• hösttussilago

Godaste soppan?

Vi ska ha dop-kalas med ett 50tal gäster och har tänkt servera soppa och hembakat bröd. Barnen kommer ev få varmkorv.
    Efteråt kommer det att finnas fika (ingen tårta, men vaniljhjärtan och en massa annat).

Vill gärna att soppan ska kännas lite lyxig (men ändå inte kosta skjortan...)  och vara en sådan som går hem hos de flesta (alltså inte för "annorlunda", för stark eller så). Gärna en soppa som går att göra ett par dagar i förväg och sedan kan värmas upp.

Har ni ngt förslag på godaste soppan, helt enkel!!??

• Svar på tråden Godaste soppan?
  • Madraykin

En riktigt god, gräddig italiensk tomatsoppa lagad från scratch på söta körsbärs/romantico/plommontomater. Ha skålar med tillbehör som gästerna kan ta av - gräddfil, riven parmesan, basilika, en kvarn med svartpeppar. Eventuellt ett fat med parmaskinka som köttnörden kan lägga på brödskivan, annars går ju en sån hem hos de flesta! Både vegetarisk och glutenfri. 

• La Lola
    stingrocka skrev 2014-01-03 19:32:54 följande:
    Googlade receptet! Det måste jag testa!! Tackar  Solig
    När jag gjorde den till en tjejfest så blandade jag lite olika recept o det blev en höjdare!
    Serverade min soppa med nachos och salsa och guacamole. Det fanns bröd också men alla föredrog nachos.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hösttussilago
    Madraykin skrev 2014-01-04 02:36:02 följande:
    En riktigt god, gräddig italiensk tomatsoppa lagad från scratch på söta körsbärs/romantico/plommontomater. Ha skålar med tillbehör som gästerna kan ta av - gräddfil, riven parmesan, basilika, en kvarn med svartpeppar. Eventuellt ett fat med parmaskinka som köttnörden kan lägga på brödskivan, annars går ju en sån hem hos de flesta! Både vegetarisk och glutenfri. 
    Tack!
    Vill du tipsa om ngn "riktigt god, gräddig italiensk tomatsoppa"? :)
  • dessan59

på tal om soppa, är det någon som vet hur jag gör frikadeller?? jag bodde på ett fosterhem i Halland, och mamman gjorde ofta vitkålssoppa med frikadeller. och jag älskade det!!

• adiscobloodbath

Pekingsoppa, gulaschsoppa? Kanske smart att göra en vegetarisk också om man gör en med kött? Jag brukar göra en indisk linssoppa som är sjukt god! Röda linser, morötter, gul lök, vitlök, ingefära, krossad tomat, grönsaksbuljong, sambal oelek, kryddar med spiskummin.

• gbgumman

Grön ärtsoppa lyxa till och ha i lite mousserande. Grön ärtsoppa - Crème Ninon
    Tror prinsessan Viktoria hade det på bröllopet.

• Madraykin
    hösttussilago skrev 2014-01-04 11:34:46 följande:
    Tack!
    Vill du tipsa om ngn "riktigt god, gräddig italiensk tomatsoppa"? :)
    Absolut, är dock kass på recept då jag alltid höftar men på ett ungefär för 3-4 pers:

Skålla och skala 500g tomater, kör sen i mixern så det blir "passerat" eller vad det heter.

Finhacka 3 medelstora shalottenlökar, skär tunna skivor av 2-4 vitlöksklyftor (beroende på smak) samt en stor stjälk selleri som du skivat i kanske 0.5cm tjocka skivor, samt riv en morot fint.

Fräs lök/vitlök/selleri/morot ihop i en klick äkta smör samt ett par matskedar god olivolja. Smula ner en tärning grönsaksbuljong. Låt fräsa ett par minuter tills det fått färg. Blanda ner 2 matskedar tomatpuré, låt puttra någon minut till.

