Inlägg från: Anonym (behov av plats) |Visa alla inlägg
  • Anonym (behov av plats)

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

tilj75 skrev 2014-01-05 16:39:06 följande:
    Jag vill gärna vara med här om det är en levande tråd :)
    Mina vänner brukar skämta och säga att om det någonsin blir krig och matransonering så kommer de och bor och äter hos oss. Jag brukar ha ganska mycket i skåp och frysar och tänkte rensa ur lite. Men frysarna kan jag inte tömma men rensa ur iaf. Har ca 100kg nötkött och 20kg fläsk så det är ju inte så lätt att bara äta upp.
    Skafferier och skåp och lådor ska städas och ätas ur.

Hur stora familjer är ni andra? Hur handlar ni och vad vill ni ändra?
    Det låter precis som hemma hos mig. Jag har också massor av råvaror och ingredienser i skåp, kyl och frys i köket. Har också vänner som skojat och frågat om jag tror att det snart ska bli krig och därför har bunkrat upp. Så känner igen behovet av att rensa och ska försöka laga mat på det jag har och enbart köpa färskvaror vid behov.

Cool

Nu är det fortfarande en del julmat kvar, och även brysselkål och grönkål i frysen, hemgjord korv med mera.
    Har även massor av bär i frysen som jag långsamt betar av och använder i yoghurt eller i efterrätter.

Ska renovera köket om någon månad, så nu ställs det extra stora krav på att jag inte har överflödigt mycket och överfullt i alla skåp...

Vi är fyra personer och jag handlar en gång i veckan.

• Anonym (behov av plats)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-06 11:29:22 följande:
    här där jag bor är det ganska lite *S* Mycket bönder runt omkring mig och en slaktad tjur eller ko väger ganska mycket. Jagar man sen så får man kanske en halv älg i frysen rätt vad det är.

Jag tror att jag o min familj är de enda som INTE har en extra (eller två) frys där vi har allt kött....grannen har till och med en extra frys för fisk då både hon och barnen (och framför allt maken) fiskar väldigt mycket året om och tar till vara fisken. För dem skulle en frystömning ta några år De har också ett extra elagregat som slår på om vi får strömavbrot.....och det får vi rätt vad det är. Det måste man ha när man har så mycket kött i frysen.

I VILKET FALL....

Här blir det pastagratäng i dag, hittade en förpackning färdig ostsås i kylen, minns inte när jag köpte den eller varför, brukar göra egen till llassagne och sånt, utgångsdatum var i mars så den är okej iaf
    Tänkte göra just lassagne men såg att plattorna vi hade inte räcker så jag tänker en gratäng, vi har en hel del "slattar" med pasta i skafferiet då vi aldrig kokar en hel förpackning utan oftast 3/4 typ, så jag ska ta alla de förpackningarna och använda. Har en halv vitlökssalami (som var 1 meter från början) i kylen också som ALDRIG tycks ta slut, funderar på att använda den att krydda upp gratängen lite med och lite rivna morötter i köttfärsen.
    Om lasagneplattorna inte räcker kan man "dryga ut" med bitar av spagetti eller annan pasta i mitten av lasagnen. Det finns även lasagnetti, som är små lasagneplattor som man kan pussla med. Fast tanken var ju att rensa ut, så smartast är väl att ta den pasta man har. Solig
Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!