• jes03

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Jag har samma problem med min tjej som är 4 år. Hon har ibland stått och vrålat, särskilt när jag tvättar håret. Hon har badat i badkars sen dag 1 och gör fortfarande hos sin pappa, medan jag mestadels duschar med henne. Mina råd är:

Duscha tillsammans och låt barnen duscha er föräldrar. Tvåla in, shamponera mm. Kanske kan de till och med ha med sig en docka eller ett leksakdjur som kan duschas? Försök få barnen att tycka ni är lite tramsiga som tycker det är läskigt med shampoo i ögat. Fortsätt att spela lite fåniga. Det måste det vara värt för att vända den här problematiken som barnen har? Ge dem förslag på när de kan duscha och be dem själva bestämma vilket förslag.

• jes03

Obs.
    En liten räddare för min tjej är en liten handduk som finns i duschen. Hon använder den för att hålla i anisktet när jag schamponerar/sköljer. Ibland är det jättenoga med handduken och hon blir ledsen om den inte hänger nära till hands, ibland när jag frågar om hon ska ha den ska hon vara lite duktig och säger att det inte behövs. 

Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!