Inlägg från: Anonym (Nystart :-)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nystart :-))

Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!

I köttväg har vi nu alltså;

400 g oskalade räkor
    Blir förmobligen en lyxig kvällsmacka istället för att köpa chips eller liknande. Majonnäs finns hemma, likaså fransk senap, dill i frysen, ägg och rödlök. 

Julskinka (4 skivor)
    Äts med kokt potatis och senapssås (mjölk, smör, mjöl, senap och en nypa socker, allt hemma)

3/4 pkt bacon
    Kommer vi att ha i en pastagratäng som även skall innehålla fusilli, broccoli, spenat och ostsås. Allting finns hemma. 

2 kryddiga korvar;
    Antingen blir detta varsin lunch med pasta/bulgur till, eller innehåll i en pytt med potatis. Allt finns hemma utom potatis. 

5 torskryggar;
    Är supergoda stekta i smör med potatismos, så det blir två middagar för två och en lunch

3 quornburgare:
    Endast jag som äter dessa så det blir antingen tre middagar eller tre luncher. Brukar ha mosad avocado, tomat, gurka och kall sås till. Har inget av tillbehören hemma dock. 

3 måltider lövbiff;
    Tänkte marinera i soya, vitlök, ingefära och lite honung. Steka hastigt tillsammans med salladslök, broccoli och morötter och blanda med ris. Har allt hemma utom ingefära. 

2,5 kilo kycklingfilé ;
    Kommer variera lite. Kycklingsallad, kycklinggryta och kycklingpaj. Till alla dessa rätter behöver jag allt som allt köpa purjolök, färsk spenat, gurka, creme fraiche, svamp och gul lök. Resten finns hemma. 

1,7 kilo blandfärs:
    Detta blir lasagne och kålpudding. Det som behöver köpas är kålen. Idag köptes krossad tomat, en liten påse riven ost och mjölk till lasagnen. 

1,9 kilo kassler:
    Samma som kycklingen, paj, gryta och sallad. Får se hur dessa utformas. 

1 kilo prinskorv:
    Nödfallsmiddagar/luncher. Får se vad jag gör med detta. Några ideer??

Linthe skrev 2014-01-03 18:53:44 följande:
    Har börjat spåna på en matlista av det vi har hemma. Måste kompletteringshandla lite i helgen men inte allt för mycket hoppas jag.

Idag blev det varma mackor med skinkstuvning av julskinkan. Resten av julskinkan ska få bli en skinkfrestelse tror jag. Har ingen potatis men annars finns resten av ingredienserna hemma.
    Skinkfrestelse lät väldigt gott

För att förtydliga lite, vi är två vuxna i vårt hushåll

Anonym (Går icke) skrev 2014-01-03 20:42:05 följande:

Tips är att passa på och köpa billig ost nu efter jul och riva själv. Färdig riven brukar kosta över 100:-/kg medan osten efter jul ligger 29:-/kg.
    29kr/kg?? Var hittar man den osten??
    Anonym (Går icke) skrev 2014-01-03 23:07:27 följande:

I nästan alla butiker nu efter jul, brukar ofta vara edamer eller gouda. Jag köpte på mig 5 kg av falbygdens extra lagrade prästost för 39kr/kg. Oftast tar dom 129:-/kg för den så köpte allt som fanns, köpte brietårtor 1 kg 39:-. Finns lite överallt. Tittar in i butiker jag har vägarna förbi och har disciplin att inte handla om det inte finns något till rätt pris.
    Skall absolut hålla ögonen öppna. Älskar ost
    Anonym (fattig) skrev 2014-01-04 07:29:44 följande:
    Har gjort en liten inköpslista efter lusläst coops erbjudanden:

4 ekologiska kiwi                       10:-

Stor runt knäckebröd               12:-

Ekologisk jordärtskocka i påse         15:-

2 kg potatisgratäng                   39,90 (lika billigt som att laga själv)

Päron                                     12.90

2 philadelphiaostar                  29:-

Purjolök och lök

Kålot, palsternacka

Citron

Fiskblock

29 kr ost??
    Billig kyckling? Blir rätt mycket kyckling hos oss då vi inte äter fläskkött.

Ser ju bra ut!

Angående kyckling. Om det är något jag INTE tummar på så är det kvalitet på köttet. Att köpa lågprismärken är ofta lika med dåliga villkor. 

Jag köper färsk svensk kyckling, där är jag i alla fall mer säker på dess härkomst och villkor. Då får det kosta mer. 

Just nu säljer Ica Maxi svensk färsk kycklingfilé för 99 kr/kilo. 

DAGENS:

Frukost;
    1 kopp kaffe
    1 ostmacka med marmelad

Middag;
    Smördegspotatisbakelse (smördeg, potatis, riven ost)
    Smördegsinbakad kycklingfilé med färskost
    Rödvinssås (pulver, har hemma)

Allting har vi hemma. Färskosten köptes dock igår, den hade kort datum och kostade 5 kronor. 

