• Feltryck01

Intensivkurser för körkort.

Hej!
    Tänkte nu ta tag i körkortet! Tänker att det öppnar många dörrar arbetsmässigt. Nu ska sambon dessutom åka bort två veckor och då är ju bästa tiden att passa på! Men behöver tips på intensivkurser, vilket jag länge tänkt att jag ska göra, jag funkar bäst när jag bara kan djupdyka i något ämne och fokusera helt och hållet på det.

Det här är vad jag tänkte mig:
    - En kurs på två veckor
    - Gärna någon liten håla/by
    - Högst 15 000 och prisvärt
    - Helt okej med gemensamt kök med andra boende

Annars är det inte så mycket jag tänkt mig. Ni som har gjort intensivkurs, var gjorde ni den, vad ingick, vad kostade det och vad hände? Berätta om era erfarenheter! 

Anything you say, can and will be held against you.
  • Svar på tråden Intensivkurser för körkort.
  • Feltryck01
    Sux skrev 2014-01-04 15:35:53 följande:
    Du har fel. Thims trafikskola bor man på i en vecka.
    Gick du på Thim? Var det bra?
    Momalicious skrev 2014-01-04 14:50:31 följande:
    Jag gjorde i Kungälv, ingen håla men en väldigt liten stad. Eller en tätort. Vet inte definitionen faktiskt. Kostade runt 6000, då ingick typ körlektioner, teori osv. Minns inte exakt men du kan kolla på Bosses trafikskola.
    Bosses trafikskola fick jag inte det bästa intrycket av. Det var en väldigt konstigt uppbyggd hemsida och hittade ingen klar prislista, hemsidan bör nog uppdateras.
  • S mamman

Men varför inte i Stockholm eller strax utanför? Så har man möjlighet att ta trippel/fyrdubbel lektion och åka dit du faktiskt ska klara att köra? Annars blir du ju bara en osäker förare i stan? (Tex Gnesta, Sigtuna osv)

Lika som att tänka "jag vågar inte köra en stor bil, så jag lär mig att köra/fickparkera med en Smart, och sen få nycklarna till en stor familjebil i händerna och tro att det är samma sak för att "man har ju körkort".

• Sux
    Feltryck01 skrev 2014-01-04 13:41:09 följande:
    Hej!
    Tänkte nu ta tag i körkortet! Tänker att det öppnar många dörrar arbetsmässigt. Nu ska sambon dessutom åka bort två veckor och då är ju bästa tiden att passa på! Men behöver tips på intensivkurser, vilket jag länge tänkt att jag ska göra, jag funkar bäst när jag bara kan djupdyka i något ämne och fokusera helt och hållet på det.

Det här är vad jag tänkte mig:
    - En kurs på två veckor
    - Gärna någon liten håla/by
    - Högst 15 000 och prisvärt
    - Helt okej med gemensamt kök med andra boende

Annars är det inte så mycket jag tänkt mig. Ni som har gjort intensivkurs, var gjorde ni den, vad ingick, vad kostade det och vad hände? Berätta om era erfarenheter! 
    Jag vill rekommendera dig en av Sveriges bästa skolor som passar på in alla dina punkter.
    Både jag, min syster, min mamma och flera vänner har tagit körkort där på första försöket.

Trafikskolan heter Thims trafikskola och ligger i Flen, en liten håla utanför Eskilstuna.
    Kursen är på 1vecka(!) (tror dom är ensamma om det i Sverige?), kostar 10.000kr (Risk1, risk2 inräknad och 10 körlektioner). Otroligt prisvärt! Skolan är sååå mysig!
    Man bor på skolan i en vecka, tjejerna och killarna får ett varsitt "hus" med gemensamt kök och badrum.

Jag hamnade med ett helt underbart gäng, jag var yngst 18år och äldsta var 54!
    Vi var 7st och 3st av dom har jag god kontakt med även idag, vi pluggade ihop, lagade mat ihop, gick ut och åt och tog ett glas ute en kväll och sådär. Det var riktigt peppande och framförallt KUL!

Lärarna är helt fantastiska och alla är släkt, dom äger även halkbanan i Eskilstuna och den upplevelsen... Läraren som tar med en dit har en STOR dos humor!

Dom hjälper dig med allt du behöver verkligen och jag saknar helt ärligt stället.

Mitt körkort kostade 12.000kr sammanlagt, då köpte jag 3 lektioner extra att köra dagen innan uppkörningen bara för att vänja mig vid bilen igen. Så för 13 lektioner, risk 1, risk 2, uppkörning, skrivning och en veckas boende (alltså har jag räknat med maten jag köpte där) så betalade jag enbart 12.000kr och jag fick en upplevelse för livet. Skulle kunna ta körkort tio gånger till bara för att det var så bra där borta.

