Operation kyl/frys/skafferi-tömning!!
I köttväg har vi nu alltså;
400 g oskalade räkor
Blir förmobligen en lyxig kvällsmacka istället för att köpa chips eller liknande. Majonnäs finns hemma, likaså fransk senap, dill i frysen, ägg och rödlök.
Julskinka (4 skivor)
Äts med kokt potatis och senapssås (mjölk, smör, mjöl, senap och en nypa socker, allt hemma)
3/4 pkt bacon
Kommer vi att ha i en pastagratäng som även skall innehålla fusilli, broccoli, spenat och ostsås. Allting finns hemma.
2 kryddiga korvar;
Antingen blir detta varsin lunch med pasta/bulgur till, eller innehåll i en pytt med potatis. Allt finns hemma utom potatis.
5 torskryggar;
Är supergoda stekta i smör med potatismos, så det blir två middagar för två och en lunch
3 quornburgare:
Endast jag som äter dessa så det blir antingen tre middagar eller tre luncher. Brukar ha mosad avocado, tomat, gurka och kall sås till. Har inget av tillbehören hemma dock.
3 måltider lövbiff;
Tänkte marinera i soya, vitlök, ingefära och lite honung. Steka hastigt tillsammans med salladslök, broccoli och morötter och blanda med ris. Har allt hemma utom ingefära.
2,5 kilo kycklingfilé ;
Kommer variera lite. Kycklingsallad, kycklinggryta och kycklingpaj. Till alla dessa rätter behöver jag allt som allt köpa purjolök, färsk spenat, gurka, creme fraiche, svamp och gul lök. Resten finns hemma.
1,7 kilo blandfärs:
Detta blir lasagne och kålpudding. Det som behöver köpas är kålen. Idag köptes krossad tomat, en liten påse riven ost och mjölk till lasagnen.
1,9 kilo kassler:
Samma som kycklingen, paj, gryta och sallad. Får se hur dessa utformas.
1 kilo prinskorv:
Nödfallsmiddagar/luncher. Får se vad jag gör med detta. Några ideer??