• Fanny b

Varning

Jag tycker också att om man som ensamstående förälder har inställningen att barnen alltid ska gå före ska man förbli singel. Utan jag tycker att i en familj är alla på första plats, och den person som har störst behov att komma före i en given situation får göra det.  Detta sker också normalt i familjer där föräldrarna bor ihop, om Kalle är bjuden till ett kalas x lördag så anpassar sig föräldrarna till det och är hemma den helgen. Om föräldrarna bestämmer sig för att åka iväg y lördag och Kalle blir bjuden på kalas då, får Kalle avstå ifrån kalaset. Om föräldrarna ska besöka en släkting och Kalle vill leka med en kompis, får han följa med till släktingen. Om föräldrarna ordnat barnvakt för att kunna gå ut och äta/gå på fest och Kalle vill att föräldrarna stannar hemma får Kalle vara hos barnvakten, under förutsättning att han inte är väldigt ledsen över detta.

När det gäller styvfamiljer så tycker jag man kan ha samma tankegångar.  Om barnen kommer vv och vill komma någon dag på en barnledig vecka får de kontakta sin förälder först. Då kan en regel vara att barnet får komma om inget annat är inplanerat, men om föräldern t ex med sin sambo bestämt sig för att äta en romantisk middag/ha fest för sina vänner kan svaret till barnet bli detta. Barnet kan fortfarande få komma men då med vetskapen att denna dag så kommer de inte kunna vara så mycket med sin förälder

Svar på tråden Varning