• Anonym (Citodon)

är det här olagligt?

Jag är 15 år. Jag har så sjukt ont i magen (nedra högra delen) exakt hela tiden. Vanliga värktabletter hjälper inte (alvedon, Ipren, panodil). För några dagar sedan fick jag tre tabletter citodon av en vuxen bekant. Jag har tagit dom tre dagar nu, när jag inte kan sova. När jag har tagit dom så kan jag sova 12 timmar utan att vakna. Direkt på morgonen har jag ont igen men jag har fortfarande fått min sömn. Citodonet är alltså 500/30 mg, en vuxendos.
    Hur olagligt är det här? Vad kan jag få för straff, och vad kan den som gav mig dom få för straff?

• Svar på tråden är det här olagligt?
  • Knota
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 16:48:12 följande:
    Jag har p piller
    Är du medveten om att p-piller inte är 100% säkra, och att du kan bli gravid ändå?
  • Monchichier
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 16:48:12 följande:
    Jag har p piller
    För att svara på din fråga i TS, vem skulle komma på dig?
    Du hade väl inte tänkt att ställa dig framför polisen på stan och vinka med en karta tabletter?
    Skulle någon anmäla dig skulle du säkerligen bara få en varning.

MEN jag tycker att det är lite dumt att inte ta din värk på allvar.
  • frappa
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 16:36:49 följande:
    Jag har ju vart inne. Dom gör ju inget. Det hjälper inte om jag åker in igen. Ingenting syns på proverna, ingenting görs.

Gnäll mer, även om du bara är 15år så är det dax att lära dig.
    Om du ska ha hjälp i sjukvården så måste du vara envis och kunna artikulera dig.

Men lite fundersam, när jag hade ont i magen så träffade jag en läkare 2min efter jag kom på akuten.

Tog mig in på egen hand.

Och hade hans fulla intresse tills de kom fram till det "bara" var pankreatit, vilket är ett allvarlig tillstånd det med.

Men kräver mest smärtlindring och väntan, sen hålla tummarna på att det inte neckrositerar sig.

Sen hjälper en citodon mot smärtan i magen, så kan jag meddela dig att du inte har speciellt ont från början.

• Anonym (Citodon)
    Knota skrev 2014-01-02 16:48:55 följande:
    Är du medveten om att p-piller inte är 100% säkra, och att du kan bli gravid ändå?
    Det vet jag väl, men eftersom jag aldrig blivit gravid även om jag hade oskyddat sex i flera månader innan jag hade p piller tror jag inte att jag blir det nu...
  • Knota
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 17:00:43 följande:
    Det vet jag väl, men eftersom jag aldrig blivit gravid även om jag hade oskyddat sex i flera månader innan jag hade p piller tror jag inte att jag blir det nu...
    Men snälla nån. Är du så dum?
  • Anonym (Citodon)
    frappa skrev 2014-01-02 16:54:07 följande:

Gnäll mer, även om du bara är 15år så är det dax att lära dig.
    Om du ska ha hjälp i sjukvården så måste du vara envis och kunna artikulera dig.

Men lite fundersam, när jag hade ont i magen så träffade jag en läkare 2min efter jag kom på akuten.

Tog mig in på egen hand.

Och hade hans fulla intresse tills de kom fram till det "bara" var pankreatit, vilket är ett allvarlig tillstånd det med.

Men kräver mest smärtlindring och väntan, sen hålla tummarna på att det inte neckrositerar sig.

Sen hjälper en citodon mot smärtan i magen, så kan jag meddela dig att du inte har speciellt ont från början.

Sa jag att den hjälper? Nej, jag sa att jag somnar, deckar alltså.
  • Anonym (Citodon)
    Knota skrev 2014-01-02 17:03:06 följande:
    Men snälla nån. Är du så dum?
    Men snälla nån. Kan du sluta vara så ot?
  • Philippa

Vart är dina föräldrar i allt detta?

Att inte dom KRÄVER att läkarna ska ta reda på vad som är fel på dig.... och hur kan dom tillåta att nån ger dig citodon??

• frappa
    Anonym (Citodon) skrev 2014-01-02 17:03:35 följande:
    Sa jag att den hjälper? Nej, jag sa att jag somnar, deckar alltså.

Då hjälper den, man däckar/somnar inte om man har riktigt ont på en enda liten sketen citodon.
    Jag lovar dig, du har inte haft ont, när du haft ont så vet du om detta och inte ens 5 citodon kommer hjälpa dig somna.

Själv i somras så fick jag oxy tabs i mängder och morfin subkutant(i magen) flera st på rad.

Och kunde inte somna på 50 timmar, så kom tillbaka när du vet vad ont är för nått.

Oavsett mitt första stycke, läs det igen.

För det är så världen funkar inom sjukvården, eller om det syns på utsidan det är fel.

• Påven Johanna
    frappa skrev 2014-01-02 17:07:53 följande:

Då hjälper den, man däckar/somnar inte om man har riktigt ont på en enda liten sketen citodon.
    Jag lovar dig, du har inte haft ont, när du haft ont så vet du om detta och inte ens 5 citodon kommer hjälpa dig somna.

Själv i somras så fick jag oxy tabs i mängder och morfin subkutant(i magen) flera st på rad.

Och kunde inte somna på 50 timmar, så kom tillbaka när du vet vad ont är för nått.

Oavsett mitt första stycke, läs det igen.

För det är så världen funkar inom sjukvården, eller om det syns på utsidan det är fel.

Smärtlindring och vilken grad man behöver är väldigt individuellt. Människor är dessutom olika känsliga för läkemedel och dess effekter som de är för smärta. 
Svar på tråden är det här olagligt?