hösttussilago skrev 2014-01-04 11:34:46 följande:
Tack!
Vill du tipsa om ngn "riktigt god, gräddig italiensk tomatsoppa"? :)
Absolut, är dock kass på recept då jag alltid höftar men på ett ungefär för 3-4 pers:
Skålla och skala 500g tomater, kör sen i mixern så det blir "passerat" eller vad det heter.
Finhacka 3 medelstora shalottenlökar, skär tunna skivor av 2-4 vitlöksklyftor (beroende på smak) samt en stor stjälk selleri som du skivat i kanske 0.5cm tjocka skivor, samt riv en morot fint.
Fräs lök/vitlök/selleri/morot ihop i en klick äkta smör samt ett par matskedar god olivolja. Smula ner en tärning grönsaksbuljong. Låt fräsa ett par minuter tills det fått färg. Blanda ner 2 matskedar tomatpuré, låt puttra någon minut till.
I med dina passerade tomater + 2 dl vatten, 1 dl grädde, 1 dl vitt vin. I med ett par matskedar finhackad basilika och en nypa socker, lite salt och generöst med svartpeppar (helst direktmalen från kvarn).
Låt sjuda ca 10 min, smaka av och se om det behövs nåt mer. Kanske lite mer tomatpuré om tomaterna inte var så fylliga som en önskat, eller en skvätt vin till om du vill få upp syrahalten ytterligare etc. Låt sjuda ihop ytterligare 10-15 minuter. Och gör du soppan i förväg för att sen bara värma på, ta det lugnt med vitlöken! Den tenderar att växa i styrka när den får gotta till sig ett par dagar i kylskåpet ha ha. Jag brukar häva i en skvätt extra grädde när jag värmer upp kyld soppa, just för att balansera smakerna något som ofta ökat i styrka.
Gällande tomaterna föredrar jag söta plommon/romantico/körsbär men det är klart att det blir stor prisskillnad gentemot att köpa vanliga (som också ger en riktigt god soppa). Men köp gärna hos någon bra grönsakshandlare och låt tomaterna stå framme i rumstemp ett par dagar innan tillagning, så att de verkligen är välmogna.
Och som tillbehör t.ex. skålar med riven parmesan (eller en bit parmesan som gästerna får riva själva), gräddfil eller créme fraiche, nån kruka färsk basilika, kvarn med svartpeppar, finhackade oliver, en flaska fin olivolja, ett gott rustikt bröd. Och kanske parmaskinka om det är någon köttnörd som måste tas hänsyn till
Grönsaksbuljongen kan förresten bytas ut mot hönsbuljong för lite fylligare smak enligt många kockar, jag själv är dock lite skeptisk mot hönsbuljong ha ha. Men det är ju en smaksak, dock blir den ju inte längre vegetarisk. Och vill du ha en helt slät soppa är det bara att du mixar en veva till innan du fyller på med vätskan, dock tycker jag att det höjer upplevelsen när det är lite bitar i.