Enda krav dom har är att du ska ha kört bil förut, alltså kunna typ dragläget. Men när min syster åkte så var det en kille som var med, hans pappa har ljugit och sagt att sonen hade kört förut men när han kom dit var de första gången han satte sig i en bil, han åkte därifrån, efter EN vecka, med körkort!

Thims.nu
  • Feltryck01
    S mamman skrev 2014-01-04 15:41:34 följande:
    Men varför inte i Stockholm eller strax utanför? Så har man möjlighet att ta trippel/fyrdubbel lektion och åka dit du faktiskt ska klara att köra? Annars blir du ju bara en osäker förare i stan? (Tex Gnesta, Sigtuna osv)

Lika som att tänka "jag vågar inte köra en stor bil, så jag lär mig att köra/fickparkera med en Smart, och sen få nycklarna till en stor familjebil i händerna och tro att det är samma sak för att "man har ju körkort".
    Varför jag inte vill köra Stockholm har jag redan förklarat. En vän till mig fick göra om körprovet för att hon saktade in för tidigt när hon skulle köra in någonstans där hon var osäker på exakt när svängen skulle ske. Då är det mer säkert att sakta in lite för tidigt istället för att göra en tvärsväng, men det förlorade hon på. De är väldigt hårda i Stockholm och det är dessutom dyrare. Med det sagt har jag ändå ett presentkort på min egna trafikskola som ligger sparat, när intensivkursen är bestämd tänker jag boka körkurser i min egen kommun innan för att vinna mer kunskap innan intensivkursen.
  • Feltryck01
    Sux skrev 2014-01-04 15:45:17 följande:
    Jag vill rekommendera dig en av Sveriges bästa skolor som passar på in alla dina punkter.
    Både jag, min syster, min mamma och flera vänner har tagit körkort där på första försöket.

Trafikskolan heter Thims trafikskola och ligger i Flen, en liten håla utanför Eskilstuna.
    Kursen är på 1vecka(!) (tror dom är ensamma om det i Sverige?), kostar 10.000kr (Risk1, risk2 inräknad och 10 körlektioner). Otroligt prisvärt! Skolan är sååå mysig!
    Man bor på skolan i en vecka, tjejerna och killarna får ett varsitt "hus" med gemensamt kök och badrum.

Jag hamnade med ett helt underbart gäng, jag var yngst 18år och äldsta var 54!
    Vi var 7st och 3st av dom har jag god kontakt med även idag, vi pluggade ihop, lagade mat ihop, gick ut och åt och tog ett glas ute en kväll och sådär. Det var riktigt peppande och framförallt KUL!

Lärarna är helt fantastiska och alla är släkt, dom äger även halkbanan i Eskilstuna och den upplevelsen... Läraren som tar med en dit har en STOR dos humor!

Dom hjälper dig med allt du behöver verkligen och jag saknar helt ärligt stället.

Mitt körkort kostade 12.000kr sammanlagt, då köpte jag 3 lektioner extra att köra dagen innan uppkörningen bara för att vänja mig vid bilen igen. Så för 13 lektioner, risk 1, risk 2, uppkörning, skrivning och en veckas boende (alltså har jag räknat med maten jag köpte där) så betalade jag enbart 12.000kr och jag fick en upplevelse för livet. Skulle kunna ta körkort tio gånger till bara för att det var så bra där borta.

Enda krav dom har är att du ska ha kört bil förut, alltså kunna typ dragläget. Men när min syster åkte så var det en kille som var med, hans pappa har ljugit och sagt att sonen hade kört förut men när han kom dit var de första gången han satte sig i en bil, han åkte därifrån, efter EN vecka, med körkort!

Thims.nu
    Det låter ju nästan för bra för att vara sant.. Att det är så billigt! Ingår böcker och så i teorin eller får man stå för sånt själv? Man börjar nästan leta hakar Kunna dragläget är inga problem, det kan jag fixa. Tack för tipset!
  • Sux
    Feltryck01 skrev 2014-01-04 15:54:45 följande:
    Det låter ju nästan för bra för att vara sant.. Att det är så billigt! Ingår böcker och så i teorin eller får man stå för sånt själv? Man börjar nästan leta hakar Kunna dragläget är inga problem, det kan jag fixa. Tack för tipset!
    Böcker och allt det ingår, intensiven kostar runt 10.000 minns inte prick men under 11 iaf!
    Alla grabbar som var med hade åkt ifrån Sthlm faktiskt plus en tjej! Kan verkligen rekommendera skolan, fasiken var kul det var där!
  • Feltryck01
    Sux skrev 2014-01-04 15:56:57 följande:
    Böcker och allt det ingår, intensiven kostar runt 10.000 minns inte prick men under 11 iaf!
    Alla grabbar som var med hade åkt ifrån Sthlm faktiskt plus en tjej! Kan verkligen rekommendera skolan, fasiken var kul det var där!
    Hur gick det för dig med uppkörningen? Står ju på hemsidan att man stannar från mån-mån en vecka, och på sista måndagen görs teoriprov och efter det bokas uppkörning. När kunde du göra din?
  • Sux
    Feltryck01 skrev 2014-01-04 16:04:28 följande:
    Hur gick det för dig med uppkörningen? Står ju på hemsidan att man stannar från mån-mån en vecka, och på sista måndagen görs teoriprov och efter det bokas uppkörning. När kunde du göra din?
    Gjorde skrivningen på måndag morgon (21 okt) och hade uppkörning onsdagen efter (30 okt) så var hemma i 9dagar.
  • Feltryck01

