• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Anonym (Qwe)

Fast Ts betalar 3819 kr i månaden till pappan i underhåll för ynka 4 dagar i månaden!

Även pappan bör lägga samma siffra och plus barnbidrag( exklflerbarnstillägg) blir det 10 788 som går till barnen per månad!

Ni som hävdar att Ts ska betala mer pengar, vad grundar ni det på?

Ja, om hon haft dem varannan helg kan jag förstå set mer med hon har dem 4 dagar minsta per månad! I det närmaste VV!

• MadHatter

Varför har ni underhållstöd från FK istället för att räkna ut underhållsbidrag?

FK ska egentligen bara användas när uf inte har råd med fullt bidrag eller när föräldrarna inte kommer överens.

Men om ni nu har underhållsstöd kan din ex i dagsläget inte kräva att du betalar mer än underhållet + barnens kostnader när de är hos dig. Ofta delar man också på större kostnader som cykel/moped fritidsintressen mm. Detta är dock inget juridiskt krav. Jag (eller mitt barn) får underhållsstöd och jag står för alla kostnader runt barnet.

Men om ni istället räknar ut bidrag kommer ni ju fram till hur mycket just era barn får kosta och hur mycket överskott respektive förälder har - dvs hur stor betalningsförmåga ni har och hur mycket respektive förälder ska betala.

• MadHatter

Du har som flera skriver också rätt att göra avdrag på underhållet för den tid barnen är hos dig. Var gränsen går för v/v vet jag inte, men det ver ju FK.

• Lovizas Mamma

Mitt ex betalar underhåll till mig fast vårt barn bor 50/50 plus att jag har barnbidraget, han hade varannan helg förut och när vi utökade ville han fortsätta betala underhåll och att jag såg till att hon hade det hon behövde och betalade allt, och det gör jag, men när han tyckte att jag skulle betala för en grej som hon endast har användning för och bara kommer använda där sa jag ifrån, hade det varit en småsak hade jag köpt den men nu var det en grej för ca 1000:- och det är nått som hon aldrig kommer använda när hon är hos mig. Jag vet inte vem som är "förloraren" i våran överenskommelse men jag skulle inte begära att han var med och betalade nått mer, mest för att vi har en bra och fungerande relation och jag tycker inte det är värt att sabba den pga pengar,

• sextiotalist

Jag tycker det kan vara läge att ta kontakt med en jurist för att räkna ut vad var och en av ni föräldrar ska bidra till barnens kostnader. Såvida du inte har en väldigt mycket högre lön än vad han har, så tror jag att du bidrar gott och väl med den delen du ska bidra med.

Lovizas Mamma skrev 2014-01-04 09:00:21 följande:
    Mitt ex betalar underhåll till mig fast vårt barn bor 50/50 plus att jag har barnbidraget, han hade varannan helg förut och när vi utökade ville han fortsätta betala underhåll och att jag såg till att hon hade det hon behövde och betalade allt, och det gör jag, men när han tyckte att jag skulle betala för en grej som hon endast har användning för och bara kommer använda där sa jag ifrån, hade det varit en småsak hade jag köpt den men nu var det en grej för ca 1000:- och det är nått som hon aldrig kommer använda när hon är hos mig. Jag vet inte vem som är "förloraren" i våran överenskommelse men jag skulle inte begära att han var med och betalade nått mer, mest för att vi har en bra och fungerande relation och jag tycker inte det är värt att sabba den pga pengar,
    Jag tycker det låter mer som pappan är den som förstör situationen med pengar. Eller ska TS bara betala och knipa för att det ska bli en bra relation
  • Lovizas Mamma

