Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Mår jättedåligt över försäkringskassans utredning

Anonym (sjuk) skrev 2014-01-04 21:44:28 följande:
    Jag puffar här.

Undrar fortfarande vad som händer (juridiskt och ekonomiskt) om man är för sjuk för att delta i utredningen?

Tex var jag för sjuk för att delta i allt sammans förra gången men åkte på delar av utredningen ändå.  Jag utförsäkrades. Blev än sjukare av allt sammans. Kan jag hänvisa till tidigare utredning och hur jag mådde av den och av utförsäkringen?
    Om du inte deltar i utredningen kan det göra att din rätt till sjukpenning dras in. Då får du återgå i jobb eller skriva in dig på AF eller leva utan inkomst. Om du skriver in dig på AF hamnar du inte bland andra utförsäkrade, utan i en speciell grupp för utförsäkrade där kraven är lägre.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2014-01-05 10:14:00 följande:
    Om du inte deltar i utredningen kan det göra att din rätt till sjukpenning dras in. Då får du återgå i jobb eller skriva in dig på AF eller leva utan inkomst. Om du skriver in dig på AF hamnar du inte bland andra utförsäkrade, utan i en speciell grupp för utförsäkrade där kraven är lägre.
    * inte bland andra arbetslösa, skulle det stå.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jag som vet) skrev 2014-01-05 10:18:58 följande:
    Förstår dig precis. Min flickvän är sjuk i en neurologisk sjukdom och försäkringskassans jidder med henne har gjort att hon valt att inte ha något med dem att göra. Stackarn lever på ca 1000-1300kr i månaden efter alla utgifter är betalda. Men hon klarade inte av stressen. Ironin är att hennes sjukdom medför att hon inte klarar av stress och ska inte utsätta sig för stress heller. Något försäkringskassan skiter i. Konstanta förtäckta hot från deras sida.

Glad jag är frisk
    Men samtidigt. . . vad ska de göra då? Bara ge pengar till alla som vill ha utan att utreda, kanske år ut och år in. Vi är världens mest sjukskrivna folk och det kostar många fina miljarder som hade kunnat läggas på annat. Man får nog acceptera att om man blir sjuk kommer rätten till ersättning att utredas för eller senare.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-05 10:26:29 följande:
    Visst, och samtidigt skiter Fks handläggare blankt i vad utredningen kommer fram till. Så till vilken nytta ska vi ha utredningar?
    Klart att de inte skiter blankt i det, nu överdriver du. Däremot kanske den inte är ensam beslutsfattande.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jag som vet) skrev 2014-01-05 10:28:18 följande:
    Det finns sätt och sätt att utreda på. Om en läkare anser att en person ska sjukskrivas så borde det beslutet räcka i ett civiliserat samhälle. Det skulle inte ens behövas en myndighet som ska avgöra om personen är sjuk eller inte. Det vet den behandlande läkaren.

