• Anonym (Tina)

Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?

Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare. 
    Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.

I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen.
    Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu...

Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.   
    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.   

Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger?

Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   

• Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?
  • Anonym (Tina)
    hymafr skrev 2014-01-03 11:53:55 följande:
    Men om hans avtal om andra barnet är fastställt så bör han ju veta redan nu vad som gäller? Då får han ju säga till det barnets mamma att han inte kan ändra i sommar utan måste följa avtalet.
    För övrigt måste jag säga att jag inte är det minsta förvånad att det är just en pappa som inte kan tänka sig en semestervecka utan båda barnen samtidigt.
    Deras avtal säger att vartannat år bestämmer mamman sommarumgänget, och vartannat år pappan...

Men när ska jag ha något att säga till om?  
  • Anonym (Tina)

Pappan är inte intresserad av egentid med något av barnen, utan han totalvägrar ha ett av dem ensamt.
    Finns inte på kartan...   

• SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:51:11 följande:
    Pappan är inte intresserad av egentid med något av barnen, utan han totalvägrar ha ett av dem ensamt.
    Finns inte på kartan...   
    Då kan du totalvägra gå med på annat än varannan v i sommar också eftersom det är det enda ni har avtal på.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:47:21 följande:
    Deras avtal säger att vartannat år bestämmer mamman sommarumgänget, och vartannat år pappan...

Men när ska jag ha något att säga till om?  
    När du står på dig och kräver ett umgängesavtal för loven.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (så mkt enklare) skrev 2014-01-03 09:46:10 följande:
    Vad är viktigt och vad är viktigt egentligen? En resa till Danmark, umgänge med sin pappa, att få en nära relation till ett till syskon? 
    Vi har lika mycket umgänge, pappan och jag...
    Och barnet har ett till syskon hos mig, som han träffar lika ofta som syskonet hos pappan...  
    Så barnet har precis lika nära relation till pappan och syskonet på den sidan, som mig och syskonet här...
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 21:52:02 följande:
    Då kan du totalvägra gå med på annat än varannan v i sommar också eftersom det är det enda ni har avtal på.
    Då kommer han skriva barnet hos sig, och sätta det i en skola nära honom.
    Och det är helt omöjligt för mig, eftersom jag inte har bil, och att åka kommunalt till honom tar 1,5 timmar i rusningstrafik. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 21:57:27 följande:
    Då kommer han skriva barnet hos sig, och sätta det i en skola nära honom.
    Och det är helt omöjligt för mig, eftersom jag inte har bil, och att åka kommunalt till honom tar 1,5 timmar i rusningstrafik. 
    Har han ensam vårdnad? Om inte så kan han inte göra det nämligen, inte utan att du godkänner det.
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 21:59:07 följande:
    Har han ensam vårdnad? Om inte så kan han inte göra det nämligen, inte utan att du godkänner det.
    Inte?
    Han säger att han det har kommit en ny lag nu vid årsskiftet som säger att föräldrar kan välja ar deras barn ska vara skrivna.
    Och att han har lika stor rätt som jag att ha barnet på en skola nära honom...
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 22:05:05 följande:
    Inte?
    Han säger att han det har kommit en ny lag nu vid årsskiftet som säger att föräldrar kan välja ar deras barn ska vara skrivna.
    Han ljuger. Båda vårdnadshavarna ska vara överens om vart barnet ska vara skrivet. Kommer de inte överens så skrivs barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, men ni har 50/50 som jag förstår, alltså kommer de inte ändra folkbokföringen om inte ni båda är överens Jag har aldrig hört talas om en sådan lag som han påtalar. Ang skolan så ska båda vara överens, annars skrivs barnet in i den skolan som ligger närmast barnets folkbokföringsadress. MEN, eftersom ert barn redan börjat så kan det vara så att pappans vägran att låta barnet gå kvar i sin invanda skola ses som samarbetssvårigheter.
  • Anonym (Tina)
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-03 22:48:42 följande:
    Han ljuger. Båda vårdnadshavarna ska vara överens om vart barnet ska vara skrivet. Kommer de inte överens så skrivs barnet där det har sin huvudsakliga dygnsvila, men ni har 50/50 som jag förstår, alltså kommer de inte ändra folkbokföringen om inte ni båda är överens Jag har aldrig hört talas om en sådan lag som han påtalar. Ang skolan så ska båda vara överens, annars skrivs barnet in i den skolan som ligger närmast barnets folkbokföringsadress. MEN, eftersom ert barn redan börjat så kan det vara så att pappans vägran att låta barnet gå kvar i sin invanda skola ses som samarbetssvårigheter.
    Ok, tack! 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-04 22:36:45 följande:
    Ok, tack! 
    Kom bara ihåg att inte du bli barnslig och 'ge igen'. Försök vara saklig och tala om att du vill ha ett fungerande avtal för att slippa träta om detta varje sommar. Kan sen pappan inte ha bara ett barn en v eller hur det blir, ja då är det HANS problem att lösa, inte ditt.