Och då åkte du tillbaka alltså? Gick det bra, satt all kunskap kvar? Eller hann du bli lite rostig på den tiden?

• Sux
    Feltryck01 skrev 2014-01-04 16:38:32 följande:
    Och då åkte du tillbaka alltså? Gick det bra, satt all kunskap kvar? Eller hann du bli lite rostig på den tiden?
    Japp jag åkte tillbaka dagen innan eftersom jag hade uppkörning typ 08.00 och hade köpt lektioner. Det satt kvar! Jag var lite nervös första lektionen men det gick finnemang! Det jag tyckte var skönast var att vänja sig vid bilen igen, då i okt var deras bilar helt splitternya. Jag hade kört en Volvo V70 -99 hemma och fick sätta mig i en Audi A3 -13, var lite skillnad haha. Man får även möjlighet att köra till uppkörningen så min bil var färdig justerad när jag skulle åka iväg, behövde alltså inte rätta till speglar eller stolen!
  • AAS10
    Maryam88 skrev 2014-01-04 14:49:08 följande:
    Hur många körlektioner tog du? 

Jag tog 8 dubbellektioner varav 2 av dom var onödiga enligt min körlärare körde privat på helgerna typ till o från afärer. Slutade på 15.000 inkl. Uppkörning, teori o lånebil osv. hade ja skippat dom extra lektionerna varav en var lilla uppkörningen med annan lärare så hade jag nog landat på ca 13000 8dubbellektioner =16lektioner
  • Feltryck01
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2014-01-04 18:53:51 följande:
    Jag tog mitt körkort på Elsborgs Trafikskola i Falun. Jag gick intensivkurs men eftersom jag bor i stan behövde jag inte boende där. De som gick där samtidigt som mig och bodde där var dock nöjda (och klarade körkortet).

www.elsborgstrafikskola.se/intensivkurs/
    Hyrde du bil också? Det låter ju billigt med 15.100, men sen ser man att kostnaden för lånebil blir 1000 kr, sen om man inte åker hem över helgen blir det 300kr/natt, sen måste jag också tänka på tågkostnader dit och hem, hu, det kommer bli några fler tusenlappar utöver de där 15k. Men det såg väääldigt proffsigt och snyggt ut, tack för tipset!
  • FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    Feltryck01 skrev 2014-01-14 20:42:56 följande:
    Hyrde du bil också? Det låter ju billigt med 15.100, men sen ser man att kostnaden för lånebil blir 1000 kr, sen om man inte åker hem över helgen blir det 300kr/natt, sen måste jag också tänka på tågkostnader dit och hem, hu, det kommer bli några fler tusenlappar utöver de där 15k. Men det såg väääldigt proffsigt och snyggt ut, tack för tipset!
    Hyrde bil under uppkörningen ja. Samma bil som jag kört lektioner i och då ingår det en halvtimmes körlektion innan så att man är lite varm i kläderna innan själva uppkörningen. 

Ja det är inte billigt med körkort inte. Nu i efterhand känns det värt varenda krona, men jag fick kämpa lite med att få ihop pengarna.
  • Feltryck01
    FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2014-01-14 21:30:14 följande:
    Hyrde bil under uppkörningen ja. Samma bil som jag kört lektioner i och då ingår det en halvtimmes körlektion innan så att man är lite varm i kläderna innan själva uppkörningen. 

Ja det är inte billigt med körkort inte. Nu i efterhand känns det värt varenda krona, men jag fick kämpa lite med att få ihop pengarna.
    Ja, jag har lite kämpan kvar, men lever jag lite billigt så hoppas jag på att få ihop tillräckligt inom två månader (efter två löner), peppar peppar, allt beror ju på ifall jag får oplanerade kostnader! Sånt kan ju tyvärr också hända Glad
Svar på tråden Intensivkurser för körkort.