• Anonym (Mamma)

Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?

Hej!

Jag har mina tre barn onsdag till måndag varannan vecka. Alltså 10 dagar i månaden (4 dagar per månad mindre än växelvis boende) Jag betalar nu via försäkringskassan 1273 kr/ barn och månad.

Min fråga är vad som skall ingå i underhållet. Enligt barnens pappa är det jag betalar enbart för att täcka upp hans kostnader för dom 4 dagar extra han har barnen utöver växelvis boende. Detta kan väl inte stämma? Han kräver att jag skall betala halva barnens försäkringar, fritidsavgifter, vinterkläder, aktiviteter m.m plus underhåll till honom.

Självklart betalar jag för dom kostnader barnen har när dom är hos mig dvs. kläder och mat samt annat dom behöver. Jag betalar även deras mobiltelefoner som dom även använder när dom är hos honom.

Är det verkligen meningen att jag skall betala underhåll samt stå för hälften av alla kostnader när jag ändå har dom 10 dagar per månad? Vi bor i likadana lägenheter så kostnaderna för oss där är lika förutom att han har en sambo som står för halva boendekostnaden medan jag är ensamstående, påverkar detta något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?
  • Anonym (Mamma)
    Lukom skrev 2014-01-05 17:31:57 följande:
    Alså herregud jag är endamstående mamma och jag får inte ett öre mer än 1250kr av min sons pappa!! Jag har min son 100%!

Hade jag inte haft mina barn alls hade jag självklart inte haft något emot att bidra mer för att barnen ska få allt dom behöver . Men nu har jag dom bara 4 dagar mindre än heltid och betalar 3819 kr varje månad och barnens pappa kräver att jag dessutom skall betala hälften av alla barnens kostnader samt stå för allt när barnen är hos mig. Detta är en omöjlighet för mig och detta resulterar i att han själv inte lägger några pengar alls på barnen utan jag står för allt!
  • SupersurasunkSara
    Lukom skrev 2014-01-03 23:31:38 följande:
    Hej enligt lag om han har större inkomst än dig ska han betala mer i underhåll är 1250kr
    Länka gärna till den lagen tack.
  • Fnulan

Jag har alltid bara fått underhåll och inget mer än det. Jag tycker att du ska ta kontakt med försäkringskassan så sköter dom det istället. Eftersom vi inte kunnat prata så har allt vårt gått via försäkringskassan. Jag vet att mitt ex fick betala mindre på sommaren om han hade dom i mer än ett par dagar i sträck. Men jag fick inte mer om han inte hade dom som han skulle. 

Att tjaffsa om pengar drabbar bara barnen därför har jag struntat i att bråka och betalt allt. Jag hade turen att jag hade en ekonomi som klarade det. 

• SupersurasunkSara

Jag tror att gränsen går vid 12 dagar för att det ska räknas som 50% men jag vet inte. Betalar man underhåll, via fk eller själv så har man gjort sin plikt. Man måste inte betala någonting mer om man inte har ett domstolsbeslut på det utom det barnen använder hemma hos en.

Betalar man via fk kan man få uträknat om man har råd att betala hela summan själv eller om fk ska gå in och täcka upp.
    Egentligen ska denna metod endast användas så den underhållsskyldige inte har råd att betala mer, annars ska man eg räkna ut barnens verkliga kostnader och dela på dessa utefter vad var och en har råd med.
    Dock, då kan den uhskyldige löka med utbetalningen och den andra föräldern måste ta hjälp av kronofogden för att få sina pengar (vad jag vet) Därför väljer många att ta det via fk och veta att de åtminstone får 1273 kr.

BÅDA föräldrarna ska utefter förmåga försörja sina barn heter det så fint, men enl uträkningar så 'slipper' boendeföräldern upp till barnen är 7-10 år att betala en enda krona själv till de nödvändiga kostnaderna.

Aktiviteter ska båda vara överens om innan man kan kräva delning av kostnaden om det inte finns domstolsbeslut på det. Även om man är överens kan den ena strunta i att betala om det inte finns domstolsbeslut osv.

Det enda man kan begära delning av är förskole-/fritidsavgift.

• h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-05 19:23:17 följande:

Hade jag inte haft mina barn alls hade jag självklart inte haft något emot att bidra mer för att barnen ska få allt dom behöver . Men nu har jag dom bara 4 dagar mindre än heltid och betalar 3819 kr varje månad och barnens pappa kräver att jag dessutom skall betala hälften av alla barnens kostnader samt stå för allt när barnen är hos mig. Detta är en omöjlighet för mig och detta resulterar i att han själv inte lägger några pengar alls på barnen utan jag står för allt!
    Hur mycket du och han ska betala beror på vad barnen kostar och vilken försörjningsförmåga ni har. Men för att han ska kunna ha en chans att få mer pengar mot din vilja så behöver han stämma dig.
  • SupersurasunkSara
    Lovizas Mamma skrev 2014-01-04 10:36:18 följande:
    Nää, det var inte så jag menade, det som TS skriver att hennes ex vill att hon ska vara med och betala är ju sånt som ska ingå i underhållet, bortsett från fritidsaktiviteter, det ingår inte i underhållet.
    Fast egentligen spelar det ingen roll för den som betalar underhåll har ingen skyldighet att betala nått mer, om TS däremot har dubbelt så stor inkomst så ska väl hon då betala dubbelt så mycket när det gäller barnen? För det är väl så det funkar i parförhållanden? Att man betalar procentuellt?!? Och även om dom inte delar hem nu så delar dom fortfarande barn och den delen ska väl inte ändras bara för att man separerar?
    MEN NEJ, TS ska INTE vara med och betala halva försäkringen, om barnen har fritids ska dom ansöka om 2 platser per barn, tiden dom är där när dom är hos pappan ska han betala utifrån hans inkomst och tiden dom är på fritis när dom är hos mamman ska hon betala för den utgiften är inkomstbaserad, fritidsaktiviteter JA, egentligen, för det ingår inte i underhållet, men det är fortfarande inget krav, vill TS inte betala så behöver hon inte, och då kan pappan välja att betala själv eller låta barnen sluta med aktiviteter... Vinterkläder NEJ, det ska han fixa.
    Sen att han har en sambo som betalar hälften av deras gemensamma kostnader vet jag inte om det spelar nån roll, borde inte göra det för det har ju inget med barnen att göra på det sättet, men jag vet inte hur det funkar med ekonomiskt ansvar gentemot bonusbarn...

