Inlägg från: Anonym (mammakropp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mammakropp)

Anonyma viktklubben

Hakar på för lite pepp och för att inte "glömma" mitt projekt. 

Är 158cm lång oc vägde 52kg innan första barnet. Gick ner till den startvikten precis innan jag åter igen blev gravid. 2an föddes för knappt ett år sen och jag har nu väger idag 62kg. Det mesta sitter runt magen och lår fördelat så att kärlekshantagen är olika stora på vänster och höger sida. Mitt mål är att komma åt lite av mamma magen och kanske tappa några kg till. Om ja ska sätta en målvikt så ca 55kg. 

Då det är återgång till jobbet igen i vår och det är svårt att få till träning så kommer jag satsa på att röra mig mer i vardagen. Har så smått börjat gå för dagishämtning tor (6,5km)  och planerar att börja cykla den sträckan i vår. när det gäller maten försöker jag bli bättre på att laga sallad (testar lite nya salladsrecept) och försöka låta bli småätandet för att man inte har något bättre för sig.  

• Anonym (mammakropp)

Gjorde en vägning för att få koll på läget då jag mkt sällan väger mig och mer har höftat på viktfrågan tidigare. Vägde 62,7kg dvs 0,7kg mer än jag har sagt till mig själv tidigare. Kändes direkt som ett bakslag men borde kanske inte se det så. 

Har idag iaf lämnat på dagis med apostlahästarna dvs 6,5km promenad och sen dammsugit halva huset. Har nu precis intagit en lunch bestående av en bönsallad med en clementin till efterrätt. 

• Anonym (mammakropp)
    Anonym (Victoria) skrev 2014-01-13 22:32:51 följande:
    Hej och välkommen mammakropp!

Tror du kommer nå ditt mål redan fram till sommaren om du kommer röra så mycket på dig!
    Duktigt med städningen idag också :)

Hittar du några goda salladsrecept får du gärna slänga in dem här!
    Vill testar lite nytt här hemma och ett recept på bönsalad som blivit oväntat populär /även hos barnen) är:
    Stora vita böner 
    röd paprika 
    gurka
    tomater
    rödlök 
    casynötter
    (isbergsallad/babyspenat) tager om jag haver ingridigenser även om barnen inte är så förtjusta i isberg annars så utesluter jag 

vinigrett:
    2msk olja
    1msk balsamvinäger
    0,5 pressad lime
    lite salt
    lite grovmald svertpeppar 
    lite spiskummin (sägs motverka bönernas gasbildande effekt)
    blanda ihop vinigretten och häll över salladen.  
  • Anonym (mammakropp)

matmässigt en dålig dag igår. Fira en äldre släkting och bjöds på tai resturangens lunchbuffe och sen prinsenstårta. Kunde hålla mig iaf till att inte föräta mig och bara ta en liten tårtbit. Promenerade ca 3km som vardagsmotion. 

Ang vägning så har jag vägt mig ganska sällan och sen "gissat" mellan gångerna var jag borde befinna mig. Nu vägde jag mig i måndags och blev ju lite besviken då jag ju inbillat mig själv jag vägde mindre än jag gjorde. Så nu funderar jag på om jag ska börja veckoväga för att slippa gissa och för att få lite mer realtids feedback om jag är på rätt spår med mat och träning. 

Uppmuntrans handla en ny parkas häromdagen på postorder så jag ska kunna vara ute trots kylan. Min gamla vinterjacka är sen innan barnen föddes och de bredarehöfterna (och övrigt nytt hull) gör att den kasar upp och ser allment korvad ut så nu behövde här förnyas. Velade mellan en större storlek eller min vanliga men bestämde mig för att inte gå upp en storlek utan ist får jag väll se till och trimma in kroppen i denna om den visar sig vara lite i minsta laget. 

För övrigt så slutade jag amma för ca en månad sen och hoppas på att några mamma kg ska släppa med det även denna gång. Tillhör iaf inte de som rasar i vikt av amning snarare tvärt om.  

• Anonym (mammakropp)

Ger mig själv en klapp på axlen för att igår ha motstått flera frestelser och promenerade ca 9km. Hade ätit en dålig frukost och var i mataffären när suget blev stort och i vanliga fall skulle jag köpt en dubbel snickers och en cola och sätta i mig påvägen vidare. Nu köpte jag barnmat (till barnet) och två musli bars ist. Tog en bar och gick hem och åt lunch bestående av grekisk sallad med ungsgtillagad kycklingspett sen dagen innan. 

Senare på kvällen hade sambon sötsug och köpte chokladcola och turkisk peppar. Höll mig från att änns smaka. Tycker nog att ju mer socker jag lyckas kapa och ju längre sen jag åt det ju mindre sug har jag efter socker. 

De där muslibarerna i butiken tycks vara ganska söta de med konstaterade jag senare och tittade på om man kan göra egna. Någon med ett bra recept? Kollade på nätet och alla recept jag hittar hålls ihop med något sött som kan vara sirap, hounung, socker och i ett alt använde de äpple jouce koncentrat. 

