Anonym (Tina) skrev 2014-01-03 22:05:05 följande:
Inte?
Han säger att han det har kommit en ny lag nu vid årsskiftet som säger att föräldrar kan välja ar deras barn ska vara skrivna.
Och att han har lika stor rätt som jag att ha barnet på en skola nära honom...
Funderar på om han missförstått lagen som träder i kraft 1 mars i år. Den innebär att pappor som har sina barn lika mkt som mammorna numera kan kräva att barnbidraget delas utan mammans underskrift. Men den gäller enbart barnbidraget, inte var barnen är skrivna..
Det är det enda jag kan komma på som är nytt...
Vad gäller semester o umgänge när det finns barn sedan tidigare. Har en bonus som har ett yngre syskon hos mamman där mamman är separerad även från det yngre syskonets pappa. Umgänget för min bonus har sett likadant ut i över tio år, medans han bodde med mamman. När de sedan separerade så har han vägrat att fortsätta med de dagar/veckor/sommarsemesterveckor/jular osv som funkat bra i alla år. Detta innebär att vi fått anpassa oss så gott det går men även att syskonen numera inte firar jul eller nyår ihop. Sommaren är det han som gör som han vill (o mamman tillåter) vilket innebär att om vi inte kan anpassa oss blir det ingen gemensam semester för syskonen. För mig är det fullkomligt obegripligt!
Jag o min man har pratar mkt om hur vi skulle vilja ha det om vi skulle gå isär (vilket vi inte planerar men lever man med krångel blir det ofta en diskussion om hur man själv skulle vilja ha det) och en sak vi är helt överens om är att umgänget med våra gemensamma barn naturligtvis fått rätta sig efter umgänget som redan är inarbetat idag med barnens syster. Det innebär att oavsett om vi har vv eller vh så ska helgerna hos pappa infalla när systern är där. Jularna kommer vara varannan jul på samma år som storasyster är hos pappa. Sommarsemesterveckorna kommer att vara två veckor i stöten och vi får välja vartannat år eller ngt, huvudsaken är att barnen MESTADELS får vara gemensamt hos pappa. Men vid speciella tillfällen - som ditt exempel i TS så kan man naturligtvis frångå "praxis". Skulle ngn helg eller vecka (dock inte högtider naturligtvis, där ruckas inte en millimeter) infalla "ojämnt" av olika orsaker så löser man ju det. Om det inte händer ofta, för då får man tyvärr hålla sig exakt till överenskommelsen.
Vad jag vill säga är att jag tycker inte det är konstigt att de på familjerätten ansåg att ni (du) mestadels får rätta dig efter umgänget som redan är etablerat, speciellt om det tillkommit genom dom, men att det borde få att ruckas på vid enstaka tillfällen.