Och det här med att blanda in advokat och rätten för att få mer/betala mindre underhåll tror jag inte funkar om inte ena förälderns tjänar pyttelite och den andra hur mycket som helst.
    Om de räknar ut underhåll utefter vars och ens överskott, alltså inte vad de tjänar utan vad de har kvar (med vissa förbehåll) när räkningarna är betalda så räknar de med att en ev sambo betalar hälften av de gemensamma kostnaderna, alltså dras den halvan bort från förälderns kostnader.
    På så vis spelar en sambos inkomster in.

I ett parförhållande måste det inte vara procentuellt, alla gör som de vill där, men när föräldrarna är skilda kan man inte räkna med att leva som förut, man måste anpassa sig.

• Anonym (för mycket)

När jag var i den svängen fick mitt ex dra av 31 kronor per natt som barnen var hos honom. Han hade barnet torsdag till söndag. Så om det fortfarande är aktuellt så ska ju dra av minst 300 per barn på underhållet. Men sen delade vi på alla stora köp och dagisavgifter och försäkringar förutom det. Barnbidraget sparades till henne.

• Anonym (Mamma)

Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan är att dom rekommenderade mig att göra så eftersom jag har betalat till pappan direkt tidigare men då inte skrev underhåll varpå han fick dubbelt dessa månader eftersom han sa till försäkringskassan att det jag hade betalat inte kunde räknas som underhåll så blev jag skyldig att betala igen :( Nu har jag som sagt barnen enbart 4 dagar mindre än växelvis boende. Barnens fasta kostnader om man räknar bort deras mobiler som jag betalar är dessa 1800 kr. Sedan betalar jag självklart för barnens mat och kläder dom behöver när dom är hos mig. Som det ser ut nu betalar jag hälften av dom 1800 samt 3819 kr till barnens pappa varje månad och då enbart för att han har dom 4 dagar mer än heltid. Han får alltså 3819 kr för 4 dagars matkostnaderna. Detta anser jag är fel. Jag har dessvärre inte ekonomi för detta. Barnens pappa har en sambo dessutom så han har bara halva boendekostnaden jämfört med mig. Hur kan jag få detta att fungera utan att barnen drabbas?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-01-05 19:55:05 följande:
    Anledningen till att jag betalar till försäkringskassan är att dom rekommenderade mig att göra så eftersom jag har betalat till pappan direkt tidigare men då inte skrev underhåll varpå han fick dubbelt dessa månader eftersom han sa till försäkringskassan att det jag hade betalat inte kunde räknas som underhåll så blev jag skyldig att betala igen :( Nu har jag som sagt barnen enbart 4 dagar mindre än växelvis boende. Barnens fasta kostnader om man räknar bort deras mobiler som jag betalar är dessa 1800 kr. Sedan betalar jag självklart för barnens mat och kläder dom behöver när dom är hos mig. Som det ser ut nu betalar jag hälften av dom 1800 samt 3819 kr till barnens pappa varje månad och då enbart för att han har dom 4 dagar mer än heltid. Han får alltså 3819 kr för 4 dagars matkostnaderna. Detta anser jag är fel. Jag har dessvärre inte ekonomi för detta. Barnens pappa har en sambo dessutom så han har bara halva boendekostnaden jämfört med mig. Hur kan jag få detta att fungera utan att barnen drabbas?
    Kräv att få ha barnen halva tiden. Även om han drar dit till rätten så kommer det troligen att bli så eftersom det hittills har fungerat utmärkt men i stort sett varannan v. Alt att DU får boendet för att HAN har samarbetsproblem.

Yrkar du i första hand på vv boende och i andra hand att han får end vh så kommer det mest troligt att bli vv för er och ni betalar var och en själva det barnen använder hos er och får komma överens om aktiviteter, men det kan man också ta med i stämningen om man vill, så man får även det reglerat på en gång.
  • Anonym (Qwe)

Ts, din före detta hävdar alltså att barne kostar 447 kr per dag/barn? Med andra ord borde mina ungar kosta mig ca 28 620 kr i månaden? Inte konstigt att pengarna inte räcker till här hemma

Svar på tråden Vad är jag skyldig att betala utöver underhåll?