Inlägg från: enibaS |Visa alla inlägg
  • enibaS

Bo på gatan!

Mycket. Du vet ej vår situation så svårt för dig att förstå.

skpklm skrev 2014-01-03 10:43:44 följande:
    Ts, du skriver att  det inte finns jobb just där ni  bor.  Vad hindrar er att söka arbeten där de finns?

• enibaS

Jo de ha vi räknat med att vi få de mista, men vi ha redan lagt undan 4000kr som vi fick i julklappspenar, sen få vi ärva barnvagn, kläder osv, så vi har redan de mesta om man säger så, men vi sparar för fullt :)

seandra82 skrev 2014-01-03 10:52:37 följande:
    har du testat å kolla med försäkringskassan kanske ????? 21 år du är vuxen , dina föräldrar är egenterligen inte längre skyldiga att försörja dig men i dagens läge så bor många ungdomar hemma längre jag vet själv däremot hade jag inte barn då men det var mer pga av bostadsbrist o jobb . men i all fall . . moderskapsintyg får du från din barnmorska på vårdcentralen som du skickar in till försäkringskassan  o räkna med att du som ovan skrivit du får lägsta mammapenningen o barnbidraget kommer automatiskt efter barnets födelse . du kan ta ut i förväg mammapenning men räkna med att att du förlorar framöver efter barnet fötts så spara dina dagar så mkt du kan . 

• enibaS

Bra att uttala sig då du inte vet situationen. :) bara för att man ha dålig elonomi betyder inte de att barnet får en dålig uppväxt! Vi fixar de! Man behöver inte va så dum att man lämnar släkt och vänner. Man kan fixa de ändå, iaf vi! Sen om du intr fixade de, synd om dig men det gör vi! Viljan finns, och alla omkring oss ställer upp.

Amanda84 skrev 2014-01-03 10:58:39 följande:
    Eller så gör man som jag när man upptäcker att man är gravid. Man letar jobb och flyttar sedan 55 mil på grund av att det var där som man lyckades få jobb. Allt för att barnet ska få en trygg uppväxt. Om ni inte kan ta hand om er själva, hur ska ni då kunna ta hand om ett barn?

• enibaS

Vi söker gör fullt! :)

Limalie skrev 2014-01-03 10:51:38 följande:
    AF lär kräva ni söker jobb även i andra städer, man kan inte bara sitta och söka i sin lilla stad och tro att jobben flyger på en. Utöka områderna!

• enibaS

Det var ej planerat! :) men skulle de hända att jag blev gravid trots kondom och p-stav så alulle vi ej göra abort. :) nej.

Amanda84 skrev 2014-01-03 11:02:26 följande:
    Man ordnar väl för tusan sin "situation" innan man skaffar barn? Det verkar ju dessutom som att barnet i det här fallet var planerat eftersom ni "inte vill vänta med att skaffa barn tills ni är 30".

• enibaS

Du är i nästan samma sits som mig då :) Men jag är med i ungdomsgaranti så du är inte för gammal :) tro de är tills man är 25 år elr nått :) Ja precis, vi spara pengar för fullt & söker även jobb som galningar, ringer företag på företag! :) så nog fixa man de nog! :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 11:16:36 följande:
    Jag har också lite panik över att hitta jobb och skaffa bostad innan barnet kommer, går in i vecka 10 imorron :)Ska vara ute ur min lägenhet till den 1 mars, har inget jobb o eftersom jag också bara är 21 och inte tidigare jobbat så dröjer det ju dessutom 3 månader innan arbetsförmedlingen börjar hjälpa till. På grund av min ålder så vet jag ju att jag kommer skrivas in i ungdomsgarantin hos arbetsförmedlingen och därigenom få en sysselsättning och kanske kunna spara ihop lite pengar innan barnet kommer.

• enibaS

Tycker du ska hålla igen munnen om du inte ha nå bättre å säga.

skpklm skrev 2014-01-03 11:41:53 följande:
    "det mesta"   -  kan inte låta bli att skratta....

• enibaS

Är i v6 just nu :) gå snart in i v7 :)oj det är starkt jobbat! :) bor just nu hos föräldrarna men vi vill ju som sagt flytta hemifrån, så vi ska försöka hitta nå jobb & söka boende :) Om inte så ha vi en lägenhet som stå tom i sambons mormor hus om det skulle krisa sig riktigt :) men boende hoppas jag inte ska va några problem. :) precis! Helt rätt! :) vart är du ifrån? :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 11:47:25 följande:
    Jo ekonomimässigt så är vi nästan exakt i samma sits :) Vilken vecka var du i?Jag försöker med spara det som sparas kan men just nu lever jag på minimum, efter räkningar har jag 1500 kr kvar som går till mat o hushållsartiklar. Hoppas verkligen jag kan få ett jobb så fort som möjligt så man hinner spara ihop lite mer. Hur ser boendet ut för dig?

För just nu är mitt största problem att jag inte får hyra lägenhet utan att ha en stabil inkomst vilket jag just nu inte har.

Klart vi klarar det båda två, det kommer bli tufft men på ett eller annat sätt så kommer det gå :)

• enibaS

Men herregud, MAN FIXAR DET BARA MAN VILL!!! Jag ska väl föfan inte gå arbetslös hela livet!

skpklm skrev 2014-01-03 12:24:14 följande:
    Ett barn kostar cirka en miljon tills det blivit myndigt.  Tror att det var någon bank som  räknat ut det.   Med åren är det faktiskt mer än barnvagn  (som man kan klara sig utan)  som barn behöver.  Dagens barn verkar "behöva"  smartphones,  platt-tv,  surfplattor mm mm....