I med dina passerade tomater + 2 dl vatten, 1 dl grädde, 1 dl vitt vin. I med ett par matskedar finhackad basilika och en nypa socker, lite salt och generöst med svartpeppar (helst direktmalen från kvarn).

Låt sjuda ca 10 min, smaka av och se om det behövs nåt mer. Kanske lite mer tomatpuré om tomaterna inte var så fylliga som en önskat, eller en skvätt vin till om du vill få upp syrahalten ytterligare etc. Låt sjuda ihop ytterligare 10-15 minuter. Och gör du soppan i förväg för att sen bara värma på, ta det lugnt med vitlöken! Den tenderar att växa i styrka när den får gotta till sig ett par dagar i kylskåpet ha ha. Jag brukar häva i en skvätt extra grädde när jag värmer upp kyld soppa, just för att balansera smakerna något som ofta ökat i styrka.

Gällande tomaterna föredrar jag söta plommon/romantico/körsbär men det är klart att det blir stor prisskillnad gentemot att köpa vanliga (som också ger en riktigt god soppa). Men köp gärna hos någon bra grönsakshandlare och låt tomaterna stå framme i rumstemp ett par dagar innan tillagning, så att de verkligen är välmogna. 

Och som tillbehör t.ex. skålar med riven parmesan (eller en bit parmesan som gästerna får riva själva), gräddfil eller créme fraiche, nån kruka färsk basilika, kvarn med svartpeppar, finhackade oliver, en flaska fin olivolja, ett gott rustikt bröd. Och kanske parmaskinka om det är någon köttnörd som måste tas hänsyn till Flört

Grönsaksbuljongen kan förresten bytas ut mot hönsbuljong för lite fylligare smak enligt många kockar, jag själv är dock lite skeptisk mot hönsbuljong ha ha. Men det är ju en smaksak, dock blir den ju inte längre vegetarisk. Och vill du ha en helt slät soppa är det bara att du mixar en veva till innan du fyller på med vätskan, dock tycker jag att det höjer upplevelsen när det är lite bitar i.
  • hösttussilago
    Madraykin skrev 2014-01-04 19:06:40 följande:
    Absolut, är dock kass på recept då jag alltid höftar men på ett ungefär för 3-4 pers:

Skålla och skala 500g tomater, kör sen i mixern så det blir "passerat" eller vad det heter.

Finhacka 3 medelstora shalottenlökar, skär tunna skivor av 2-4 vitlöksklyftor (beroende på smak) samt en stor stjälk selleri som du skivat i kanske 0.5cm tjocka skivor, samt riv en morot fint.

Fräs lök/vitlök/selleri/morot ihop i en klick äkta smör samt ett par matskedar god olivolja. Smula ner en tärning grönsaksbuljong. Låt fräsa ett par minuter tills det fått färg. Blanda ner 2 matskedar tomatpuré, låt puttra någon minut till.

I med dina passerade tomater + 2 dl vatten, 1 dl grädde, 1 dl vitt vin. I med ett par matskedar finhackad basilika och en nypa socker, lite salt och generöst med svartpeppar (helst direktmalen från kvarn).

Låt sjuda ca 10 min, smaka av och se om det behövs nåt mer. Kanske lite mer tomatpuré om tomaterna inte var så fylliga som en önskat, eller en skvätt vin till om du vill få upp syrahalten ytterligare etc. Låt sjuda ihop ytterligare 10-15 minuter. Och gör du soppan i förväg för att sen bara värma på, ta det lugnt med vitlöken! Den tenderar att växa i styrka när den får gotta till sig ett par dagar i kylskåpet ha ha. Jag brukar häva i en skvätt extra grädde när jag värmer upp kyld soppa, just för att balansera smakerna något som ofta ökat i styrka.

Gällande tomaterna föredrar jag söta plommon/romantico/körsbär men det är klart att det blir stor prisskillnad gentemot att köpa vanliga (som också ger en riktigt god soppa). Men köp gärna hos någon bra grönsakshandlare och låt tomaterna stå framme i rumstemp ett par dagar innan tillagning, så att de verkligen är välmogna. 

