Inlägg från: enibaS |Visa alla inlägg
  • enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • enibaS

Okej. Men då måste man ju få nått bidrag?

Severus skrev 2014-01-03 10:04:57 följande:
    Dina föräldrar har ingen skyldighet att försörja dig efter du slutat gymnasiet

• enibaS

Vi vet att vi kommer klara det utan bidrag också, pga att vi få hjälp av alla i släkten! Men de underlättar jävligt mycket med bidrag! :) Om alla skulle vänta på ett jobb innan som skulle få barn skulle många vara 30+ och vi ville inte vänta flera år, det är sjukt svårt att få jobb i denna stad. Så ja, bara man vill, klara man det! :) Vuxen kan man vara när man är 20, det bero på mognaden. Å vi känner oss mogen nog att fixa det med elr utan bidrag.

Tirem skrev 2014-01-03 10:12:18 följande:
    Hur hade ni planerat att försörja er?

Ni är ju vuxna nu när ni själva ska bli föräldrar och då är det ni som har skyldigheter?

Som föräldraledig har den som stannar hemma med barnet föräldrapenning, 225 kr per dag innan skatt om man inte har jobbat ihop en SGI. Detta blir ca5000 kr i månaden efter skatt. Sedan barnbidrag på 1050 kr. Detta har alla rätt till.

Om detta inte räcker får ni knalla ner till soc och be om bidrag vilket ni kan ha rätt till.

Hade ni inte tänkt på detta innan ni bestämde er för att leka vuxna?

• enibaS

Nemen än vad som händer, ville vi ha barn tidigt! :) alla andra klara det, varför ska inte vi klara det? De sitter i viljan vettu :)

Eleonor01 skrev 2014-01-03 10:13:31 följande:
    Det är ditt val att skaffa barn inte samhället. Typ 200kr om dagen tror jag du får minus skatt från försäkringskassan. Resten får ni fixa själva. Ingen som kommer försörja er. Kanske vore smart å ta reda på innan du blev gravid

• enibaS

Okej :)

MiniMatrix skrev 2014-01-03 10:12:46 följande:
    Du får ju föräldrapenning när barnet kommer. Och barnbidrag.

• enibaS

Säger du som inte känner oss! :) men okej, säg vad du vill, tur jag inte ta åt mig. :) det avgör person till person. Och vi valde att skaffa fram ett barn, dock oplanerat. Men vill ej göra abort en gång till då jag redan gjort en för över 5 år sen. Så de är anledningen till att vi spara detta.

Tirem skrev 2014-01-03 10:25:42 följande:
    Fast man är inte mogen om man inte kan försörja er!

Varför ska ni åka gräddfil med bidrag när andra måste vänta tills de har inkomst? Vem avgör det?

Dina inlägg skriker omognad och rosa babylycka, men nu är saken gjord, ni är gravida och för barnets skull hoppas jag det går bra för er.

• enibaS

Haha idiot. Man behöver inte vara en dålig förälder bara för att man ha dålig ekonomi :) du vet tyvärr inte vad du snacka om. Då du säger stackars barn!

Eleonor01 skrev 2014-01-03 10:27:00 följande:
    Det är Knappast ett tecken på mognad att skaffa barn som släkten eller bidrag ska försörja. Stackars barn!!

• enibaS

Haha nej. Kommer inte att hända. :) det underlättar med bidrag. Och bara för att man är ung ska man inte skaffa barn, ojoj om du visste hur många det är som är YNGRE. :)

Tirem skrev 2014-01-03 10:27:13 följande:
    Ni ville ha barn tidigt men så bra... Fixa det då själva och belasta inte samhället ekonomiskt tack!

• enibaS

Ja, ett alternativ ja.

kvinnan03 skrev 2014-01-03 10:28:34 följande:
    socialbidrag ?

• enibaS

Tack! Det jävliga är att vi inte planerade, och hade skydd MEN blev gravid ändå och jag vill inte göra en abort pga att jag gjort de 1 gån förut.

kvinnan03 skrev 2014-01-03 10:33:53 följande:
    Men tänk om hon blivit gravid liksom utan att planera, alla skydd är inte 100%. 

Och vill behålla eller kanske det är som ni skriver då att hon planerade en graviditet med noll kronor på banken. Men socialen brukar ju då och in och hjälpa.

Svar på tråden Bo på gatan!