Anonym (lll) skrev 2014-01-04 11:42:55 följande:
    Mitt ex och jag hade ofta månad kvar i slutet av pengarna.... Kunde vara upp till en vecka när vi inte hade råd att handla och då måste jag själv få säga att jag var fena på att laga god mat av det som fanns hemma. Tror att de allra flesta har mycket mer mat hemma än de tror. I dag skulle jag och sambon säkert kunna klara oss en månad minst på det som finns hemma.... Med vissa kompletteringar av färskvaror. Hade gärna hoppat med här och rensat lite men eftersom jag är gravid är det bara att köpa det som kroppen klarar av att få ner och behålla.... Får inte riktigt bestämma själv. Men jag hejar på er andra.
    Kom gärna med tips!

Jag har fyra burkar tonfisk med vatten hemma. Vad kan man hitta på med dem UTOM tonfisksallad som är sååå vidrigt. 

Linthe skrev 2014-01-04 11:49:20 följande:
    Hade morötter som höll på att bli gamla så idag blir det morotssoppa till lunch och det kommer att bli många portioner över som kan frysas in.

Den innehåller morötter, lök och buljong som mixas till en slät soppa när morötterna kokats mjuka, sen tillsätter jag créme fraiche som också fanns hemma i kylen.
    SÅ gott! Nästa gång kan du ha i 2 cm ingefära också, supergott!
    Anonym (skäms) skrev 2014-01-04 11:49:36 följande:
    Mackor med tonfisk som pålägg, eller olika röror?
    Tonfisk som pålägg? Hur/med vad?
    Anonym (Går icke) skrev 2014-01-04 13:04:35 följande:
    Tonfisk med majonäs som pålägg.

Tonfisksås:
    Gör som dillkött
    Gör som pepparotskött
    Gör i vitsås o dill
    Gör med mixade gröna ärtor
    Gör med tomat ( som någon tidigare beskrev)

City-Gross tar 1:- st för bakpotatis

Röra:
    Majonäs, tonfisk, purjolök
    Majonäs, tonfisk, ärtor
    majonäs, tonfisk, rödlök
    Majonäs, tonfisk, italiensk salladskrydda

Jag gillar inte soppa så även om det är billig mat så försöker jag undvika det. Inte för att jag skulle göra soppa på tonfisk utan bara som förklaring.
    Ms H skrev 2014-01-04 17:18:17 följande:

Min absoluta favorit med tonfisk är en pastarätt. Fast du behöver troligtvis kompletteringsköpa många grejer för att kunna göra den)

Koka pastarör.
    Blanda olivolja, skånsk grovkorning senap, balsamvinäger, peppar och flingsalt till en dressing.
    Stek skivad zucchini i olivolja, lite salt och peppar på är gott. Skär körsbärstomater i halvor, avocado i bitar. Häll av vätskan från tonfisken.
    Blanda allt (fast bara en del av dressingen).

Servera (och ställ fram dressingsskålen)

Detta med skåptömning och inventering smittar av sig på annat här i livet

Har idag rensat i min ENORMA receptsamling. Har i många år rivit ut, skrivit ut, skrivit ner, kopierat och kladdat ner en massa recept jag stött på. Dessa har hamnat i en kartong, som jag inte ens brytt mig om att lyfta locket på trots denna guldgruva! Idag tog jag mig dock i kragen, kollade igenom allting och delade upp i kategorier. I veckan skall jag ta en runda i stan och köpa pärm, plastfickor, papper, klister och någon fin penna och pyssla med en fin receptpärm- så kul! Mysigt dessa höstiga vinterkvällar.

Som om inte detta var nog fick jag ett sötsug utan dess like och gjorde följande på saker hemma;
    www.tasteline.com/Recept/Havreflarn
    Sååå goda!

Jag har även rensat lite i lådor i ett av våra sovrum, samlat ihop alla ljus och värmeljus (som jag alltid köper med mig hem) Hittade typ 4 brutna påsar värmeljus och två paket kronljus! Hittade även sammanlagt 6 kollegieblock, helt oanvända- och detta stod på inköpslistan!

SUMMAN av dagen alltså;
    Har hittat en massa användbara recept
    Hittat en årsförbrukning av kollegieblock, användbara till inköpslistor mm
    Hittat ljus som varar resten av säsongen

Nu känner jag mig riktigt nöjd!  

Ankaja skrev 2014-01-04 20:27:21 följande:
    Frukost; äggmackor, te. Lunch: toast, gurk- och morotsstavar. (allt hemma) middag hos svärföräldrarna. Nu har jag inte handlat sen nyårsafton, är lite stolt faktiskt brukar handla nästan varje dag.
    Gött!

Hittade nyss tre askar (!!!!!) coctailtomater i kylen... Tänkte koka egen tomatsås... Tja, har man hemmafixardag så har man

Svar på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!