• Anonym (Citodon)

är det här olagligt?

Jag är 15 år. Jag har så sjukt ont i magen (nedra högra delen) exakt hela tiden. Vanliga värktabletter hjälper inte (alvedon, Ipren, panodil). För några dagar sedan fick jag tre tabletter citodon av en vuxen bekant. Jag har tagit dom tre dagar nu, när jag inte kan sova. När jag har tagit dom så kan jag sova 12 timmar utan att vakna. Direkt på morgonen har jag ont igen men jag har fortfarande fått min sömn. Citodonet är alltså 500/30 mg, en vuxendos.
    Hur olagligt är det här? Vad kan jag få för straff, och vad kan den som gav mig dom få för straff?

• Svar på tråden är det här olagligt?
  • Tinto
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 15:12:23 följande:
    Jag är 15 år. Jag har så sjukt ont i magen (nedra högra delen) exakt hela tiden. Vanliga värktabletter hjälper inte (alvedon, Ipren, panodil). För några dagar sedan fick jag tre tabletter citodon av en vuxen bekant. Jag har tagit dom tre dagar nu, när jag inte kan sova. När jag har tagit dom så kan jag sova 12 timmar utan att vakna. Direkt på morgonen har jag ont igen men jag har fortfarande fått min sömn. Citodonet är alltså 500/30 mg, en vuxendos. Hur olagligt är det här? Vad kan jag få för straff, och vad kan den som gav mig dom få för straff?
    Hej,

Jag har väldigt svårt att tro att någon av er skulle få ett straff. Men snälla, gå till en läkare och få smärtstillande och en undersökning så du vet vad det är! Nedre högra delen av buken kan vara blindtarmsinflammation.
  • Anonym (Citodon)
    Tinto skrev 2014-01-02 15:22:21 följande:
    Hej,

Jag har väldigt svårt att tro att någon av er skulle få ett straff. Men snälla, gå till en läkare och få smärtstillande och en undersökning så du vet vad det är! Nedre högra delen av buken kan vara blindtarmsinflammation.
    Jag tror det eftersom det är kodein i det. Kodein = narkotikaklassad.

Jag har redan vart hos läkare. Dom vet inte vad det är men dom såg ingenting på proverna så dom skickade hem mig.
  • Anonym (78)

Har du varit till gynekolog?

• Anonym (Citodon)
    Anonym (78) skrev 2014-01-02 15:38:37 följande:

Har du varit till gynekolog?

Nej, för "i min ålder har man inte sådana problem"
  • sextiotalist

Du kommer inte straffas, eftersom det inte är olagligt att inneha eller ta sådana tabletter. Din släkting kommer troligen inte hellre straffas, av exakt samma skäl.
    Men om dessa hjälper, så be att få recept på tabletter med samma typ av verkande substans

• Tinto
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 15:26:25 följande:
    Jag har redan vart hos läkare. Dom vet inte vad det är men dom såg ingenting på proverna så dom skickade hem mig.
    Tekniskt sett är det väl olagligt att ge bort nakotikaklassade mediciner och verkligen ingenting jag förordar men jag tror risken att nån anmäler er är obefintlig. Så jag tycker inte att du ska oroa dig.

Blir beklämd att du inte får hjälp. Kan du ringa 1177 och få råd där?
  • zecretw

Sjukvården är ett skämt.

De första gångerna man går dit får man bara beskedet att ta en panodil och gå hem. Sedan när du har dött av brusten blindtarm eller vad det nu är för fel så står det i Aftonbladet att sjukvården ska se över sina rutiner..

För att man ska få hjälp är det enda sättet att ringa efter en ambulans.

Hjälp oss göra världen lite snällare. www.upphittat.nu
  • Anonym (78)
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 15:40:56 följande:
    Nej, för "i min ålder har man inte sådana problem"

Då ska ringa ungdomsmottagningen!
  • Monchichier
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 15:26:25 följande:
    När var du hos läkaren.
    Är det ändå blindtarmen och du går obehandlad så kommer du att dö av det.
    Till slut blir blindtarmen så inflammerad att den spricker. Då får läkarna att göra kan jag säga, vi pratar 10 timmars operation där man försöker suga upp allt infekterat guck mellan inälvorna...
Svar på tråden är det här olagligt?