Nää, det var inte så jag menade, det som TS skriver att hennes ex vill att hon ska vara med och betala är ju sånt som ska ingå i underhållet, bortsett från fritidsaktiviteter, det ingår inte i underhållet.
    Fast egentligen spelar det ingen roll för den som betalar underhåll har ingen skyldighet att betala nått mer, om TS däremot har dubbelt så stor inkomst så ska väl hon då betala dubbelt så mycket när det gäller barnen? För det är väl så det funkar i parförhållanden? Att man betalar procentuellt?!? Och även om dom inte delar hem nu så delar dom fortfarande barn och den delen ska väl inte ändras bara för att man separerar?
    MEN NEJ, TS ska INTE vara med och betala halva försäkringen, om barnen har fritids ska dom ansöka om 2 platser per barn, tiden dom är där när dom är hos pappan ska han betala utifrån hans inkomst och tiden dom är på fritis när dom är hos mamman ska hon betala för den utgiften är inkomstbaserad, fritidsaktiviteter JA, egentligen, för det ingår inte i underhållet, men det är fortfarande inget krav, vill TS inte betala så behöver hon inte, och då kan pappan välja att betala själv eller låta barnen sluta med aktiviteter... Vinterkläder NEJ, det ska han fixa.
    Sen att han har en sambo som betalar hälften av deras gemensamma kostnader vet jag inte om det spelar nån roll, borde inte göra det för det har ju inget med barnen att göra på det sättet, men jag vet inte hur det funkar med ekonomiskt ansvar gentemot bonusbarn...

Och det här med att blanda in advokat och rätten för att få mer/betala mindre underhåll tror jag inte funkar om inte ena förälderns tjänar pyttelite och den andra hur mycket som helst.

• MuppinCowboy
    sextiotalist skrev 2014-01-04 09:24:38 följande:
    Jag tycker det kan vara läge att ta kontakt med en jurist för att räkna ut vad var och en av ni föräldrar ska bidra till barnens kostnader. Såvida du inte har en väldigt mycket högre lön än vad han har, så tror jag att du bidrar gott och väl med den delen du ska bidra med.

Jag tycker det låter mer som pappan är den som förstör situationen med pengar. Eller ska TS bara betala och knipa för att det ska bli en bra relation
    Tyvärr är det för vanligt med bittra föräldrar som ska bråka om det ekonomiska pga av bitterhet eller snålhet, vissa ska ju till och med ha varannan vecka bara för att slippa ge underhåll.

Många gånger utnyttjas också den enas vilja att skona barnet från bråk så dem säger ja och amen till den andres krav för 'barnets skull', det är bättre att sätta ner foten för inget barn mår bra av att mamman (eller pappan) körs över av den andre föräldern.

I TS fall så är det ju bara fånigt av pappan att bråka då han redan har fått för mycket underhåll, eller så kan han betala tillbaka det retroaktivt också så räcker det säkert mer än nog till halva summan för vinterkläder mm, men då ska barnen dessutom självklart få använda och nyttja dessa kläder även hos mamman (det är många som inte låter barnen ha med sig alla sina kläder till den andre föräldern)

Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Mamma)

Tack så jättemycket för alla svar. Jag har försökt att prata med pappan om detta och även föreslagit samarbetssamtal för att vi ska kunna reda ut det här så att barnen slipper hamna i kläm men han vägrar. Enda anledningen att han har barnen 4 dagar mer än halvtid är för att han krävde detta. Han ville annars att barnen skulle gå igenom en vårdnadsutredning och jag ville att barnen skulle slippa detta. Jag har i 4 år försökt få detta att fungera och har alltid backat för barnens skull men nu går det inte längre. Min ekonomi klarar inte av att både betala underhåll till honom och dessutom betala för halva barnens kostnader. Jag har barnen nästintill växelvis och jag står för alla utgifter när dom är hos mig. Anledningen till min fråga var att pappan pressar mig på att jag skall betala fritids, försäkringar och deras aktiviteter. Barnens totala fasta kostnader med fritids och försäkringar är 1800 kr per månad förutom aktiviteterna. Sedan tillkommer ju mat och kläder självklart. Han får alltså 3819 kr av mig varje månad men kräver ändå att jag ska stå för minst hälften av dessa kostnader. Är inte det lite konstigt? Jag handlar alla kläder barnen har hos mig och mat. Det som diffar är 4 dagar oss emellan och detta är enligt honom det han får 3819 kr för att täcka upp för.

• Lukom

Alså herregud jag är endamstående mamma och jag får inte ett öre mer än 1250kr av min sons pappa!! Jag har min son 100%!

Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?