Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Åh jag vill också försöka tömma kyl och frys den här månaden när jag känner mig lite fattig. Kom gärna med tips på olika middagar av det jag har.  Maten ska vara till 2 vuxna och en 2.5-åring halva veckorna och 3-4 vixna och en 2,5-åring halva veckorna.

I FRYSEN
    1 kg kassler
    400 g chicken nuggets
    400 g kallrökt westfalisk skinka
    650 g lax
    400 g torskfilé
    3.5 kg blandfärs
    2 st kycklingfiléer
    500 g stekfläsk
    1 kg nötstek
    1 kg fläskkotlett i bit
    1.3 kg fläskstek
    1.1 kg bogfläsk i skivor
    800 g ytterfilé
    425 g smördegsplattor
    500 g nötfärs
    majs, ärt och paprika blandning
    3 burkar hemlagad tomatsås
    majs
    broccoli
    1 st wokmix
    hallon
    jordgubb
    blåbär
    mango
    dill 
    gräslök
    blandsvamp 
    2 påsar saffransbullar
    1 limpa rostebröd
    1 påse hamburgerbröd

I KYLEN

3 l mjölk
    5 dl grädde 
    juice
    jäst choklad ,mörk,mjölk och vit
    mandelmassa
    5 dl creme fraiche
    rökt skinka
    leverpastej
    saltgurka 
    ost
    lite bregott
    baconost
    18 ägg
    2 burkar kondenserad mjölk
    3 burkar tonfisk i vatten
    3 burkar krossade tomater
    ca 400 g tjälknöl
    lök
    paprika
    gurka
    rotfrukter
    morötter
    mildrökt kaviar
    majonnäs
    senap ketchup
    sötsur sås
    buljongtärningar kött, fisk, grönsak
    2 burkar kidneybönor
    potatis

I SKAFFERIET

vetemjöl
    rågsikt
    fullkornsdinkel
    grahamsmjöl
    socker flor, strö , pärl och brun farin
    sirap
    nötmjöl
    hasselnötter
    hackad mandel
    bakpulver
    vaniljsocker
    bikarbonat
    linser röda. gröna, svarta
    potatismjöl
    maizenamjöl och redning
    pasta
    lasagneplattor
    ris
    couscous
    1 förpackning creme brulee 
    1 förpackning chokladmousse
    polenta
    mannagryn
    sagogryn
    och en hel del mer av olika småskvättar med mjöl och nötter.

Jag vet att jag har mängder med mat men tyvärr sviker fantasin mig och jag går och köper ny mat istället fast allt det här borde ätas upp. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nystart ) skrev 2014-01-03 00:04:35 följande:
    Kollar gärna närmre när jag får tid. Dock orkar jag inte gå in i detalj kring åldersanpassat osv. Utan det blir väl mer att jag föreslår rätter så får du avgöra vad som passar... Men, inte ikväll- jobb imorgon
    Helt ok :). Den lilla äter samma mat som oss övriga. Vill bara ha lite tips på främst sånt där skumt som bogfläsk i skivor som jag aldrig gjort något av tidigare :).  Fryst bladspenat och kikärtor finns också
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (skäms) skrev 2014-01-03 00:16:30 följande:
    Har alltid full frys och fullt kylskåp. Skafferi är överfullt. Försöker att inte köpa "ny" mat men ändå så är det så enkelt att köpa den där extra köttbiten som det är extrapris på, eller de där 5 burkarna med krossade tomater. Tror att vi skulle kunna- om vi fick köpa mejeriprodukter- leva på vad vi har hemma minst i en månad. 

Hur gör ni andra? Köper ni alltid nytt mjöl när den gamla påsen är slut? Eller kan ni stå ut med att inte ha något så basalt som vetemjöl hemma? Jag kan inte det, vill inte sakna basala saker hemma som mjöl och gryner, men jag kanske är konstig?
    Nej jag bunkrar upp såna varor så att de aldrig tar slut. Skulle kännas helkonstigt att vara begränsad i min matlagning pga att jag inte har det basala hemma åtminstone.
  • Anonym (Hjälp)

Bakade tortillabröd idag och gjorde pizza med dom som botten, tomatsåsen från frysen, kebabkött från frysen, svamp från frysen och ost och skinka från kylen. Till det vatten eller mjölk. 

• Anonym (Hjälp)

Här blev det potatis, ärter, majs och paprikablandning samt laxfilé i ugnen som jag gjort dillsås och hällt över. Jätte gott ;). Igår åt vi en soppa bestående av sista snutten purjolök, buljong, potatis, morötter och falukorv. Allt fanns hemma.

• Anonym (Hjälp)

Går ju bra det här. Idag blev det ris till familjen och couscous till mig och till det en kycklinggryta med grädde och dijonsenap samt en stor sallad till. Ja just det ja, slängde även över några nävar jordnötter på kycklinggrytan.  Allt fanns hemma redan.

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!