• enibaS

Ja de känns skönt! :) Men vi kommer nog söka annan lägenhet under tiden vi bo där! :) Den är en 1 1/2, men iaf nånting :) Ne man vill ju som ha eget krypin då de börja närma sig :) å helst då bebisen kommit ut :) Själv bor jag i norrland, i örnsköldsvik :)

beckylina3 skrev 2014-01-03 12:31:52 följande:
    Okej det måste ju kännas skönt att ni har boende färdigt :) Jag vill verkligen inte bo hemma hos mina föräldrar när barnet kommer, vill ha egen lägenhet ! Antar att jag kan få boende när jag får mammapeng eftersom det är en typ av inkomst men känns ju jobbigt att gå gravid hemma hos mina föräldrar tills barnet kommer och först då få flytta till eget :)Är från Motala men bor nu i Eskilstuna, du då?

• enibaS

Jo vi kommer ta den så länge :) ja de är en 1 1/2:a :)

seandra82 skrev 2014-01-03 12:40:21 följande:
    fast om ni har lägenhet o om ni har blivit erbjuden den tycker jag ni skall ta den först o sen kolla vidare  senare . sen beror det väl lite på hur stor lägenheten är ? en etta går knappt kanske ett kort tag sedan är det dags för en ny o större lägenhet.  

• enibaS

Jo kanske de, ska nog fara in och kolla upp allt sånt idag så man vet! Jag vet att man få ungdomsgaranti av af, men ha ingen aning om man få nå av försäkringskassan :)

kvinnan03 skrev 2014-01-03 12:34:14 följande:
    Har inte försäkringskassan aktivitetsersättning eller så när man är så ung kom på det nu? en summa man får om man är inskriven på arbetsförmedlingen?

• enibaS
    skpklm skrev 2014-01-03 15:15:04 följande:
    Alfa-kassa är det väl arbetslösa som inte varit med i någon arbetslöshetskassa kan få efter ett tag?   Knappast samtidigt som föräldrapenning.
    Du är en riktig bråkstake du. Fortsätter å skriver å tjafsa om detta. herregud.
  • enibaS
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 15:40:39 följande:
    Visst. Det kanske räknas som fast inkomst men det blir inte mer än knappt 50000kr per år å ingen hyr ut till någon med en lägre års inkomst än hyra oavsett. Varför skaffar ni barn så tidigt? Vad kan ni lära ett barn när ni själva är näst intill barn? Å varför ska jag som skattebetalare betala för er som tror att ni är vuxna?
    Om de är privat så hyr dom ut lilla du :) Har redan 2 hyresägare som vill & kan hyra ut så. :)
    för vi råkade ha samlag med vår partner och skyddet hjälpte tydligen inte!! Det var oplanerat för mig och jag gör inte abort ej gång till pga att jag gjort de en gång förr!! Tur jag bestämmer om jag vill ha barn elr inte. ingen annan kommer kunna ändra min vilja om barn, se3x, familj osv.
    Bli så jävla irriterad på folk som tro att dom vet bäst! Ibland händer de att människor skydda sig´, MEN ÄNDÅ BLI GRAVID! vi är vuxna, men man kan göra misstag! och nu blev de så, så va tyst å betala skatten bara :)
  • enibaS

Haha men tyck va du vill, tar inte åt mig av dig. Säg att jag är omogen. Men desamma säger jag. Att du ens öppnar mun å fortsätter gnäller på mig, kommer aldrig ändra mina val här i livet. Man lever bara en gång, ha man drömmar, ska man uppleva dom å skita i folket som trycker ner på en.

Tirem skrev 2014-01-03 17:36:18 följande:
    Om du vill visa mognad kan du åtminstone lägga ner attityden, att lägga till "lilla du" bekräftar återigen viss avsaknad av mognad tyvärr.

• enibaS

Klart man blir spydig och otrevlig då alla tro att man inte gör ett jävla skit, alla ba men sök jobb, fixa utbildning, hur kan ni spara ett barn då ni inte ha jobb osv osv! Tycker inte att man ska uttala sig så mycket då man inte vet ett skit om personen, och vad jag och min sambo gjort/försöker göra! Vem vet om vi ha sökt över 100 jobb. Vi planerade inte. Vi ha sökt och söker jobb för fullt. har utbilning och extra jobba! Men folk uttalar sig om så mycket men vet ingenting! Denna tråd startade jag för jag hade frågor, inte för att bli nertryckt!

MammaMia93 skrev 2014-01-03 17:54:56 följande:
    Helt plötsligt förstår jag varför folk ser ner på oss ''unga mammor''... 

TS, varför blir du så otrevlig och spydig? Du kan väl inte på fullaste allvar tro att du skulle få svar som ''Grattis till bebisen!! Du har rätt till dessa bidrag... Du kan vara helt lugn! Vi skattebetalare tar hand om dig så att du kan ha en lugn och mysig graviditet och bebistid! '' ..?

Jag förstår att du väljer att behålla barnet framför abort, men det är DITT och pappans ansvar att försörja det inte alla skattebetalare. Absolut inte som första utväg åtminstone. Om man hamnar i en situation där man gjort allt man kan men trots det inte kan försörja sig så är det klart att man får hjälp (min åsikt, tyvärr inte sanning för alla). 

Jag råder dig att både du och pappan skaffar jobb eller utbildar er om ni inte har högskoleutbildning.

Lycka till!

• enibaS

Men varför alua du inte ba å skriva? Vill inte ha dina åsikter. Du veerka vara en människa som bara söker efter bråk.

skpklm skrev 2014-01-03 18:57:15 följande:
    Troligen för att jag skaffat mig ganska mycket erfarenhet och genom mitt jobb fått inblick i ganska många personers liv -  inte alltid en dans på rosor.

Svar på tråden Bo på gatan!