Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??

Mamma och pappa byggde hus på 70-talet, gjorde så mycket som möjligt själva. När de skiljdes betalade pappa av mammas del och bodde sedan själv resten av livet, trots relativt låg inkomst.
    Belånade huset flera gånger (lån på 50-200 000) för renoveringsarbeten, bl.a. för att byta värmekälla för att sänka boendekostnaderna.

En vän är på väg att köpa hus själv. Väljer att flytta lite längre ut från stan för lägre priser. Har bra jobb och tjänar hyfsat. Har en BR-lägenhet värd ca 800 000 att sälja. Han har råd att låna strax under 2 000 000 själv.

• Tom Araya
    Anonym (Milfhunter) skrev 2014-01-06 01:36:44 följande:
    Du kan mycket riktigt behöva dränera fast du har platta, plattan ligge en bit ned och den vill man inte ha fuktvandring i.
  • Tom Araya
    223 skrev 2014-01-04 23:11:06 följande:

Jag hade en bostadsrätt som jag sålde. Tyvärr så fick jag inte så mycket som jag hade förväntat mig.

Plus att på min fastighet finns en gäststuga som jag hyr ut, främst på sommaren, men den här vintern har jag faktiskt en hyresgäst. Då kan jag visa på att jag kan få en liten inkomst för banken. Sen är jag väl rätt kaxig.

Första vintern var här kallt för värmeelementen var gamla och funkade dåligt. Sen skaffade jag en luft-luft-värmepump så nu är här varmt och skönt. Det är väl det enda jag gjort med huset.
    Men i år ska jag dränera och isolera grunden för jag vill ha atelje i källaren. Bara grunden lär väl gå på en 100 tusen, sen kostar det att fixa i källaren. Men det kanske jag kan göra mycket själv.

Jag har även ett uthus som håller på att rasa som jag funderar på att renovera till växthus/lusthus eller nåt.

Hyr en grävmaskin och gör jobbet själv.
  • Tom Araya
    Imovane skrev 2014-01-04 23:58:29 följande:
    Ja det gjordes året efter det byggdes, vilket är 20 år sedan. Men du hävdar att det behövs göras igen, vilket det inte alltid behövs. Och jo, jag har en källare... 
    Bara det är ordentligt gjort och dräneringsrör inte har slammat igen, så borde det hålla längre.
  • Tom Araya
    sigill skrev 2014-01-05 13:33:38 följande:

Och när man har lån lägger man sina pengar i bankens börs.
    Bara räntan, resten är till mig själv.
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-01-09 02:56:42 följande:
    Du kan enbart amortera och ändå göra vinst om du säljer när det går upp.

Vad menar du men konjunkturokänslig hyresrätt?
    varför skulle man inte märka av den bara för att man bor i HR?
    Hyror skjuter inte plötsligt i höjden p.g.a. konjunkturläget.
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-01-09 03:44:15 följande:
    Du menar att man inte påverkas av räntor?
    Nä kanske inte på 3 månader om vi ska jämföra med rörlig ränta men mycket väl på årbasis när väl ränteläget ändras.
    Stora hyresvärdar göra inga större hyresjusteringar (om ens någon) p.g.a. ränteläget. Räntornas variationer bakas in i när hyran sätts och vid de höjningar som ändå görs. (bl.a. p.g.a. inflation, större renoveringar o.s.v.).

Hyran kan därmed vara oförändrad i flera år, oavsett konjunktur.
  • Tom Araya
    Noname00 skrev 2014-01-09 15:11:00 följande:
    Det där stämmer inte de flesta stora värdar höjer hyran rejält och även åren efter fast tex räntan gått ned.
    De har kostnader att betalat och självklart är det hyresgästerna som får betala, inte en chans att de har en oförändrad hyra i flera år när deras kostnader går upp.

Det behöver inte ha gjort några renoveringar de får igenom den vid hyresförhandlingarna varje år i alla fall.
    Varje år, du skämtar!? Jag vet ingen hyresvärd som höjer varje år, utan det brukar istället bli lite större hyreshöjningar vart tredje, fjärde eller femte år.

Självklart ser hyresvärden till att få betalt för sina utgifter, vad jag menar är att de oftast har en sådan marginal att de inte behöver justera hyrorna för varenda liten ändring i utgifter, exempelvis ränta.

Precis som du säger så sänker de inte hyran vid en räntesänkning utan det ger istället mer i vinst och en marginal som gör att de inte behöver höja för varenda höjning av räntan.
Svar på tråden Ni som bor ensamma i eget hus,hur har ni råd??