Jag står inte ut med att duscha mina barn!
Ni har säkert provat det men det hjälper inte om ni är med i duschen, duschar tillsammans med 3-åringen? Jag tänker att det kanske skulle kännas tryggt för honom. Låt honom schamponera ert hår också.
Ni har säkert provat det men det hjälper inte om ni är med i duschen, duschar tillsammans med 3-åringen? Jag tänker att det kanske skulle kännas tryggt för honom. Låt honom schamponera ert hår också.
Jag brukar duscha tillsammans med treåringen. Hon tycker fortfarande illa om själva hårtvätten men det går över när hon får skölja mitt hår. Särskilt om jag frustar och gör roliga ljud och ber henne sikta mer där, och där, osv. Vi turas liksom om.
Har också märkt att det går bättre när vi lägger badkarsmattan i duschen, så hon inte är rädd att halka.
Vad tycker du om det då, har ni provat och hur gick det i så fall?
Förlåt! Jag har inte levt det och du kan säkert få goda råd här, jag är amtör på området. Det jag tänker är att ni på något sätt måste ni försöka avdramatisera det hela som sagt. När ni är i duschen, är det lekfullt, låter ni honom göra samma sak på er (hårtvätt) som ni gör på honom? Får han försöka själv? Låter honom hålla i kranen? Det mesta blir mer intressant och mindre farligt om man själv känner kontroll, det är ingen skillnad på barn där. Har ni kollat upp alternativa metoder för att hålla håret rent?