• mia1234

min 2åring är vegetarian.

Jag har en 2åring som inte vill äta kött å fisk. Har försökt med det mesta men han vill bara äta pasta å potatis typ. Grönsaker går inte heller. Har någon något tips på vad man kan ge så han får i sig näring. Han äter absolut inte om maten är kladdig och den får inte va för torr

• Svar på tråden min 2åring är vegetarian.
  • Nyfikna72

Bara han äter så är det nog lugnt. Finns inga barn som svälter ihjäl även om man tycker att de äter lite eller ensidigt

• norrlandsflicka

Gillar han ägg? Finns ju en del vegetariska produkter köpa om man vill ha det enkelt. Annars prova göra egna biffar av linser eller kikärter tex.

• mia1234

Ägg äter han inte. Extremt kräsen är han. Går inte göra vegobiffar för de e som kött tycker han å då äter han inte blir tokig är de kladdigt kör han bara ett finger i å känner sen sitter han där å petar bort. e de tort så spotar han ut de derekt.

• lovely89

Min dotter är likadan.. Fast hon är 5 och äter sällan kött.. 

De få gånger är när vi äter fläskfile i ugn och det kanske är 1 gång varannan månad vi äter det, annars skyller hon på att kötet är svårtuggat, hon äter inte ägg heller, kyckling tycker hon om men hon äter ju inte mycket.. Fisk älskar hon dock men det blir sällan här hemma då sambon är så allergisk emot fisk så det kan vi bara äta när han jobbar borta en hel dag och så måste jag vädra. 

Men jag tror inte du behöver oroa dig, din son är ju bara 2 år. 

• Jagärjagduärdu

Har en kille på 2,5 år som vägrar kött med och har alltid gjort. Han äter dock lax och älskar grönsaker, han kan äta hur mycket som helst utav det!

Känner dock att han skulle behöva få i sig proteinet från köttet... Hur gör du med det? Ersätter du med vegetariskt?

• viseversa

Min 5 åring är likadan. Inget kött ingen fisk. Inget ägg. Hon äter i stort sett bara ca 6 saker utan gnäll. Pasta,bröd,ost,pannkakor,mjölk,frukt(tack och lov)

På förskolan har dom tydligen kört med att hon MÅSTE smaka på saker vilket har gjort att hon låst sig ÄNNU mer.

Tydligen hade hon nästan kräkts när dom tvingat henne att smaka på potatis(som hon inte heller äter) jag har sagt ifrån att dom ABSOLUT inte får tvinga henne.

En dag fick jag veta att hon fick ta med sig maten upp från matsalen och sitta och äta uppe på avd. Vilket jag också sagt stopp för.

Hon har alltid varit kräsen men växer som hon ska. Hon har ingen näringsbrist och är pigg och glad så jag är inte så orolig själv. Mm personalen på förskolan tjatar sig blå om att hon inte äter. Nej jag VET DET! Jag är hennes mamma liksom.

• mia1234

Grejen e den att han äter inte alls om de inte fins potatis eller pasta. Han vill absolut inte äta något annat. Men jag tycker de e så extremt dåligt med vitaminer för honom. Han har en tvilling som är raka motsatsen. Tvillingen verkligen älskar mat, när broden inte äter så brukar han ta brodens. Jag e mest rädd att han får vitamin brist. Han kan tänka sig äta korv med bröd om vi är ute å handlar å han får sitta i en kundvagn. Hemma total vägrar han Kan ju inte hänga på ica hela dagarna för att han skall få lite kött

• mandolin76

Min son hatade också kött och är ingen köttälskare nu heller när han är 6,5. Av en slump så upptäckte jag att han gillade ärtor (dom frysta i påse) som man bara spolade under kallt vatten tills dom tinade. Ärtor tillhör ju baljväxter och innehåller därför endel protein. Började efter det blanda pastasallad med makaroner, ärtor och majs. Så småningom kunde jag blanda ner lite prinskorv eller köttbullar också

• mia1234

Det går inte röra ihop maten då äter han inte, eller så pillar han ut varje makaroner för sig å äter en efter en. Kyckling äter han inte heller.

Svar på tråden min 2åring är vegetarian.