• Brumma
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 22:05:05 följande:
    Inte?
    Funderar på om han missförstått lagen som träder i kraft 1 mars i år. Den innebär att pappor som har sina barn lika mkt som mammorna numera kan kräva att barnbidraget delas utan mammans underskrift. Men den gäller enbart barnbidraget, inte var barnen är skrivna..

Det är det enda jag kan komma på som är nytt...

Vad gäller semester o umgänge när det finns barn sedan tidigare. Har en bonus som har ett yngre syskon hos mamman där mamman är separerad även från det yngre syskonets pappa. Umgänget för min bonus har sett likadant ut i över tio år, medans han bodde med mamman. När de sedan separerade så har han vägrat att fortsätta med de dagar/veckor/sommarsemesterveckor/jular osv som funkat bra i alla år. Detta innebär att vi fått anpassa oss så gott det går men även att syskonen numera inte firar jul eller nyår ihop. Sommaren är det han som gör som han vill (o mamman tillåter) vilket innebär att om vi inte kan anpassa oss blir det ingen gemensam semester för syskonen. För mig är det fullkomligt obegripligt!

Jag o min man har pratar mkt om hur vi skulle vilja ha det om vi skulle gå isär (vilket vi inte planerar men lever man med krångel blir det ofta en diskussion om hur man själv skulle vilja ha det) och en sak vi är helt överens om är att umgänget med våra gemensamma barn naturligtvis fått rätta sig efter umgänget som redan är inarbetat idag med barnens syster. Det innebär att oavsett om vi har vv eller vh så ska helgerna hos pappa infalla när systern är där. Jularna kommer vara varannan jul på samma år som storasyster är hos pappa. Sommarsemesterveckorna kommer att vara två veckor i stöten och vi får välja vartannat år eller ngt, huvudsaken är att barnen MESTADELS får vara gemensamt hos pappa. Men vid speciella tillfällen - som ditt exempel i TS så kan man naturligtvis frångå "praxis". Skulle ngn helg eller vecka (dock inte högtider naturligtvis, där ruckas inte en millimeter) infalla "ojämnt" av olika orsaker så löser man ju det. Om det inte händer ofta, för då får man tyvärr hålla sig exakt till överenskommelsen.

Vad jag vill säga är att jag tycker inte det är konstigt att de på familjerätten ansåg att ni (du) mestadels får rätta dig efter umgänget som redan är etablerat, speciellt om det tillkommit genom dom, men att det borde få att ruckas på vid enstaka tillfällen.
  • Lovizas Mamma

Förra året bestämde jag och exet sommarveckorna i januari för jag var tvungen att boka då, så det är inte konstigt att behöva vara ute i god tid ibland, han har också fler barn med exet före mig, men det var inget problem för han trots att han inte visste när han skulle ha semester och det andra barnet. Men sen har jag en bra relation med hans nya och med första exet som han har barn med så det har aldrig varit nått problem någonsin att göra ändringar och "låna" dottern på hans vecka om vi ska göra nått.
    Synd att ditt ex inte kan tänka så, jag tycker du ska säga att du måste boka nu, och sen bokar du en jämn vecka och berättar vilken vecka ni ska åka, jag fattar inte att det finns människor som skulle missunna sitt barn en semester på det sättet, mår dåligt när jag hör hur vissa har det med ex som inte kan sätta barnen först..

Så boka din resa och hoppas han kommer på bättre tankar, gör han det inte så slår det tillbaka på han själv i slutändan i alla fall

• Anonym (ny lag)

Ny lag om barns folkbokföring sedan 1 januari i år:

Om ett barn bor ungefär lika mycket hos två vårdnadshavare ska vårdnadshavarna kunna välja var barnet ska vara folkbokfört, förutsatt att vårdnadshavarna är överens. Vid gemensam vårdnad ska en vårdnadshavare ha rätt att ensam överklaga ett beslut om barnets folkbokföring.

Så ni måste alltså vara överens för att pappan ska kunna skriva barnet hos sig, och skulle han göra det ändå kan du överklaga.

Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?