• Linthe

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

Här vill jag vara med. Inte koll på vad som finns hemma just nu men säkert mer än man tror. Ska försöka planera mat utifrån det som finns och bara köpa det absolut mest nödvändiga.

Började på nyårsafton med att äta kräftor, kött, vitlöksbröd och västerbottenost. Behövde bara köpa grädde, resten fanns hemma.

Igår blev det spagetti och köttfärssås till lunch (blev matlåda och ett par lådor i frysen av det också) och andra rester till middag. Idag gjorde maken carbonara och även det räcker till lunch imorgon och några lådor i frysen.

• Linthe

Har börjat spåna på en matlista av det vi har hemma. Måste kompletteringshandla lite i helgen men inte allt för mycket hoppas jag.

Idag blev det varma mackor med skinkstuvning av julskinkan. Resten av julskinkan ska få bli en skinkfrestelse tror jag. Har ingen potatis men annars finns resten av ingredienserna hemma.

• Linthe

Har aldrig gjort skinkfrestelse men fick det i skolan för längesen. Är väl som potatisgratäng med skinka i, eller som Jansson med skinka istället för ansjovis. Måste göra slut på julskinkan innan den blir gammal, gillar inte att slänga mat.

• Linthe

Hade morötter som höll på att bli gamla så idag blir det morotssoppa till lunch och det kommer att bli många portioner över som kan frysas in.

Den innehåller morötter, lök och buljong som mixas till en slät soppa när morötterna kokats mjuka, sen tillsätter jag créme fraiche som också fanns hemma i kylen.

• Linthe

Till middag idag blir det hamburgare. Hade både köttfärs och bröd i frysen och annat tillbehör i kylen, fattades bara lite grönsaker men det skulle inhandlas i vilket fall som helst. Snålar inte på frukt och grönt det finns alltid hemma.

Skulle panta burkar idag och maken tog med en full säck från sitt jobb så vi fick ihop 170kr på det. Slutsumman på affären hamnade då på drygt 200kr och det hoppas jag vi klarar oss på hela veckan tills nästa helg. Kanske måste köpa nån mjölk och frukt eller grönsaker bara.

• Linthe

Har lite svårt att få med mig maken på min skåptömning. Han är kräsen och äter inte vad som helst. Nu får han fixa sin mat själv så får jag desto mer matlådor i frysen istället. Som tur är så hittade han annat i frys och kyl som dög bättre än min skinkfrestelse. Har minst 10 matlådor i frysen nu och det är jättebra om det inte blir mat över så jag kan ha med till jobbet.

• Linthe

I helgen ska jag städa skåpen här hemma så jag får lite koll på vad som finns. Har nog tyvärr lite gamla varor jag kan slänga men skönt att få rensat, städat och koll på vad som finns.

Idag var jag ensam hemma så det blev sallad och kokt ägg till middag. Matlåda till imorgon fanns redan färdig i kylen så det behövde jag inte tänka på. Enkelt och gott blev det i alla fall.

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!