• Anonym (sjuk)

Mår jättedåligt över försäkringskassans utredning

Min handläggare ska skicka mig till ett bedömningsteam igen. Jag mår jättedåligt över detta. Man skulle ju önska att försäkringskassan vore till för att hjälpa och stötta, men så har jag inte upplevt det de sista åren. Jag känner att jag inte ännu en gång orkar berätta om allt för nya människor. Och det hela är inte heller annat än ett redskap för försäkringskassan för att kunna utförsäkra sjuka människor.

Hela systemet är fel, för folk blir bara sjukare av det, så även jag. Jag har legat vaken nästan varje natt sedan jag fick beskedet att jag ska skickas på en sån här utredning igen. Jag gråter och mår illa. Jag ser ju bara hela förnedringen med utförsäkring att ta vid. Att någon oerfaren och inkompetent människa ska bedöma hur jag mår. Precis som att jag inte vet själv hur jag mår...

Jag orkar inte delta. Jag mår för dåligt. Måste man verkligen? Vad händer om man är för sjuk för att delta?

• Svar på tråden Mår jättedåligt över försäkringskassans utredning
  • uttermamman

Regeringen har verkligen lyckats med att få Sverige att bli ett kasst land att leva i. Grattis alla moderater!

• Anonym (sjuk)
    uttermamman skrev 2014-01-04 18:19:00 följande:
    Regeringen har verkligen lyckats med att få Sverige att bli ett kasst land att leva i. Grattis alla moderater!

Precis. Personer som är sjuka ska inte behöva känna stress och press. Precis när jag på egen hand börjat hitta ett sätt att leva och komma frammåt, även om det går långsamt, ja så fort som det går lite frammåt och inte längre bakåt, DÅ är det dags för utredning. En massa möten och besök på försäkringskassans bedömningsteam.

Först stressen med själva utredningen. Sedan hånet när handläggarens dom kommer i brevlådan. Utförsäkrad på 100%. Ångest, pappersarbete och omprövning...Jag blev jättedåligt av allt sammans förra gången. Min sjukdom har förvärrats och säkert förlängts med 1/2 år -1 år pga stress och arbete som föräkringskassan ställt till med. Vad annat är att vänta denna gång?

Det värsta är ju att jag blir så dålig att jag tvingas lämna bort barnen. Nu har det precis börjat fungera bättre här hemma för att jag mår lite bättre. Och ja precis, då är det dags att sänka mig igen och ta mamman ifrån barnen. Så går det till.
  • uttermamman

Ja tyvärr. Sverige är åt helvete. Min man blev precis utförsäkrad han också. Trots läkarens intyg och samma diagnoser i över 20 år så är han nu frisk tycker dom eftersom att han har gift sig och skaffat barn med mig. Fk tar varje strå dom kan för att slänga ut folk på gatan. Jag skäms för att vara svensk, det här jävla landet är påväg åt helt fel håll. Det är vidrigt. Hoppas att alla borgliga själva blir sjuka så dom kan se hur lätt det är att jobba med funktionshinder och sjukdom.

• Anonym (sjuk)

Hoppas att han får rätt i omprövningsmyndigheten. Det är tufft att hålla på med att överklaga samtidigt som man är för sjuk att ta hand om sig själv.

Jag trodde att även dom som var sjuka hade rätt att träffa en partner. Är det inte så alltså? Väldigt konstigt resonemang också att man kan börja arbeta i fall man klarar att gifta sig. Kanske är det så att du sköter det mesta i hushållet för att han inte orkar pga sjukdomen? Samhället borde vara tacksamma för att han löst hemtjänsten på egen hand. Ni borde fortsatt att bo isär, så hade han haft städ mm från kommunen och ni fick mer tid över för varandra.

Det verkar inte vara mycket intersse här för den här frågan. Inte konstigt att folk röstar på moderaterna om dom inte förjupar sig mer än till tätaste blöjsort eller till vilket nagellack som håller bäst.

• Anonym (sjuk)

Jag puffar här.

Undrar fortfarande vad som händer (juridiskt och ekonomiskt) om man är för sjuk för att delta i utredningen?

Tex var jag för sjuk för att delta i allt sammans förra gången men åkte på delar av utredningen ändå.  Jag utförsäkrades. Blev än sjukare av allt sammans. Kan jag hänvisa till tidigare utredning och hur jag mådde av den och av utförsäkringen?

• Anonym (sjuk)

puff igen. Även om ni inte har svaret. Skriv gärna vad ni tycker.

• Anonym (hmm)

Åkte själv på ett par utredningar innan jag fick sjukersättning. Tror inte att du kan neka.

• Anonym (Mia)
    Anonym (sjuk) skrev 2014-01-04 21:44:28 följande:
    Jag puffar här.

Undrar fortfarande vad som händer (juridiskt och ekonomiskt) om man är för sjuk för att delta i utredningen?

Tex var jag för sjuk för att delta i allt sammans förra gången men åkte på delar av utredningen ändå.  Jag utförsäkrades. Blev än sjukare av allt sammans. Kan jag hänvisa till tidigare utredning och hur jag mådde av den och av utförsäkringen?
    Om du inte deltar i utredningen kan det göra att din rätt till sjukpenning dras in. Då får du återgå i jobb eller skriva in dig på AF eller leva utan inkomst. Om du skriver in dig på AF hamnar du inte bland andra utförsäkrade, utan i en speciell grupp för utförsäkrade där kraven är lägre.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2014-01-05 10:14:00 följande:
    Om du inte deltar i utredningen kan det göra att din rätt till sjukpenning dras in. Då får du återgå i jobb eller skriva in dig på AF eller leva utan inkomst. Om du skriver in dig på AF hamnar du inte bland andra utförsäkrade, utan i en speciell grupp för utförsäkrade där kraven är lägre.
    * inte bland andra arbetslösa, skulle det stå.
  • Anonym (Jag som vet)
    Anonym (sjuk) skrev 2014-01-04 17:24:18 följande:

Min handläggare ska skicka mig till ett bedömningsteam igen. Jag mår jättedåligt över detta. Man skulle ju önska att försäkringskassan vore till för att hjälpa och stötta, men så har jag inte upplevt det de sista åren. Jag känner att jag inte ännu en gång orkar berätta om allt för nya människor. Och det hela är inte heller annat än ett redskap för försäkringskassan för att kunna utförsäkra sjuka människor.

Hela systemet är fel, för folk blir bara sjukare av det, så även jag. Jag har legat vaken nästan varje natt sedan jag fick beskedet att jag ska skickas på en sån här utredning igen. Jag gråter och mår illa. Jag ser ju bara hela förnedringen med utförsäkring att ta vid. Att någon oerfaren och inkompetent människa ska bedöma hur jag mår. Precis som att jag inte vet själv hur jag mår...

Jag orkar inte delta. Jag mår för dåligt. Måste man verkligen? Vad händer om man är för sjuk för att delta?

Förstår dig precis. Min flickvän är sjuk i en neurologisk sjukdom och försäkringskassans jidder med henne har gjort att hon valt att inte ha något med dem att göra. Stackarn lever på ca 1000-1300kr i månaden efter alla utgifter är betalda. Men hon klarade inte av stressen. Ironin är att hennes sjukdom medför att hon inte klarar av stress och ska inte utsätta sig för stress heller. Något försäkringskassan skiter i. Konstanta förtäckta hot från deras sida.

Glad jag är frisk
Svar på tråden Mår jättedåligt över försäkringskassans utredning