• Anonym (Tina)

Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?

Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare. 
    Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.

I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen.
    Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu...

Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.   
    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.   

Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger?

Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   

• Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?
  • Anonym (Tina)
    hallontroll skrev 2014-01-02 22:30:44 följande:

Och? Varför skulle han inte kunna spendera 1 vecka med bara ena barnet?
    Han tycker inte det känns bra.
  • Anonym (Tina)
    hallontroll skrev 2014-01-02 21:54:23 följande:

Varför går du med på alla hans påhitt? Det är nog därför han tar för givet att han bestämmer och du gör som han vill.
    Han hotar med en del saker.
    Idag är barnet folkbokfört hos mig, går på en friskola här som är bäst i länet, och svår att komma in på.  
    Han hotar att ta barnet från skolan.  
  • Anonym (Tina)
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-02 22:08:11 följande:
    Se till att få en skriftlig överenskommelse där semesterveckor är bestämda. Det var det enda sättet jag kunde få ett vettigt besked tidigare äb veckan innan midsommar från den andra föräldern till mitt barn.

Nu vet jag precis vad jag har att utgå från år från år. Självklart kan vi jämka och ändra, men om vi inte kommer överens vet vi båda två vad som gäller.
    Vi var på FR för att göra det, men hon på FR verkade tycka att eftersom han hade ett domstolsbeslut att rätta sig efter, fick jag helt enkelt hänga efter det...
  • SupersurasunkSara

Han och hans ex har alltså ett reglerat avtal som bestämts i rätten? Se till att även ni får ett då

Hur är det med era semestrar? Kan du/han bestämma veckor själva eller är det reglerat tex att man ena året får första halvan och andra året så får man andra halvan?
    Om i inget har bestämt skriftligt mer än jämna v för dig och udda för honom så kan du kräva att det fortsätter under sommaren har jag för mig. 
    Kolla upp det.

Se till att ni får det skriftligt reglerat sen, så slipper du detta tjafs varje sommar.

• hallontroll
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 22:47:03 följande:
    Han hotar med en del saker. Idag är barnet folkbokfört hos mig, går på en friskola här som är bäst i länet, och svår att komma in på.   Han hotar att ta barnet från skolan.  

Kan han göra det? Jag förstår att det känns jobbigt , men hur länge låter du honom gå? Han ska nog alltid vilja mer och mer från dig. Kan du prata med någon som kan ge dig råd om dina rättigheter? Du borde se till att skaffa ett domstolbeslut du med.
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-02 22:53:30 följande:
    Han och hans ex har alltså ett reglerat avtal som bestämts i rätten? Se till att även ni får ett då

Hur är det med era semestrar? Kan du/han bestämma veckor själva eller är det reglerat tex att man ena året får första halvan och andra året så får man andra halvan?
    Om i inget har bestämt skriftligt mer än jämna v för dig och udda för honom så kan du kräva att det fortsätter under sommaren har jag för mig. 
    Kolla upp det.

Se till att ni får det skriftligt reglerat sen, så slipper du detta tjafs varje sommar.
    Vi har inget särskilt bestämt under sommaren, men han och mamman till hans andra barn har bestämt att de ska bestämma varannan sommar.    Och eftersom detta är "hennes" sommar, så känns det helst sjukt att jag ska behöva anpassa min ledighet till henne...   Särskilt som hon saboterat så oerhört mycket för mig genom alla år.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 23:17:04 följande:
    Vi har inget särskilt bestämt under sommaren, men han och mamman till hans andra barn har bestämt att de ska bestämma varannan sommar.    Och eftersom detta är "hennes" sommar, så känns det helst sjukt att jag ska behöva anpassa min ledighet till henne...   Särskilt som hon saboterat så oerhört mycket för mig genom alla år.
    Det är helt absurt ja. Men eftersom inget är bestämt om sommaren kan du meddela pappan att då gör ni på som annars, varannan vecka. (Antar att ni har bestämt om det?) Och så bokar du en v i stuga.

Boka också in samarbetssamtal i höst dit du har med dig ett förslag om hur NI ska göra för ERT barn. Kräver de att du ska rätta dig efter hans avtal om hans tidigare barn så får du stämma honom helt enkelt för att få till ett vettigt avtal. Alt att ni gör så att de åren hans ex bestämmer, så bestämmer du med och han får rätta sig efter er båda och lösa sin sommar bäst han kan, så får han bestämma om båda barnen varannan sommar.
  • SupersurasunkSara

Kan tillägga att min mans barns mamma antagligen är rätt grinig på oss efter förra sommaren då vi inte kunde säga ja till de v hon erbjöd, vi visste då inte om vi fick semester just då, och eftersom vi har helgumgänge har vi inget dagis här där vi bor så vi fick säga nej då istället. Tur, för sen fick inte min man semester och det är ju honom barnet vill träffa.
    Men vi lät ju iaf henne bestämma då, inte komma med någon slags uppgörelse om att hon fick vänta och se och anpassa sig till oss.

• Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-02 23:40:32 följande:
    Det är helt absurt ja. Men eftersom inget är bestämt om sommaren kan du meddela pappan att då gör ni på som annars, varannan vecka. (Antar att ni har bestämt om det?) Och så bokar du en v i stuga.

Boka också in samarbetssamtal i höst dit du har med dig ett förslag om hur NI ska göra för ERT barn. Kräver de att du ska rätta dig efter hans avtal om hans tidigare barn så får du stämma honom helt enkelt för att få till ett vettigt avtal. Alt att ni gör så att de åren hans ex bestämmer, så bestämmer du med och han får rätta sig efter er båda och lösa sin sommar bäst han kan, så får han bestämma om båda barnen varannan sommar.
    Vi var på samarbetssamtal och för att skriva avtal om umgänge i höstas,  och då verkade det som att hon på familjerätten tog mycket hänsyn till att mitt ex var tvungen att rätta sig efter domstolsbeslut.
    Men jag då?
    Är livrädd för att mitt ex ska ta boendet och skolan ifrån oss, och det vet han...   
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 23:48:05 följande:
    Vi var på samarbetssamtal och för att skriva avtal om umgänge i höstas,  och då verkade det som att hon på familjerätten tog mycket hänsyn till att mitt ex var tvungen att rätta sig efter domstolsbeslut.
    Men jag då?
    Är livrädd för att mitt ex ska ta boendet och skolan ifrån oss, och det vet han...   
    Boendet kan han inte ta hur som helst. Inte skolan heller tror jag, eftersom barnet redan är inskrivet med hans godkännande. Jag TROR att han då måste ange ett bra skäl som visar varför han anser att skolan helt plötsligt inte är det bästa. Ta kontakt med en bra advokat kring detta, kolla vad hemförsäkringen täcker.

Stäm honom i första hand för att få ett beslut på hur era somrar ska se ut, i andra hand för ensam vårdnad. Men kontakta advokat först så du inte gör något galet, jag är inte ås insatt i sådant här annat än att arslen ska synas när de hotar (ja man är ett arsle om man hotar på det viset som en annan barnrumpa).
Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?