Ang bedömning av försäkringskassan: Idioterna kan friskförklara en person som har en obotlig sjukdom. Skrattretande. De omyndighetsförklarar läkarkåren samt de sjuka.
    Nej, det kan omöjligt räcka om vi vill att skattepengarna ska räcka till någonting mer än bara sjukpenning åt folk. Många läkare sjukskriver lättvindligt och det behövs ett kontrollorgan. Det ser man ju inte minst på alla som får avslag, uppenbarligen hade läkaren fel om att personen hade rätt till sjukpenning enligt lag.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-05 10:33:39 följande:
    De skiter i vad professorer och och experter av olika slag ger för utlåtande. Sen får du naturligtvis tro annorlunda.
    Självklart skiter de inte i det, men deras egen utredning väger självklart tyngst. Menar du att du (eller någon du känner) fått rätt till sjukpenning efter FKs utredning, men sedan ändå inte fått några pengar?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-05 10:35:41 följande:
    Så du menar att cancersjuka Greta är arbetsför bara för att en handläggare på Fk anser det, mot hennes läkares ordination?
    Cancer gör i sig inte att man inte är arbetsför (och jag har själv haft just cancer). Får man så stora problem av sin sjukdom att man inte kan arbeta ska det framgå i läkarintyget bortom allt rimligt tvivel. Cancer i sig är inget frikort, det kan yttra sig så olika.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nisse) skrev 2014-01-05 10:39:13 följande:
    Skattepengarna nuförtiden går inte till de som behöver det, de går till vinster i privata bolag. Och jo, FK skiter alt oftare i läkarutlåtande. Var ska annars bolagsvinsterna göras när pengarna spekuleras bort? Den som inte sett denna inhumana utveckling måste ha levt det senaste decenniet under en sten.
    De skiter inte i läkarintygen, men försöker du bli sjukskriven för nageltrång (vilket mjäkiga svenskar faktiskt gör) så får du räkna med avslag.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2014-01-05 10:41:42 följande:
    Jag har varit på 4 stora utredningar, men till slut så fattade de att jag verkligen var för sjuk för att jobba. Ja, det är tufft att gå igenom alla utredningar, arbetsprövningar, utförsäkringar och den ständiga jakten på att få tag på en läkare som kan skriva ett bra läkarintyg som FK godtar.Ge inte upp, du klarar det, men det är jäkligt tufft att kämpa mot myndigheter.
    Du behöver inte svara om du inte vill, men vad är det för besvär man har när man blir så ifrågasatt? Jag har varit sjukskriven ett par vändor i livet och aldrig blivit kallad till utredning utan fått pengar direkt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-05 10:47:45 följande:
    Nej, det påstod jag aldrig. Men man kan ha symptom som gör att man inte kan arbeta.
    Visst kan man det, men det är en annan sak är att dra snyfthistorien om "Greta med cancer som inte får sjukpenning" som du (vad det du?) gjorde. Håller man sig till fakta och ser lite nyktert på saken inser man snabbt att utredningar är nödvändiga och att FK inte är dumma troll som bara vill sabba för folk. TS gör därför bäst i att medverka i utreningen, ofta går de att göra per telefon om man är för sjuk för att komma dit.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jag som vet) skrev 2014-01-05 11:51:11 följande:
    Det är bara skitsnack. Sjukskrivningar kan dubbelkollas av en annan läkare som har som arbetsuppgift att dubbelkolla. Kommer denne fram till att sjukskrivningen inte är korrekt får det göras en ny utredning.

Man sparar tid, pengar ( de som arbetar på försäkringskassan kan skaffa sig riktiga arbeten istället) samt framförallt den psykiska pressen som de sjuka utsätt för kommer att försvinna eftersom det är läkare som har hand om alltihop och inte "wannabeauswitchanställda".
    Fast det sitter bland annat läkare på Kassan också som deltar i utredningarna. Dessutom är väl en läkare långt dyrare för skattebetalarna per timme än en handläggare på FK. Vi har brist på läkare som det är i Sverige, det går nog inte att lägga mer på dem.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-05 13:32:39 följande:
    Det där tror du väl inte på själv? Man får aldrig träffa förtroendeläkarna som gör bedömningarna. Det är andra läkare och psykologer och sjukgymnaster som man träffar vid en försäkringsmedicinsk utredning.
    Jag har inte sagt att man får träffa dem, jag har sagt att de deltar i utredningarna. Lär dig gärna läsa.
  • Anonym (Mia)
    kathen skrev 2014-01-12 09:56:21 följande:
    Sjukförsäkringen är ingen arbetslöshetsförsäkring. Om man inte längre klarar av att arbeta med det man har jobbat med tidigare, men kan trots besvären eller sjukdom klara av ett lättare arbete så ska man inte ha sjukpenning. Så enkelt är det.
    Nej, så enkelt är det inte. Det är först efter 180 dagar man testas mot hela arbetsmarknaden. Till en början testas man mot sitt eget arbete och inget annat, sedan efter arbeten hos samma arbetsgivare. Först därefter mäter de ens förmåga mot alla normalt förekommande arbeten.
Svar på tråden Mår jättedåligt över försäkringskassans utredning