Och som tillbehör t.ex. skålar med riven parmesan (eller en bit parmesan som gästerna får riva själva), gräddfil eller créme fraiche, nån kruka färsk basilika, kvarn med svartpeppar, finhackade oliver, en flaska fin olivolja, ett gott rustikt bröd. Och kanske parmaskinka om det är någon köttnörd som måste tas hänsyn till Flört

Grönsaksbuljongen kan förresten bytas ut mot hönsbuljong för lite fylligare smak enligt många kockar, jag själv är dock lite skeptisk mot hönsbuljong ha ha. Men det är ju en smaksak, dock blir den ju inte längre vegetarisk. Och vill du ha en helt slät soppa är det bara att du mixar en veva till innan du fyller på med vätskan, dock tycker jag att det höjer upplevelsen när det är lite bitar i.
    Å, tusen TACK!! Tror minsann vi kör på den här!  :)

Tänker du att det försämrar smaken avsevärt om man kör hälften av tomaterna från kartong (passerade tomater?) och hälften färska? Blir ju en väldig skillnad i både pris och arbete...
  • Madraykin
    hösttussilago skrev 2014-01-04 19:24:35 följande:

Tänker du att det försämrar smaken avsevärt om man kör hälften av tomaterna från kartong (passerade tomater?) och hälften färska? Blir ju en väldig skillnad i både pris och arbete...
    När jag är lat kör jag passerade från kartong Flört Det blir fortf gott men inte på samma nivå som med färska. Men prova hemma innan med passerade från kartong, och gillar ni smaken så är det ju bara att köra! För ja, klart det blir stor prisskillnad. 
  • phillipha

Om du vill fuska med tomatsoppan så köp hela på burk. Passerade har sämst kvalitet man tar typ det som blir kvar. Köp mutti hela eller delize(tror jag de heter)

Ta sedan goda färska tomater kvisttomter från Holland brukar vara ok. Du kan ju blanda upp med romanticatomater som har god smak. För extra god smak så rostar du tomaterna i ugnen, 200grader i ca 1 timme innan du drar av skalet. Smaken intensifieras av rostningen :)

• Madraykin
    hösttussilago skrev 2014-01-04 19:24:35 följande:

Dock handlar det om vad, runt 8kg tomater till 50 pers? Så ca 200 spänn med ett kilopris på 25 spänn. Men klart det blir skillnad om en är i ett läge att en måste vända på varenda krona, men själv tycker jag lätt att det är värt pengarna och extraarbetet som är. Om inte annat enbart för att kunna känna att en gjort det helt från scratch, särskilt när någon frågar efter receptet Flört
  • Madraykin
    phillipha skrev 2014-01-04 19:44:20 följande:
    Om du vill fuska med tomatsoppan så köp hela på burk. Passerade har sämst kvalitet man tar typ det som blir kvar. Köp mutti hela eller delize(tror jag de heter)

Ta sedan goda färska tomater kvisttomter från Holland brukar vara ok. Du kan ju blanda upp med romanticatomater som har god smak. För extra god smak så rostar du tomaterna i ugnen, 200grader i ca 1 timme innan du drar av skalet. Smaken intensifieras av rostningen :)
    Åh, att rosta i ugn innan måste jag prova - tack för tipset!
  • MRMR1

Billigt & uppskattat av de flesta, Sötpotatis soppa.

Sötpotatis, några vanliga potatisar, purjolök, palsternacka, ev färsk chili. Stek i smör +olivolja med 1-2 msk Curry + 1 msk Koriander.

Slå på vatten och koka mjukt ca 15-20 minuter. Mixa och slå i lite grädde samt salt & peppar.

Servera gärna med lite färsk persilja samt smulad fetaost. Gult och vackert samt jädrigt gott!!

Svar på tråden Godaste soppan?