Inlägg från: Anonym (fattig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fattig)

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

vårt kylskåp och vår frys är snabbt tömda! Vi har ätit middag idag så bara en liten kvällsmacka behövs!
    I frysen finns
    3 bröd
    1 kg högrev
    15 fiskpinnar
    700 gram kycklingfilé
    3 påsar med olika frysta grönsaker 

I kylen finns
    1 salladshuvud
    2 kg morötter
    2 röda snackpaprikor
    3 dl vispgrädde
    1 bit ost
    1 paket lätta margarin
    lite milda margarin
    1 kaviartub
    senap, ketchup, gurkmix, oliver
    3 liter mjölk
    1 liter jordgubbsyoghurt
    1 liter mellanfil
    4 ägg
    hallonsylt

I skafferiet finns
    diverse kryddor, baktilbehör och buljonger
    lite mjöl, socker och kakao
    2 sorters müsli
    ½ bröd och lite knäckebröd
    1 paket digestive
    1 påse chilichips och ½ påse ostbågar, ett choklad
    våffelmix
    3 paket kaffe
    halvt paket te (till gäster endast)
    3 apelsiner och 2 äpplen

Vi lär inte klara oss så länge, just nu är vi 2 vuxna och en 10-åring hemma men på onsdag kommer resten av familjen hem (1 vuxen och 2 barn) så på tisdag lär jag få storhandla utan pengar, hum??

• Anonym (fattig)

Glömde!
    Har även halvt paket spagetti och 2 kg potatis samt en halv ost och kalkonpaj

• Anonym (fattig)

Jag har en proppfull kasse med tomflaskor som jag ska panta och köpa lök och purjolök och mer frukt samt lite rotfrukter. Frukt är viktigt hos oss och med purjolöken ska jag göra potatis och purjolökssoppa och reda med lite av grädden, Sen ska jag göra en en stor köttgryta med högreven och massor av blandade rotfrukter och lökar!

• Anonym (fattig)

Vi hade ingen kycklingfilé Gråter såg fel i frysen däremot hade vi 1 kycklingscnitzel och 3 pannbiffar som räcker till en middag om vi har lite efterrätt efter maten.

• Anonym (fattig)

Har gjort en liten inköpslista efter lusläst coops erbjudanden:

4 ekologiska kiwi                       10:-

Stor runt knäckebröd               12:-

Ekologisk jordärtskocka i påse         15:-

2 kg potatisgratäng                   39,90 (lika billigt som att laga själv)

Päron                                     12.90

2 philadelphiaostar                  29:-

Purjolök och lök

Kålot, palsternacka

Citron

Fiskblock

29 kr ost??
    Billig kyckling? Blir rätt mycket kyckling hos oss då vi inte äter fläskkött.

• Anonym (fattig)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:44:00 följande:
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

Past med tonfisksås såklart! Åh så gott. Till 2 personer går det åt 1 burk tonfisk, ½ burk krossad tomat, lite tomatpuré, 3-4 msk creme fraiche, salt och peppar och lite spiskummin! Kokas ihop och slås över pastan, gärna bandspaggetti! 
  • Anonym (fattig)

Idag lagas det köttgryta på högreven och i den blir det också purjolök, kålrot, palsternacka och morötter och tomatpuré. Äts med kokt potatis!

• Anonym (fattig)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-04 11:50:22 följande:
    SÅ gott! Nästa gång kan du ha i 2 cm ingefära också, supergott!
    Morotsoppa ska jag prova, har väldigt gott om morötter och hittade en bit ingefära i kylen. Har även grädde som gått ut men den är ok! 
  • Anonym (fattig)
    tilj75 skrev 2014-01-05 16:39:06 följande:
    Jag vill gärna vara med här om det är en levande tråd :)
    Mina vänner brukar skämta och säga att om det någonsin blir krig och matransonering så kommer de och bor och äter hos oss. Jag brukar ha ganska mycket i skåp och frysar och tänkte rensa ur lite. Men frysarna kan jag inte tömma men rensa ur iaf. Har ca 100kg nötkött och 20kg fläsk så det är ju inte så lätt att bara äta upp.
    Skafferier och skåp och lådor ska städas och ätas ur.

Hur stora familjer är ni andra? Hur handlar ni och vad vill ni ändra?
    !00 kg nötkött??? Hur stora frysar har ni? Du vet väl att du inte kan ha det i frysen längre än 812 månader, fläskkött klarar 3-6 månader. Driver ni restaurang Flört?
    Vi är 6 personer i vår familj och frysen är aldrig full, kanske vi utnyttjar 25% av den. Hinner inte handla så ofta att den blir full.
  • Anonym (fattig)

Nu har vi en halv köttgryta kvar som räcker till idag och sen ska jag laga 3 olika soppor och vi har även fiskpinnar och potatis kvar till en middag. Sen är maten slut. Tur att maken kommer hem på onsdag och börjar dra in pengar i sin butik igen. Min lön är slut.

• Anonym (fattig)
    tilj75 skrev 2014-01-06 10:29:38 följande:
    Anonym(fattig), vi är nio i familjen. Nej, jag driver inte restaurang. Gör du? Det blir ganska mycket kött när man stoppar ett helt djur i frysen.
    Lät bara så fantastiskt med 100 kg kött!
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!