta efter duschringen och testa den igen, annars får det bli handduk igen.

Den handduken kan du ju skölja upp i handfatet och hänga på tork när barnen torkar sig och så slipper du den indränkta handduken fort  :)
  • susa
    Alexi skrev 2014-01-03 10:08:21 följande:
    Ja men det är kanske själviskt. Det är jag som är oerhört less på det här problemet, vi har kämpat med det sen 2009, jag är liksom så sjukt less på det att jag inte står ut med hela grejen längre.

Ååh! Sådär kan jag också bli. Jag har testat att be barnen om hjälp innan situationer där jag brukar tappa humöret. Jag ber dem att påminna mig om att inte blir arg. Det är en uppgift de brukar ta på största allvar och då glömmer de bort att krångla. Testa det!
Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!