• Anonym (mammakropp)
    Anonym (Elin) skrev 2014-01-16 15:14:15 följande:
    Idag ingen bra dag. Så nära att ge upp just nu! Irriterad och allmänt less. Inte nog med det, sambon ska iväg och kolla på hockey. Något jag inte missunnar honom men det hade inte gjort något om det var någon annan dag när mitt humör var bättre. Stora tjejen är inne i någon trotsperiod så kvällen kommer nog sluta med att jag ligger i sängen med en påse chips.
    Kan känna igen mig i det där. Sist tänkte jag att jag inte ville känna mig både fet och bitter på soffan så stålsatte mig tröstätandet. Kände mig ist stolt över mig själv när jag klarat att stålsätta mig.  
  • Anonym (mammakropp)

Funderar på det här med vilken dag man ska lägga sin veckoinvägnng på. Var först inne på fredag för att få som ett kvitto på veckans slit. Kom sen fram till att det lätt kunde ge än en "belönings ätar helg" om man fick bra resultat. Måndag är kanske bättre för att inte slöa till för mkt på helgen men ger det kanske ist att man blir latare under veckan om man blir nöjd med förra veckans resultat. Svårt det där. 

Igår blev det inte så mkt motion för min del men tyckte jag skötte maten bra. Fredags snackset när barnen somnat tycker jag också gick bra mot mitt gamla jag mätt. Åt 6st turkiska peppar karameller men motstod frosseri och söta drickan. 

Mötte en jätte frestelse igår dock som blev lite svårhanterad. Sonen 3,5år (som behöver lägga på sig lite i vikt) hittar en öppnad chipspåse och vill ha. Häller upp några åt honom och tänker jag ska låta bli att hjälpa honom äta upp de. Går bra men så kommer sonen och börjar försöka mata mig med chipsen. Försöker med att men inte ska väll jag äta upp chipsen för dig. Sonen säger då jo mamma gapa här kommer en lastbil. Fick ta ett chips men sen var det bra. Fick mig dock att börja fundera på hur man ska förklara för en härmande 3,5åring att mamma bantar men att han gör motsatsen. De gör ju liksom som man gör inte som man säger.

• Anonym (mammakropp)
    Anonym (bullmamman) skrev 2014-01-18 18:10:51 följande:
    Starkt gjort! Var det en stor frestelse att motstå chipsen och att du sen gjorde det visar ju att du faktiskt kan, om du vill. Då blir det en enkelt match nästa gång :) 

Kanske du inte behöver förklara för ditt barn att du bantar utan det kanske räcker med att säga att du är mätt helt enkelt?

Måndag är väl en bra dag att väga sig. Ny vecka, ny start liksom. 
    Försöker svara på direkta frågor med enkla svar och sen inte lägga in så mkt bantar tankar och kroppsidial ideer. Av hällsoskäl skulle han behöva gå upp och jag ner även om ingen av oss är så extrema att någon hytter med fingrarna åt oss än ;) 

Med tanke på att familjens medlemmar har så olika behov så är det svårt att få till special koster och dieter i vårt hem. Kör på "samma gamla vanliga" mat men försöker ta mindre potioner och har börjat laga sallad som jag själv försöker ta rikligt av. 

Vägde mig ju i måndags så ska nog fortsätta med måndagsvägningar. Ska bli spännande och se om det blir något resultat på en vecka. Känner att jag har stått emot många frestelser och överträffat mig själv samt kommit ut på flera ordentliga promenader under veckan. Det känner jag mig iaf nöjd med så här innan vägning. Känns som jag fått mer energi på nått sätt så syns det dessutom på vågen också på mån skulle det ju vara roligt. 
  • Anonym (mammakropp)

Sämst på frukost så där ska jag inte säga nått. 

Har ätit en halv kebbab till middag så känns ju sådär. Mitt gamla jag skulle ha satt i sig hela så är nöjd med att jag inte kände jag var tvungen att pressa i mig hela idag. 

För övrigt så dök min mens upp idag som en överraskning. Har inte haft någon sen 2an föddes för 10mån sen så känns ovant. Började ju direkt fundera på hur var dte nu, när börjar man lägga på sig vätska och när är den ur än igen... Vägning imorgon så får vi se iaf. 

• Anonym (mammakropp)

Vikt förra måndagen 62,7kg 
    Vikt idag 61,9kg 
    Slutmål 52kg

När mensen kom som en överraskning igår så trodde jag ju aldrig jag skulle ha gått synligt ner något denna vecka då jag iaf före barnen har lagt på mig mkt vätska i samband med mensen. Och när man bryter ett kg gränsen känns det ju alltid bra (och 10kg siffran än bättre). Känner mig själv nöjd med resultatet. 

Svar på tråden Anonyma viktklubben