Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
Jag vill gärna vara med här :)
Skriver mer imorgon
Jag vill gärna vara med här :)
Skriver mer imorgon
Jag vill gärna vara med här om det är en levande tråd :)
Mina vänner brukar skämta och säga att om det någonsin blir krig och matransonering så kommer de och bor och äter hos oss. Jag brukar ha ganska mycket i skåp och frysar och tänkte rensa ur lite. Men frysarna kan jag inte tömma men rensa ur iaf. Har ca 100kg nötkött och 20kg fläsk så det är ju inte så lätt att bara äta upp.
Skafferier och skåp och lådor ska städas och ätas ur.
Hur stora familjer är ni andra? Hur handlar ni och vad vill ni ändra?
Anonym(fattig), vi är nio i familjen. Nej, jag driver inte restaurang. Gör du? Det blir ganska mycket kött när man stoppar ett helt djur i frysen.
Jag har en halvhög, en Box och två fullhöga frysar.
Ni pratar lasagne, jag brukar ta köttfärssåsen och bechamellen som blir över och blanda med okokt pasta (makaroner eller vad som finns i slattar), en geggig smet, ner i form, på med ost, in i ugnen.
Jag brukar inte kolla datum på varor, jag kollar varan istället.
Haha, slemtorsk, vad nyfiken jag är på var du bor. Vi är i vår stuga just nu hos mamma i Jämtland och här är det likadant. Fisk, bär, älg och stora frysar.
Själv bor jag i tierps-trakten. Jag tycker om sättet att äta och leva med så mycket närproducerat som möjligt. Jag köper kött och mjölk av bonden och gör egen yoghurt. Har snart höns igen för egna ägg (tog en paus men insett hur mycket matrester det blir från ungarna och jag saknar egna ägg).
Jag var på väg att ta jägarexamen för några år sen men nu har jag inte tid, får göra det när ungarna är äldre.
Här serveras kålpudding till middag, t.o.m. ungarnas favorit. Hittade ett vitkålshuvud som såg lite visset ut i kylen, köttfärs och soya och en timme på spisen, mums! Åh vad hungrig jag är nu.
Här blir det tjockpannkaka ikväll. Hade massor med ägg som gått ut i datum. Ska rota i frysarna efter lite skinka/korv/bacon eller nåt annat gott att stoppa i.
Någon med ett tips på vad man gör med slattar av tex couscous, mathavre och sånt, äter inte det så ofta.
Det blev spenat och korvslantar i pannkakan. Barnen ratade den pga spenaten :(
Jaha, men blev ju av med den påsen ur frysen iaf, och jag tyckte det var gott :)
Idag blev det en sorts Jansson här. Hittade färdiga hamburgare i frysen som var frostiga och trista, strimlade och stekte med massa grillkrydda, potatisstavar, lite hackad purjo och mjölk. Blev jättegott tyckte både vuxna och barn